Författare Ämne: EVE Online  (läst 17012 gånger)

Utloggad Hartner_X

• Administratör
  • Antal inlägg: 5378
    • Visa profil
EVE Online
« skrivet: 30 nov, 2009, 22:53:52 22:53 »

EVE Online är väl kanske inte riktigt som alla andra MMOn även om den har en hel del likheter. Till och börja med spelas inte EVE på olika realm/servrar eller liknande utan alla spelar på Tranquility, ett super kluster av servrar plaserat i London. Tranquility/EVE har bl.a. rekord i flest spelare inloggade samtidigt på en server i ett MMO.

De första man kommer stöta på i EVE är dess olika raser Amarr, Gallente, Minmatar, Caldari och Jove (varav alla utom Jove är spelbara). Alla raserna har sin historia och alla dessa har sina fiender och dispyter, speciellt mellan raserna därför finns Concord vilket fungerar som en sorts Independent Police som skyddar och styr i "Empire Space".

I EVE har du inget riktigt jobb utan gör lite vad du vill, Mining, Missions, Hauling, Trading, Scaming, Pirating är inte helt ovanliga grejer folk håller på med men du kan gör mer eller mindre vad som helt.

EVE har inga levels man tränar på samma sätt som ett regelrätt MMORPG utan istället tränar man Skills i realtid, skills tränas från level 1-5 vilket ger dig förbättrade förmågor på lite allt möjligt. En skill kan ta allt mellan 30min och flera månader att träna... Genom att träna Skills så får du Skill Point på den skillen vilket också går att se som en samlad klump summa av all din SP.

Man har heller ingen riktig "gubbe" utan en avatar man skapar i 3D ibörjan som sen är ett 2D porträtt alla kan se i bland annat chaten och på en Info sida. Snart, förmodligen i December kommer däremot CCPs Ambulation (Walking in Station) satsning att släppas vilket kommer att göra så att spelare faktiskt kan se och interagera med varandra i realtid med sina avatarer.

Skeppen är väl bland de viktigaste i EVE och funkar lite som en avatar också, de finns nästan 200 olika att välja på och kan kosta allt för några tusen ISK till flera miljarder. Alla har olika för- och nackdelar, vissa är bra för hauling, mining, missions, PVP osv. Skeppen finns i flertalet utföranden (Tech1, Tech2, Faction) i olika klasser. Som sen kan equipas med olika grejer som Turrets, Missile Launchers, Jammers, Shield Boosters och allt möjligt som finns i tusental att välja mellan..

Spelare samlas i olika Corps. (motsvarigheten till Guilds) och kan variera i storlek och inriktning, de flesta corps. är spelarstyrda. Flera Corps. kan gå ihop och bilda en Alliance detta kan ofta ge dem möjlighet till mer makt. T.ex. genom att ta över olika system för att sen styra dessa.

EVE har c:a 5000 solsystem man kan röra sig i, dessa delas in i säkerhetsskalor 1.0 (säkrast) till 0.0 (ingen säkerhet). 1.0 till 0.6 är hög säkerhetssystem varav 0.5 till 0.1 är låg säkerhetsystem, ju lägre säkerhet desto farligare är det och mindre poliser att skydda en. 0.0 har inget skydd av Concord och styr till stora delar av spelar allianser som krigar om systemen.

I EVE vill man inte dö, i EVE så ressurectas man inte bara vid närmsta gravgård och kan fortsätta som inget hade hänt. Sprängs ditt skepp har du förlorat den, därför bör man försäkra sitt skepp så man i alla fall får tillbaka pengarna du betalt för ditt skepp (man kan inte insura sin equipment). Samma gäller din klon, har du inte en klon som täcker din SP (totala Skill Point) så kommer du förlora delar av skills som straff som kan ta en del tid att träna om.

