Författare Ämne: The Inevitable Boktråd  (läst 68354 gånger)

Utloggad Ziqo

• Inaktiv
  • Antal inlägg: 982
    • Visa profil
SV: The Inevitable Boktråd
« Svar #50 skrivet: 08 jan, 2010, 16:30:37 16:30 »
Det jag läst innan (också miss marple) sög hårt om jag får uttrycka mig så...

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
  • Antal inlägg: 6901
  • 4703 + 479 inlägg på superplay.se
    • Visa profil
« Svar #51 skrivet: 08 jan, 2010, 16:37:12 16:37 »
Agatha Christie är åsm :D

Utloggad Charlieton

• Philosopher in training
  • Deculture
  • Antal inlägg: 3469
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #52 skrivet: 08 jan, 2010, 16:48:36 16:48 »
Ja, verkligen. Ännu en gång misstar sig Ziqo.
Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig, men det gör jag; tror jag.

GUESS WHAT!? FETCH QUEST!!!

Utloggad Ziqo

• Inaktiv
    • Visa profil
« Svar #53 skrivet: 08 jan, 2010, 16:52:17 16:52 »
Vadå ännu en gång?

Utloggad Charlieton

• Deculture
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #54 skrivet: 08 jan, 2010, 17:10:04 17:10 »
Kan inte ge ett konkret exempel, har bara fått känslan av att jag generellt sett inte håller med om något du tycker.
Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig, men det gör jag; tror jag.

Utloggad Ziqo

• Inaktiv
    • Visa profil
« Svar #55 skrivet: 08 jan, 2010, 17:34:07 17:34 »
Personangrepp : P

Utloggad Dr. Eggplant

• Force Macabre
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
« Svar #56 skrivet: 08 jan, 2010, 18:08:30 18:08 »
Har precis läst klart Khaled Housseinis "Tusen strålande solar", som skildrar två afghanska kvinnors liv; deras uppväxt och hur de senare träffas som fruar till en gemensam man. En berättelse om två kvinnor som lever i en bur av krig och förtryck, men som konsekvent vägrar att ge upp och som i varandra finner styrkan att kämpa för upprättelse.
Boken är oerhört gripande, i ordets samtliga betydelser, och man blir verkligen berörd, men samtidigt beskriver den en värld så sanslös och ofattbar att den stundtals är svår att ta till sig; den verklighet som jag känner till och den verklighet som boken förmedlar är så olika, så väsensskilda, att de nästan inte har några förbindelser alls med varandra och en osynlig vägg bildas mellan mig som läsare och den värld som målas upp. Detta och vetskapen om att vartenda ord hade kunnat vara sant gör tillsammans boken till en svårtoppad upplevelse. Betyg: 4/5
Resistance is futile...

Utloggad Charlieton

• Deculture
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #57 skrivet: 08 jan, 2010, 19:08:58 19:08 »
Personangrepp : P
Nja.

Är halvvägs igenom Idioten nu. Fantastiskt underhållande bok, men förbannat lång. Inte så att jag tycker att den kunde skurits ned något, men jag vill så gärna börja läsa andra böcker också! Mer Hemingway och Strindberg. Sartre och Nietzche väntar på mig också!

Läste ut Barry Schwartz "Paradox of Choice" häromveckan. Lätt, och tankeställande/intressant. Det är allt jag orkar skriva här, just nu.

Utloggad DarkaN

• L
  • Antal inlägg: 3665
  • rawr
    • Visa profil
« Svar #58 skrivet: 08 jan, 2010, 20:56:05 20:56 »
Fick hem "Hanteringen av odöda" idag :)

Utloggad Rubberchicken

• Skogsturk
  • Antal inlägg: 14149
  • 5192 inlägg på Superplay.se
    • Visa profil
« Svar #59 skrivet: 08 jan, 2010, 23:24:03 23:24 »
Strindberg är så grymt överskattad.

Utloggad Charlieton

• Deculture
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #60 skrivet: 09 jan, 2010, 00:19:59 00:19 »
Strindberg är så grymt skön.

Utloggad Gäst

• Rookie
  • Antal inlägg: 8706
  • +6183
    • Visa profil
« Svar #61 skrivet: 09 jan, 2010, 00:20:50 00:20 »
Strindberg är inte så förtjust i kvinnor.

Utloggad Charlieton

• Deculture
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #62 skrivet: 09 jan, 2010, 00:24:17 00:24 »
As I said:

Strindberg är så grymt skön.

