Författare Ämne: Dragon Age: Origins  (läst 32389 gånger)

Utloggad JediMB

• モーレツ宇宙海賊
  • Moderator
  • Antal inlägg: 4643
    • Visa profil
    • JediMB.net
SV: Dragon Age: Origins
« Svar #50 skrivet: 22 nov, 2009, 01:18:48 01:18 »
Gjorde det tidigare idag. En häftig grej jag märkte var att man kan påverka slutet ytterligare genom de "hjältekaraktärer" som springer omkring under slutstriden. Olika saker händer beroende på om de överlever eller inte.

Utloggad Milu

• Antal inlägg: 7438
    • Visa profil
« Svar #51 skrivet: 22 nov, 2009, 01:58:15 01:58 »
Jaha ok. Alla mina överlevde iaf, körde igen nu å det var samma då.

Försökte köra sista slaget själv men det gick inte att övertala Alastair på nåt sätt, han vägrade låta mig dö. Sjukt tråkigt när han dog, blev helt rörd! Gillade verkligen honom. Ska försöka se om det går att gå tillbaka lite å kolla hur det går om man tar Morrigans erbjudande.

Nu är jag nyfiken Jedi, hur valde du? Du behöver inte säga följderna, bara hur du valde. Morrigans erbjudande? Vem blev kung i Orzammar? Vem blev kung i Ferelden?[/glow]
« Senast ändrad: 23 nov, 2009, 22:06:08 22:06 av JediMB »

Utloggad JediMB

• モーレツ宇宙海賊
  • Moderator
    • Visa profil
    • JediMB.net
« Svar #52 skrivet: 22 nov, 2009, 02:26:01 02:26 »
Okej...

Var faktiskt inställd på att övertala Alistair att acceptera Morrigans erbjudande, men efter att jag hade snackat med honom ett tag insåg jag att jag inte kunde tvinga honom. Kände så fel. Speciellt när man inte vet exakt vad konsekvenserna skulle bli.

Det var assvårt att välja kung åt Orzammar, också. De var ju båda ljugande, fuskande svin, men det som skiljde dem åt var ju att Bhelen ville öppna upp Orzammar till resten av världen... men sen, å andra sidan, så verkade han ju vara en lömsk mördare också, så jag valde Harrowmont.

Alistair valde jag som ensam kung, eftersom beslutet att han skulle gifta sig med Anora gick helt åt skogen när de inte kunde komma överens om vad Loghains öde skulle bli.

Och mitt första och mest naturliga val efter slutstriden var att själv döda Archdemon. Det var väldigt fint att läsa om hur det andra karaktärerna påverkades av ens död, och Alistair verkade bli en kung av samma typ som sin bror. Det var bara att överge Leliana som kändes fel, och det var därför jag inte sparade de alternativa slutet till nästa karaktär.

Sen antar jag att det var romansgrejen som gjorde det omöjligt för dig att få Alistair att backa undan. Verkar vettigt att det var anledningen.

Hm... nu blir jag nyfiken på om Loghain verkligen kan bli en Grey Warden, och så kanske han får döda Archdemon istället? Måste testas nån gång.

...Och det var det. Vi behöver riktiga spoiler-taggar här.

Och, jo, jag är rätt säker på att Arl Eamon dog första gången jag besegrade bossen (det var bara Alistair som fortfarande stod upp, som sagt), medan andra gången (då jag helade honom och hjälpte honom med fienderna) så fick jag läsa om hur han åkte tillbaka till Redcliffe, och en hel del annat.
« Senast ändrad: 23 nov, 2009, 22:05:31 22:05 av JediMB »

Utloggad Milu

• Visa profil
« Svar #53 skrivet: 22 nov, 2009, 02:46:25 02:46 »
Ang. Alistair så ja det var definitivt därför, det följde en liten scen om det. Det blev även ytterligare ett alternativ  i kungavalet som följd av romansen, det är därför jag är så nyfiken på vad som händer om man kan få båda sig själv och Alistair att överleva.

Ja fan kanske kan man få Loghain att ta över dödsslaget? Vill inte utforska precis allt denna gång dock, det får jag spara till nästa karaktär.

Arl Eamon tyckte jag knappt jag såg under slutstriden, men jag lästa också om hur han åkte tillbaka.

Harrowmont var mitt val i Orzammar också. Testar Bhelen nästa gång.
« Senast ändrad: 23 nov, 2009, 22:05:01 22:05 av JediMB »

Utloggad Milu

• Visa profil
« Svar #54 skrivet: 22 nov, 2009, 13:54:30 13:54 »
Nu körde jag från Morrigans val igen och gick med på det. Det blev rätt annorlunda!

Utloggad JediMB

• モーレツ宇宙海賊
  • Moderator
    • Visa profil
    • JediMB.net
« Svar #55 skrivet: 22 nov, 2009, 15:17:34 15:17 »
Jo, trodde väl det. Det borde finnas åtminstone fyra "major endings", som är rätt så olika, utifrån möjligheterna jag kan komma på. Sen borde det finnas varianter på några av dem, plus konsekvenserna av ens tidigare val.

