Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Winhill

Sidor: [1] 2 3 4
1
Allmänt / SV: Senast genomspelade spel
« skrivet: 23 jul, 2013, 01:32:19 01:32 »
The Legend of Zelda - Links Awakening på GameBoy, första utgåvan.

Tyckte när jag var mindre att det var ett mycket svårt spel med riktigt kluriga pussel om man jämför med en del andra i Zelda-serien och lade det på hyllan. Men det har en riktigt gripande story och ett fint slut! Spelade nyligen igenom det på mitt Snes genom Super Gameboy.

2
Allmänt / SV: Forumliv!
« skrivet: 02 jan, 2012, 23:20:32 23:20 »
Verkligen. :(

Edit: Eftersom att jag inte kan någonting och googlande inte gör mig helt säker så frågar jag här:

Hur stor skillnad är det på att ha RGB Scart i stället för Component Cable? Gör det någon skillnad även om man har en tjockis?

Jag citerar nintendo.se:
"Med Wii RGB-SCART får du en riktigt bra skärpa som, på en CRT-tv, kan mäta sig med bildkvaliteten du får av Wii Komponent-kabel."

"480p är den bästa bild du kan få när du spelar Wii. Skillnaden från 480i är nästan obefintlig på en CRT-tv (tjock-tv), men på LCD och plasma är det som natt och dag."

Det blir med andra ord nästan ingen skillnad alls mellan CRT med RGB Scart och LCD med Komponent. Jag kör själv RGB Scart till en 28" Bang & Olufsen CRT (tjock). Det blir ingen märkbar skillnad med Komponent på en motsvarande LCD då Wii ändå inte stödjer HD. :P

Har du en CRT (tjock) blir det oerhört mycket bättre bild med RGB Scart jämfört med den medföljande kompositkabeln (gul, röd, vit). RGB Scart har tre stift för bilden, komposit har bara ett, vilket innebär att rött, grönt och blått blandas i samma kabel, vilket inte är bra. RGB Scart ger mycket klarare bild och bättre färger då den separerar rött, grönt och blått. Dock blir RGB scart inte bra på LCD och Plasma, så kör du platt bör du skaffa en komponentkabel.

Vad gäller RGB Scart måste din tv stödja detta. Observera att RGB Scart inte är samma som vanlig Scart, även om ingångarna är de samma. De flesta tjocka tv-apparater från 1994 och framåt stödjer RGB Scart. Dock ofta bara på den första Scart-ingången, (ext1 eller av1). Så för bästa möjliga bild koppla den i första ingången och se efter så att tvn stödjer RGB Scart.

3
Allmänt / SV: Senaste spelköpet!
« skrivet: 02 jan, 2012, 19:59:52 19:59 »
Shadow of the Colossus och ICO till PS3. Kan verkligen rekommendera PS3 versionen som innehåller något uppdaterad grafik och borttagna buggar.

4
Allmänt / SV: Forumliv!
« skrivet: 01 jan, 2012, 00:38:21 00:38 »
Gott nytt år!

5
Nintendo / SV: The Legend of Zelda: Skyward Sword
« skrivet: 31 dec, 2011, 12:44:23 12:44 »
Får ni ett litet flin när personer som heter Kukiel dyker upp i storyn eller är ni...

Jo, men det är ju rätt vanligt att det dyker upp namn som låter låter lite halvskumma på svenska i japanska spel. Ta bara Squall´s limit break i Final Fantasy VIII som heter Renzokuken. Eller varför inte dödgrävaren Dampe från kyrkogården i Ocarina of Time.

Det finns även en karaktär vid namn Error i Zelda II - The Adventure of Link. :P

6
Allmänt / SV: Årets spel?
« skrivet: 30 dec, 2011, 18:07:12 18:07 »
Skyward Sword FTW! ;)

7
Nintendo / SV: The Legend of Zelda: Skyward Sword
« skrivet: 08 dec, 2011, 18:01:07 18:01 »
Kan nämna att jag nu klarat SS och totalt har jag lagt ca 56 timmar. Men jag har inte fastnat en enda gång, utan snarare använt tiden till att drälla omkring och prata med folk, leta efter treasures osv. Jag hade när jag klarade det alla 20 hjärtan osv.

Det stämmer att TP "bara" hade två dungeons mer än SS, men jag håller inte med Niggaz om att SS inte är kortare än tidigare spel. Detta ser man både på svårighetsgraden, antalet dungeons samt hur mycket sidequests och hjärtdelar som finns. Men med det inte sagt att det är det kortaste spelet i serien...

8
Nintendo / SV: The Legend of Zelda: Skyward Sword
« skrivet: 07 dec, 2011, 20:20:36 20:20 »
Kan nämna att jag är något besviken på Skyward Swords korta längd och låga svårighetsnivå. Ett exempel är att man börjar med sex hjärtan i stället för tre = mindre hjärtdelar att hitta. Dessutom krävs här endast fyra pieces för ett hjärta, TP krävde fem. Sedan får man alldeles för mycket tips och hjälp av FI och Dowsing. Dessutom är bugsen alldeles för enkla att hitta, i TP letade jag i flera veckor innan jag hittade alla. Systemet med kuberna som öppnar kistor är förvisso bra, men tycker det skall finnas fler vanliga kistor också... Det enda jag finner svårare än på TP är bossarna, vilket är riktigt nice.