Utloggad Gäst

• Rookie
  • +6183
    • Visa profil
« Svar #63 skrivet: 09 jan, 2010, 00:25:42 00:25 »
Strindberg är inte så förtjust i kvinnor.

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #64 skrivet: 09 jan, 2010, 02:24:30 02:24 »
Men det är ju därför han är grymt skön :)

OhNoMelon

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 09 jan, 2010, 02:29:08 02:29 »
Har nu läst en del blandade böcker
Läste en deckare av Jo Nesbø, hans debutroman Fladdermusmannen. Han har ett väldigt speciellt skrivspråk som jag inte riktigt vet om jag stör mig på eller gillar. Boken har en del (överdrivet mycket) fakta om Australien och Jo väver in det klumpigt. Jag har också lite problem med vissa karaktärer, han får inte riktigt fram någon bild av dem i mitt huvud.
Men samtidigt så är vissa stycken och kapitel så bra att jag ändå ville läsa mera. Ska läsa uppföljaren men om inte den är bättre så tänker jag nog sluta där.

Har också läst ett par förbannat bra Warcraft-böcker! Mitt intresse för WoW har falnat något men böckerna är något helt annat. Episka historier om vad som hände innan WoW (vissa av böckerna beskriver i princip hela Warcraft-spelen), bakom kulisserna och liknande. Det är böckerna skrivna av Christie Golden jag läst, och hon gör verkligen ett helt perfekt jobb. Om man inte hatar Warcraft och bara bara älskar historier om drakar, orcer och episk fantasy så ska man bannemig ta en titt på hennes böcker om Warcraft.

Så, det sista jag läst senaste veckorna är Gears of War-böcker av Karen Traviss. Bok ett och två har slukats snabbt och jag måste definitivt läsa bok nummer tre. Böckerna utspelar sig både innan och efter spelen. Första boken tar vid efter slutet av det första spelet, men den primära historien handlar om Marcus och Carlos under "battle of Aspho Fields", alltså före första spelet. Den fyller ut lite om Lightmassbomben och tiden mellan spel ett och två.

Andra boken tar vid under slutet av Gears 2, och berättar om hur resterna av mänskligheten försöker hitta en plats att leva efter att ha förstört sin hemstad. Finns även här en återblick, men som inte är bokens huvudberättelse. Denna handlar om Hammer of Dawn, och hur det går till när denna används för att förgöra en stor del av världen.

Två helt underbara böcker. Johan var superskeptiskt till dem när jag skaffade dem, eftersom Gears-spelen inte har överdrivet mycket att berätta. Efter att jag läst högt ur dem en hel del då jag hittade något jag verkligen ville han skulle få höra, så älskar han de lite han med.
Med böckernas hjälp blir Gears-universumet tio gånger djupare och Traviss har verkligen lyckats med att beskriva de karaktärer man känner från spelen. LÄS!

Utloggad Charlieton

• Deculture
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #66 skrivet: 09 jan, 2010, 08:49:54 08:49 »
Strindberg är så grymt överskattad.
Men jag undrar på vilken läserfarenhet du grundar det på. Jag kan egentligen inte ge något uttalande själv, om hur bra snubben är (och om jag gör det och får för mig att han är "dålig" så tar jag säkert fel, snubben är ju en historiskt litterär jätte - och inte litterär jätte såsom J.K. Rowling är genom att ha sålt tonvis av böcker, utan på ett sätt som faktiskt är historiskt betydande för litteraturens utveckling), och försöker få mig en bild av honom genom att läsa mer. Har, som det är nu, bara läst en bråkdel av hans verk, och som jag förstår det har han behärskat väldigt många olika genrer, och det däri ligger en del av hans skicklighet som författare. Jag kan alltså t ex inte ge ett uttlåtande innan jag sett hur väl han behandlar alla dessa stilar och genrer, och för att göra det måste jag också göra mig mer bekant av dem, osv.

Så igen: har du själv egentligen tillräcklig läserfarenhet för att backa upp ett sådant, faktiskt väldigt kontroversiellt (med författarens välkändhet och betydelse för litteraturen i åtanke) uttalande?

Utloggad Charlieton

• Deculture
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #67 skrivet: 09 jan, 2010, 08:55:24 08:55 »
Har nu läst en del blandade böcker
Läste en deckare av Jo Nesbø, hans debutroman Fladdermusmannen. Han har ett väldigt speciellt skrivspråk som jag inte riktigt vet om jag stör mig på eller gillar. Boken har en del (överdrivet mycket) fakta om Australien och Jo väver in det klumpigt. Jag har också lite problem med vissa karaktärer, han får inte riktigt fram någon bild av dem i mitt huvud.
Kan du exemplifiera på vilket sätt det är han framställer faktan som gör det "klumpigt"? Och vad saknas för att karaktärerna ska bli tydliga?