Utloggad JediMB

• モーレツ宇宙海賊
  • Moderator
    • Visa profil
    • JediMB.net
« Svar #56 skrivet: 23 nov, 2009, 05:20:42 05:20 »
BioWare = onda

Inte bara för att jag sitter uppe till 5 igen och spelar, när jag tänkte gå och lägga mig vid midnatt, utan också för att de gör det så svårt för mig att gå igenom med min plan att köra romansen med Zevran.

Ska precis in i Redcliffe Castle när jag upptäcker att jag kan berätta för Alistair hur snygg han är (vilket är lite lockande, av nån anledning), och Leliana berättade nyss att hon älskar mig, vilket får mig att vilja gå åt det hållet (igen) istället. Leliana = super adorable.

Fast snart kommer det riktigt stora valet som ska avgöra om min nya karaktär är lyckad eller inte. Mötet med demonen...

Utloggad Lizzarder

• Jonas L Shepard
  • Antal inlägg: 1621
    • Visa profil
« Svar #57 skrivet: 23 nov, 2009, 15:22:23 15:22 »
Spoiler (hur gör man texten osynlig här?)

Satsade själv på att få Morigan till det romantiska intresset så därför valde jag även att ta emot hennes erbjudande i slutet.

Blev faktiskt lite berörd sen i epilogen när man läste att ens karaktär kunde vid ett tillfälle genom hennes ring känna av att hon led för att hon lämnade en efter att man dödat archdemon.

Har nu i alla fall börjat spela en andra omgång som elf mage (var första gången human noble). Intressant än så länge hur ganska anorlunda det är från första gången, speciellt hur man blir bemött av vissa.
« Senast ändrad: 23 nov, 2009, 22:04:33 22:04 av JediMB »
"En gång hade jag rövmens."

Utloggad JediMB

• モーレツ宇宙海賊
  • Moderator
    • Visa profil
    • JediMB.net
« Svar #58 skrivet: 23 nov, 2009, 22:07:33 22:07 »
Tog mig friheten att slänga in den nya spoiler-taggen i inlägg där den behövdes. :P

Utloggad Milu

• Visa profil
« Svar #59 skrivet: 23 nov, 2009, 22:13:49 22:13 »
Jag har också såna planer JediMB, men jag kan ju knappt låta bli att uppmuntra Alistair! Är överförtjust i hans karaktär. Ska börja med att bara vara vänlig, sen blir det antingen Zevran först och sen Alistair när jag tröttnat på Zev, eller så kör jag på Leliana. Är inte så förtjust i henne dock. Ska köra en male nästa gång å limma på Morrigan :P Får nog bli en City Elf då.

Nu när jag börjat om så kommer jag ihåg att det var lite svårt på sina ställen. Inget man inte kan hantera å dra ner svårighetsgraden för (vilket jag vägrar anyway) men lite tricky kan det vara. Älskar att man kan lösa allt genom att komma på nya taktiker! Men tyckte spelet blev väldigt lätt mot slutet. Har svårt att komma på nåt ställe jag haft riktiga problem med faktiskt. Kanske beror på vilken ordning man utförde uppdragen i.

Sist körde jag första delen av Redcliffe, Circle of Magi, andra delen av Redcliffe, Dalish och till sist Orzammar. Kändes rätt balanserat, förutom att Dalish kanske var lite för enkelt vid det laget.

Utloggad JediMB

• モーレツ宇宙海賊
  • Moderator
    • Visa profil
    • JediMB.net
« Svar #60 skrivet: 24 nov, 2009, 06:18:35 06:18 »
Jag körde nog i samma ordning, men tänker kasta om det lite grann nu. Hade tänkt köra Haven, och sen Orzammar... men vid närmare eftertanke så kanske jag bara ska köra Orzammar direkt, och ta Haven efter det. Eamon har nog inget emot att vänta. Det är så löjligt mycket lättare med Mage än med Archer Rogue, speciellt för att det tydligen finns en bugg som gör att genomträngande vapen (dolkar, pilbågar) inte får den bonus från Dexterity som de borde ha.

Anyway, har gjort det tydlig för både Alistair och Leliana (:() att jag inte är intresserad nu, och sen blev det att bädda Zevran redan vid första Party Camp-besöket efter jag rekryterade honom. :P Han är ju bra charmig han också, och man får en hel del intressanta dialogval när man pratar med honom. Har inte bestämt mig för om jag ska gå efter Alistair eller Morrigan nästa gång, men förhoppningsvis kan jag hålla mig från att skapa en ny karaktär direkt efter den här. :P

Och Blood Mage är upplåst.

...Har förresten redan en skapad karaktär som jag ska köra med för Alistair-romansen. Human Noble Warrior, Caryn, som har fått sitt namn från min Final Fantasy XI-karaktär, fast jag har ändrat stavningen.