Visst finns det mycket nya saker som är positivt, inte minst storyn, soundtracket och en del av vapnen samt att man kan uppgradera items. Dock hade TP en Ball n chain, bättre clawshots, svårare och fler dungeons osv. Så hade jag blivit konfronterad med frågan: "Vilket Zelda spel på Wii gillar du bäst?" hade jag alla gånger svarat TP.  ;)

SS är helt enkelt för kort och för enkelt för min smak. I övrigt ett riktigt fantastiskt spel och jag tvekar givetvis inte att kalla det för the game of the year, tätt följt av Skyrim...  :P

9
Nintendo / SV: The Legend of Zelda: Skyward Sword
« skrivet: 04 dec, 2011, 01:06:22 01:06 »
Nja, skulle mer säga att jag är väldigt noggrann och spenderar många timmar på att gå igenom världen mycket noggrant, pratar med alla flera gånger osv. Svårighetsgraden är ju inte så hög, så visst kan man klara det på 40 timmar, vilket jag för övrigt gjorde på TP. Dock tycker jag det är roligare att ta det lugnt.

10
Nintendo / SV: The Legend of Zelda: Skyward Sword
« skrivet: 02 dec, 2011, 19:32:32 19:32 »
Tog mig precis friheten att bryta mig in i Zeldas låsta rum... Mohaha :p

Spoiler:
Med hjälp av clawshoten kan man ta sig upp på vinden genom skorstenen till taket ovanför badrummet. Väl där inne fanns en tunnel som slutade med ett ventilationshål som jag hoppade ner i. Då kom jag in i Zeldas låsta rum. I rummet fann jag en gratitude crystal samt en hjärtdel i skåpet! Sedan tog jag mig friheten att läsa Zeldas dagbok också...

11
Nintendo / SV: The Legend of Zelda: Skyward Sword
« skrivet: 02 dec, 2011, 12:32:52 12:32 »
Ca 40 timmar är väl helt okej för en första genomspelning. Vidare till NG+ och ett försök att 100%:a spelet, om jag orkar. :3

Då måste du verkligen ha rushat igenom spelet. Jag är på 50 timmar och har precis fått clawshotsen. Har dock lagt massa tid på att hitta hjärtdelar, uppgraderat alla sköldar och items, har största bomb bagen, störst wallet osv. Har gjort massa sidequests också. :)

En sak jag inte gillar riktigt är drowsing grejen. Anser att den gör spelet alldeles för enkelt.

12
Nintendo / SV: The Legend of Zelda: Skyward Sword
« skrivet: 30 nov, 2011, 21:28:16 21:28 »
Håller med om att swordplayet kan vara störande ibland. Speciellt när man måste hålla kontrollen exakt rakt upp för att göra skyward strike osv. Vad gäller själva kontrollen tycker jag väl kanske TP var bättre, men Skyward Sword är riktigt bra annars. Har spenderat 45 timmar nu och man verkar aldrig tröttna.

13
Allmänt / SV: Politiktråden
« skrivet: 30 nov, 2011, 13:32:57 13:32 »
http://www.pown.it/?uid=981

"Gå med i Kommunistiska Ungdomsförbundet, stärk det kommunistiska partiet!!" :p Klassisk propagandamusik för Vänsterpartiets (tidigare VPK) ungdomsförbund Ung Vänster som fram till 1991 hette Kommunistisk Ungdom..

14
Nintendo / SV: The Legend of Zelda: Skyward Sword
« skrivet: 20 nov, 2011, 19:30:58 19:30 »
Well, om förpackningen säger limited så torde det vara korrekt. :P

Whatever...

15
Nintendo / SV: The Legend of Zelda: Skyward Sword
« skrivet: 20 nov, 2011, 16:34:22 16:34 »
Hmm, det står ju Limited Edition på förpackningen, men collectors edition på kvittot från GameStop...

16
Nintendo / SV: The Legend of Zelda: Skyward Sword
« skrivet: 19 nov, 2011, 17:02:20 17:02 »
Det stämmer att du inte får 408p med kompositkabeln eller en RGB scart, som du kan få med komponentkabeln till exempelvis en LCD. Men med en riktig RGB scart till CRT (och inte med den medföljande kompositkabeln) får man näst intill lika bra bild på CRT med 480i. Däremot finns det faktiskt CRT som har ingångar för komponent och som stöder 480p, men de är väldigt ovanliga. Hur som helst tycker jag fortfarande det är tråkigt att SS inte stöder både 4:3 och 16:9 så som TP gör.