Litteratur kring spel är förstås ganska intressant, och enormt nördigt. Är naturligtvis sugen på att försöka ta mig an något sådant också!

Utloggad PiktorPucci

• Antal inlägg: 5535
    • Visa profil
« Svar #68 skrivet: 09 jan, 2010, 09:13:37 09:13 »
Så igen: har du själv egentligen tillräcklig läserfarenhet för att backa upp ett sådant, faktiskt väldigt kontroversiellt (med författarens välkändhet och betydelse för litteraturen i åtanke) uttalande?

Är väl inte så kontroversiellt? Det lilla jag läst av Strindberg har jag inte fattat tycke för exakt. Nu har jag kanske inte tillräcklig läserfarenhet för att få tycka som jag gör?
/facepalm...

Att han betytt mycket för den svenska (kanske internationella också?) litteraturen tvivlar jag inte på, men det betyder inte att det han skriver är så jävla bra egentligen :P Bara att det var banbrytande på den tiden.

Utloggad Charlieton

• Deculture
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #69 skrivet: 09 jan, 2010, 10:16:24 10:16 »
Det är inte kontroversiellt att inte tycka om Strindbergs verk, det har jag inte sagt. Att säga att det är överskattat dock, dvs. att man anser att han inte förtjänar den "skattning" han fått av omvärlden däremot. Sådant kräver en viss uppbackning.
« Senast ändrad: 09 jan, 2010, 10:20:17 10:20 av Charlieton »

Utloggad villelele

• Slacker
  • Antal inlägg: 1426
    • Visa profil
« Svar #70 skrivet: 09 jan, 2010, 10:28:18 10:28 »
Ingen svarade på min fråga om Fight Club boken. :<

Alltså jag såg den i en häromdagen och blev sugen på att köpa den. Är den ungefär som Fight Club filmen?
Socrates - To do is to be
Sartre - To be is to do
Sinatra - Do be do be do

OhNoMelon

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 09 jan, 2010, 12:10:39 12:10 »
Kan du exemplifiera på vilket sätt det är han framställer faktan som gör det "klumpigt"? Och vad saknas för att karaktärerna ska bli tydliga?

Litteratur kring spel är förstås ganska intressant, och enormt nördigt. Är naturligtvis sugen på att försöka ta mig an något sådant också!
Ibland är det som en Australiensisk faktabok. Det känns inte trovärdigt att karaktärerna ska ha sådana utläggningar om landet liksom. Sen vet jag inte vad det är som gör att jag har svårt att se karaktärerna, de känns helt enkelt inte riktigt verkliga. Jag har faktiskt ingen aning om vad jag pratar om just nu :3

Jag tycker du ska ge dig på någon spelrelaterad litteratur, jag har blivit positivt överraskad :3

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #72 skrivet: 09 jan, 2010, 12:36:48 12:36 »
Ingen svarade på min fråga om Fight Club boken. :<

Alltså jag såg den i en häromdagen och blev sugen på att köpa den. Är den ungefär som Fight Club filmen?

Jag har typ läst allt av författaren förutom Fight Club. Jag vågar inte, då jag är rädd att boken kanske förstör filmen den här gången. Författaren själv säger att filmen överträffar hans verk.
Grejen är ju att de tog bokens historia och narrativ och lyckades förlänga den i filmen. Det var inte bara en direktöversättning, som de flesta filmer baserade på böcker är, Fight Club som film är någonting helt nytt som inte går att berätta enbart genom bokstäver.

Utloggad Gäst

• Rookie
  • +6183
    • Visa profil
« Svar #73 skrivet: 09 jan, 2010, 17:10:25 17:10 »
Har bara 50 sidor kvar av Mass Effect: Revelation nu. Så otroligt bra bok!

Utloggad oddy

• Antal inlägg: 3852
    • Visa profil
« Svar #74 skrivet: 09 jan, 2010, 19:01:37 19:01 »
Sitter med ca 100 sidor kvar av Den förlorade symbolen av Dan Brown. Herregud vilken bok. Måste säga att jag verkligen gillar alla hans böcker. Även fast jag inte förstår varför DA Vinci Koden är den som blev kändast då jag tycker den är sämst av dem han skrivit. Obs jag tycker fortfarande den är bra.