EVEs valuta heter ISK (InterStellar Kredit, samma förkortning som Islänska Kronor) och styr väldigt stor del av spelet via bl.a. Market vars man köper/säljer grejer, skepp, mineraler osv. EVE har en spelarstyrd ekonomi vilket går upp och ner precis som våran riktiga ekonomi. De finns egentligen inga fasta priser och merchants som i de flesta andra spel.

EVE kör med lite av ett peka och klicka stuk tillsammans med tangentbordet som är lättaste sättet att snabbt aktivera ens olika slots med equipment på skeppet. I station så sköter man allt i olika windows, lite som i Windows. Det finns ett mycket bra chat system med olika flikar för olika chats osv plus att man har inbyggt EVE Voice vilket gör att man kan köra Voice Chat direkt i text chat kanalera och varje Corp. och Alliance har en eller flera chats. För Voice Chat används oftas Ventrilo och TeamSpeak däremot, speciellt inom Allianser.

EVE har ett grymt soundtrack, skulle man bli leds på den efter ett tag så kan EVE Radio rekommenderas för alla inkl. dem som inte kör EVE.

EVE Online finns till Windows, Mac och Linux (kräver Wine).

För alla intresserade kan ni testa EVEs 14-day TRIAL (finns en 21-dagars TRIAL på Steam).

EVE Online : Causality

EVE: A Future Vision

E3 2011: EVE Integration Interview HD - DUST 514

« Senast ändrad: 02 dec, 2011, 17:34:45 17:34 av Hartner_X »
"Building the future and keeping the past alive is one and a same thing"

Utloggad Hartner_X

• Administratör
    • Visa profil
SV: EVE Online
« Svar #1 skrivet: 30 nov, 2009, 22:56:07 22:56 »
Jag snodde min tråd direkt från SP :P Orkar fan inte skriva om nåt de där.

Jo, ska väl dra igång imorgon kväll eller i övermorgon beroende på när Tranquility startar upp igen. Kommer nog köra en 21 dagars Steam trial och sen applya nyckeln man köpte via julsalesen. Ger en ju 51 dagar för 5€ ;D

Vem mer ska haka på?

Utloggad Gäst

• Rookie
  • Antal inlägg: 8706
  • +6183
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 30 nov, 2009, 23:02:56 23:02 »
Det är uppe på 200 spänn igen. :(

Ganska bra trailer för Dominion. Fasiken vad kul att spela om det skulle vara så organiserat.
« Senast ändrad: 30 nov, 2009, 23:07:45 23:07 av Thomas »

Utloggad Hartner_X

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 30 nov, 2009, 23:06:31 23:06 »
Du kan ju hur som helst köra en trail och sen köpa 60 dagars GTC/ETC via ShatteredCrystal, är ju hur som helst bästa sättet annars.

Jag la upp Dominion-trailern i huvudinlägget direkt från CCP Games YouTube kanal.

Utloggad Gäst

• Rookie
  • +6183
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 30 nov, 2009, 23:08:40 23:08 »
Jo, det skadar väl inte att haka på antar jag. Har det ändå installerat på datorn så. Kan vara kul att ha någon att spela med. :) Nu fattas bara Charlie och Oddy.

Utloggad Hartner_X

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 30 nov, 2009, 23:42:05 23:42 »
Däremot åker du väl på en update på säkert 1.5GB imorron/övermorron :P

Utloggad Gäst

• Rookie
  • +6183
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 30 nov, 2009, 23:43:51 23:43 »
Med min ultrauppkoppling är det inga problem. ;)

Utloggad Hartner_X

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 30 nov, 2009, 23:45:54 23:45 »
Själv åker man på att ta ner hela installern.

Utloggad Gäst

• Rookie
  • +6183
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 30 nov, 2009, 23:47:13 23:47 »
Har du det inte installerat eller?

Utloggad Charlieton

• Philosopher in training
  • Deculture
  • Antal inlägg: 3469
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 30 nov, 2009, 23:50:25 23:50 »
Jag har börjat köra både WAR och EVE idag. Steams EVE-trial har jag redan använt upp sedan länge, så har 30 dagar till godo fr o m idag. Hursomhelst är jag PÅ! Bring on that funky space cruising!
Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig, men det gör jag; tror jag.