EDIT:
Om man ställer Wii på att visa 16:9 på en 4:3 tv blir det helskärm på SS, men allt blir givetvis ihoptryckt på bredden och jag tycker inte det är ett speciellt bra alternativ.  :(

17
Nintendo / SV: The Legend of Zelda: Skyward Sword
« skrivet: 19 nov, 2011, 15:07:13 15:07 »
Kan för min del inte för mitt liv se hur man kan föredra 4:3 framför 16:9

1. Jag kör en Bang & Olufsen CRT till alla mina konsoler, då det blir bättre blid än LCD på framförallt retrokonsoler. Och de flesta lite äldre spel är gjorda för 4:3 och ser konstiga ut i 16:9. Eftersom Wii inte stöder HD blir bilden inte märkbart bättre på en LCD. Dessutom är de flesta CRT 4:3.

2. Kör du något som inte är widescreen på en 16:9 skärm (filmer, äldre konsoler, kabeltv osv) så blir allt utsträckt och gubbarna jättetjocka, inte speciellt trevligt...

3. Tycker 4:3 är ett trevligare bildformat, oavsett om det gäller dataskärmar eller tv-apparater.

18
Nintendo / SV: The Legend of Zelda: Skyward Sword
« skrivet: 19 nov, 2011, 15:01:10 15:01 »
Okej, Collectors Edition och Limited Edition är väl samma sak. Eller?

19
Nintendo / SV: The Legend of Zelda: Skyward Sword
« skrivet: 19 nov, 2011, 14:44:37 14:44 »
Det suger. Jag förstår verkligen inte grejen med widescreen. Vad är poängen med att bilden är lägre och bredare?

Jag håller med till 100%. 4:3 är mycket goare än widescreen. Och varför det inte kan stödja både och förstår jag inte, då TP hade utmärkt stöd för både 4:3 och 16:9. Efter nästan 15 timmar i Skyward Sword blir det jobbigt när man inte kan utnyttja hela skärmen :(

BTW hur många här har skaffat Collectors Edition?  ;)

20
Nintendo / SV: The Legend of Zelda: Skyward Sword
« skrivet: 18 nov, 2011, 23:10:22 23:10 »
Någon som vet varför det inte blir helskärm när man kör 4:3 och 60Hz (480i)? Det blir två stora svarta horisontella linjer som skalar av bilden likt en widescreen film. De flesta andra spel, däribland Twilight Princess ger fullskärm på 4:3. Verkar som att spelet är utvecklat enbart för widescreen :S

21
Nintendo / SV: The Legend of Zelda: Skyward Sword
« skrivet: 18 nov, 2011, 18:06:24 18:06 »
Säger inte så mycket med dina låga förväntningar. :P

Hur menar du? Jag har aldrig trott att det skulle vara dåligt, tvärtom! Det enda jag poängterat är att jag har svårt att tro att det skulle vara det bästa zelda spelet någonsin. Men efter att har spelat en bra bit över fem timmar nu så är jag positivt överraskad.

22
Nintendo / SV: The Legend of Zelda: Skyward Sword
« skrivet: 18 nov, 2011, 16:08:55 16:08 »
Efter att ha spenderat drygt fyra timmar på Skyward Sword måste jag säga att det är mycket bättre än vad jag förväntat mig. :P

23
Nintendo / SV: The Legend of Zelda: Skyward Sword
« skrivet: 18 nov, 2011, 11:44:09 11:44 »
Var och hämtade mitt exemplar Skyward Sword Collectors Edition för ca en timme sedan. Här är lite bilder:






Collectors Edition är värd varenda krona.






Guldig wiiremote plus med triforce i mitten!  ;)




Titelskärmen ser riktigt bra ut.


Måste säga att soundtracket som medföljer är riktigt nice. Mycket Windwaker musik blandad med Twilight Princess och A Link to The Past.  :P

Nä, nu skall jag börja spela.  ;)

24
Nintendo / SV: The Legend of Zelda: Skyward Sword
« skrivet: 13 nov, 2011, 12:41:30 12:41 »
Vi väntade lika länge på TP som vi väntat på SS.
Nej. Det är fem år sedan TP släpptes. TP släpptes fyra år efter TWW om man räknar med Japan, här släpptes TWW typ ett halvår senare. Och TP blev väl lite försenat om jag inte minns fel? Eller så var det bara att de började visa upp spelet för tidigt.


Det stämmer att det är fyra år mellan TWW och TP, inte fem som jag felaktigt skrev. TP var från början tänkt att släppas enbart på Gamecube och den första trailern, som är relativt lik slutversionen av spelet släpptes redan på E3 2004.

Twilight Princess E3 2004 Trailer

25
Nintendo / SV: The Legend of Zelda: Skyward Sword
« skrivet: 12 nov, 2011, 16:21:58 16:21 »
Wind Waker har ju jätteskön grafik. :o

Neh, usch. Då föredrar jag hellre OOT, MM eller TP!

Sidor: [1] 2 3 4