Utloggad Lizzarder

• Jonas L Shepard
  • Antal inlägg: 1621
    • Visa profil
« Svar #61 skrivet: 24 nov, 2009, 15:30:50 15:30 »
Tog mig friheten att slänga in den nya spoiler-taggen i inlägg där den behövdes. :P
Hehe, tack Jedi! :)
"En gång hade jag rövmens."

Utloggad Milu

• Visa profil
« Svar #62 skrivet: 25 nov, 2009, 00:20:01 00:20 »
Måste fråga: vad är det för skillnad på attack och damage? När man har ett vapen som har t.ex. 5 i damage och en extraskill i Attack +4, vad är då skillnaden?

Utloggad JediMB

• モーレツ宇宙海賊
  • Moderator
    • Visa profil
    • JediMB.net
« Svar #63 skrivet: 25 nov, 2009, 01:48:28 01:48 »
Attack är Accuracy, precis som Defense är Evasion.

Utloggad Milu

• Visa profil
« Svar #64 skrivet: 25 nov, 2009, 20:12:27 20:12 »
ok, tack.

Utloggad Milu

• Visa profil
« Svar #65 skrivet: 25 nov, 2009, 23:50:46 23:50 »
åh det är så bra så jag dör! att göra om precis samma saker som för några dagar sen och fortfarande tycka det är roligt, det säger en del. ett av mina absoluta favoritspel har det blivit!

Utloggad JediMB

• モーレツ宇宙海賊
  • Moderator
    • Visa profil
    • JediMB.net
« Svar #66 skrivet: 02 dec, 2009, 04:42:42 04:42 »
Sprang in i en äcklig bugg i Orzammar, så jag får spela om i princip hela uppdraget för att jag ska kunna få det resultatet jag vill ha. Jobbigt.

OhNoMelon

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 02 dec, 2009, 08:58:04 08:58 »
Förhandsbokade, spelade alla Origins men sen tog det liksom mest bara stopp. De nya partymedlemmarna man möter har ju sina skills helt åt h-e och jag var mer tvungen att skapa min karaktär utifrån hur usla de andra var än tvärtom. Jag kom till Lothering med en warrior f.ö.

Men! Nu hittade jag moddar på Nexus och se på f-n det är superkul nu! :D Jag vill nog vara tank så nu ska jag testa hur det blir med moddar \o/
« Senast ändrad: 02 dec, 2009, 09:06:18 09:06 av OhNoMelon »

Utloggad JediMB

• モーレツ宇宙海賊
  • Moderator
    • Visa profil
    • JediMB.net
« Svar #68 skrivet: 02 dec, 2009, 13:45:13 13:45 »
Finns en vettig mod som fixar problemen med Archery nu:
http://www.dragonagenexus.com/downloads/file.php?id=216

T.ex. så har Dexterity blivit viktigare för pilbågar, såväl som dolkar, precis som det står i manualen att det ska vara... men tyvärr inte är i det vanliga spelet.

OhNoMelon

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 02 dec, 2009, 20:06:53 20:06 »
Ooooh, snasigt! Tack för tipset :)

Utloggad JediMB

• モーレツ宇宙海賊
  • Moderator
    • Visa profil
    • JediMB.net
« Svar #70 skrivet: 04 dec, 2009, 18:28:09 18:28 »
Det ska tydligen finnas ett problem med texturerna för Female Elf-versionen av Blood Dragon Armor. Det kan fixas med den här uppdateringen:

http://social.bioware.com/forum/1/topic/58/index/286843

Utloggad Milu

• Visa profil
« Svar #71 skrivet: 06 dec, 2009, 22:23:16 22:23 »
Kan man fixa lite nya frisyrer å hårfärger på nåt sätt?

OhNoMelon

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 06 dec, 2009, 23:01:20 23:01 »
Hårfärger har jag hittat, mest verkar folk vara tokiga i att göra helt bisarra neonfärger men jag lade in en mod som iaf hade en hel del extra normala färger på både hår och ögon.

Frisyrer saknar jag som sjutton. De flesta i spelet är faktiskt otroligt fula.

Lyckas inte hitta modden jag använder, men fann en annan med fler normala hårfärger :3 Kolla Nexus

Utloggad JediMB

• モーレツ宇宙海賊
  • Moderator
    • Visa profil
    • JediMB.net
« Svar #73 skrivet: 07 dec, 2009, 00:59:29 00:59 »
Character Creator Extra Tints & Tones v1.3 finns på BWSN (och Nexus). Det är den enda jag känner till, och den har som jag minns det både vettiga färger och bisarrt neon.

Det är väl nästa grej jag ska ta en titt på, modmässigt. Hur man redigerar tint-filerna för att ordna egna färger till hår/ögon/etc..

Paketet innehåller också Morrigans, Duncans och Oghrens hår/skägg.
« Senast ändrad: 07 dec, 2009, 01:02:31 01:02 av JediMB »

OhNoMelon

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 07 dec, 2009, 01:11:20 01:11 »
Tycker de onaturliga färgerna är helt åt helskotta men de andra är bra :3