GUESS WHAT!? FETCH QUEST!!!

Utloggad Gäst

• Rookie
  • +6183
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 30 nov, 2009, 23:52:00 23:52 »
Trevligt, då är man ju tre i alla fall.

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
  • Antal inlägg: 6903
  • 4703 + 479 inlägg på superplay.se
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 01 dec, 2009, 01:38:48 01:38 »
Ska börja med WAR igen snart ^^

Utloggad oddy

• Antal inlägg: 3853
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 01 dec, 2009, 07:27:21 07:27 »
Jag får se om jag har nån gametime kvar. Annars vet jag inte om jag väntar lite då jag måste spara undan lite pengar för tillfället.

Utloggad Charlieton

• Deculture
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 01 dec, 2009, 09:36:39 09:36 »
Ska börja med WAR igen snart ^^
Gör det för fan! Är lite deprimerande att se att det är så litet spelarantal, bara en handfull servrar igång nu ju, och de har som högst "medium" i befolkningsantal. De har snyggat till det en hel del, men det finns inte så många som spelar det trots allt. Det är ju ett bra spel, vafan!
Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig, men det gör jag; tror jag.

Utloggad Hartner_X

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 01 dec, 2009, 12:18:29 12:18 »
Tranquility förväntas vara igång omkring kl. 22 CET ikväll.

Utloggad Hartner_X

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: 01 dec, 2009, 22:43:30 22:43 »
Tranquility ska vara igång nu enligt eveonline.com så bara ladda ner patchen så allt är redo.

Utloggad Charlieton

• Deculture
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 01 dec, 2009, 23:40:37 23:40 »
Var ju inte så jädra tungt ändå. Bara 500MB ju, och skönt är det.

Utloggad Charlieton

• Deculture
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 02 dec, 2009, 01:44:27 01:44 »
Wow, är visst lite snyggare, känns det som!

Utloggad Hartner_X

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 02 dec, 2009, 10:15:24 10:15 »
Installerade Dominion igår men lyckades inte skapa ett konto, ska testa när jag kommer hem annars köper jag 60 dagar till mitt tidigare konto.

Utloggad oddy

• Visa profil
« Svar #19 skrivet: 02 dec, 2009, 15:43:40 15:43 »
Vad heter ni i eve då? Själv heter jag Zesor. Gör eventuellt en ny gubbe. Har playtime tills imorn xP får se om jag köper mer efter helgen. (Har np i matte d på tisdag)

Utloggad Hartner_X

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 02 dec, 2009, 18:21:31 18:21 »
Så vad heter ni då? Skapade en ny Gallente vid namn Hvron Xyrone (vart på mitt gamla konto dock).

Utloggad oddy

• Visa profil
« Svar #21 skrivet: 02 dec, 2009, 18:36:50 18:36 »
Kör på min gubbe Zesor nu. Funderar på att göra en ny dock för att få lite koll på saker och ting.

Utloggad Hartner_X

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 02 dec, 2009, 19:06:08 19:06 »
Måste ju säga att nya planeterna och solarna är grymt vackra, ger ju bara det en helt grym känsla till allt. Sen är ju nya browsern fantastisk, bygger ju på Chrome så :P Laddar ju typ lika snabbt som Chrome, inte som gamla browsern som tog flertalet sekunder att ladda en plain text sida :P
« Senast ändrad: 02 dec, 2009, 19:22:24 19:22 av Hartner_X »

Utloggad Charlieton

• Deculture
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 02 dec, 2009, 19:45:13 19:45 »
Åh, har inte provat browser:n än.

Jag är Smorbo (tror jag det var), en Minmatarr. Jag ska bli kurir när jag blir stor.

Utloggad Hartner_X

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 02 dec, 2009, 19:55:14 19:55 »
Håller på köra genom lite tutorials, vilket jag aldrig gjort tidigare :P