Författare Ämne: Terranigma  (läst 8985 gånger)

Utloggad Elektronisk Gubbe

• Capitalism, ho!
  • Antal inlägg: 671
    • Visa profil
Terranigma
« skrivet: 09 apr, 2010, 18:58:41 18:58 »

Terranigma är den sista delen i Heaven and Earth-trilogin (de andra är Soul Blazer och Illusion of Time) och ett action-rollspel till SNES utvecklat av Quintet och utgivet av Enix 1995. Det släpptes aldrig i Amerika och även här i Europa såldes det i begränsat antal, så få har spelat det. Jag själv hade turen att hitta kassetten för bara 320 kr i fjol, bästa köpet i mitt liv.

Hur som helst, i Terranigma spelar du som Ark, en pojke från underjorden som öppnar Pandoras låda och dras in i ett äventyr där han får resa mellan olika platser på jorden (det finns en by som representerar Sverige) och träffar kända människor som Christopher Columbus, Sven Hedin och Wilbur Wright. Det är lite som en trippig historielektion med inslag av religion.

Spelet har vackra och detaljerade miljöer, en mycket mörk och filosofisk story, roliga attacker, ett gudomligt soundtrack, massa sidequests och... ja, det kan mycket möjligt vara mitt favoritspel. Det är även tämligen ocensurerat för sin tid då det finns nationella stereotyper och både alkohol och religion omnämns i dialogen.

Diskutera!

Utloggad Voxbrallan

• Spelsmakare extraordinär
  • Antal inlägg: 3097
  • Lv: 450
    • Visa profil
SV: Terranigma
« Svar #1 skrivet: 09 apr, 2010, 19:47:49 19:47 »
Jag har bara spelat det ett par gånger och öh, jag har försökt skriva något vettigt i över 15 minuter nu, men kan bara inte komma över hur avskyvärt Illusion of Gaia är.
Får återkomma.
...nästa inlägg blir bättre!

Utloggad DarkaN

• L
  • Antal inlägg: 3665
  • rawr
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 09 apr, 2010, 19:52:59 19:52 »
GAMEPLAY

Terranigma Bloody mary battle without rings

För övrigt så har jag aldrig hört talas om spelet ens :P

• Capitalism, ho!
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 09 apr, 2010, 19:53:13 19:53 »
Illusion of Gaia är faktiskt bra, men jag har fortfarande mardrömmar om den där jävla vampyrbossen.

Utloggad Ufosxm

• Antal inlägg: 105
    • Visa profil
    • DualD Gaming
« Svar #4 skrivet: 09 apr, 2010, 20:47:03 20:47 »
Verkar helt ok! Jag testade det lite nyss på emulatorn, men var inte riktigt in the mood för rollspel.

• Capitalism, ho!
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 10 apr, 2010, 14:54:37 14:54 »
GAMEPLAY

Terranigma Bloody mary battle without rings

För övrigt så har jag aldrig hört talas om spelet ens :P

Bloody Mary. ;_;

Utloggad Voxbrallan

• Visa profil
« Svar #6 skrivet: 14 apr, 2010, 16:17:20 16:17 »
Nu har jag äntligen bitit ihop och spelat ut Illusion of Gaia/Time. Det var riktigt mysigt faktiskt, och med en handling jag verkligen gillade (i stora drag). Det som drar ner det är att vissa pussel är ren bullshit.

Så nu är jag redo att ta mig an Terranigma innom en snar framtid :)

• Capitalism, ho!
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 17 apr, 2010, 14:57:20 14:57 »
Trevligt att höra, jag själv har faktiskt aldrig orkat klara Illusion of Time. Måste göra det en dag. Hatar vampyrbossarna som sagt.

För övrigt var Enix mycket bättre än Squaresoft när de fortfarande var två olika företag.

Utloggad Voxbrallan

• Visa profil
« Svar #8 skrivet: 17 apr, 2010, 19:48:50 19:48 »
För övrigt var Enix mycket bättre än Squaresoft när de fortfarande var två olika företag.
Nää inte alls. Enix var i princip enbart en förläggare och gjorde aldrig något spel själv, medans Square faktiskt utvecklat dussintals mästerverk (speciellt under PS1-eran).

• Capitalism, ho!
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 17 apr, 2010, 19:55:46 19:55 »
Hm, det visste jag inte, det där med att de knappt gjorde några spel själva. Jag gillar Dragon Quest 5 mer än något FF, dock.

Utloggad Tonindo

• Antal inlägg: 138
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 12 maj, 2010, 23:14:52 23:14 »
Terranigma är ett av de bästa RPG-spelen jag spelat, men måste dock säga att Illusion of Time tar pokalen, delvis på grund av nostalgi men även för att jag tycker att det är ett bättre spel med bättre karaktärer.

mattiasf92

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 jun, 2010, 20:11:13 20:11 »
Hm, det visste jag inte, det där med att de knappt gjorde några spel själva. Jag gillar Dragon Quest 5 mer än något FF, dock.

Det är Quintet som gjort Act Raiser1 & 2, Soul Blazer, Illusion of Time, Terranigma & Robotrek men de publicerade dem hos Enix. http://en.wikipedia.org/wiki/Quintet_%28game_developer%29
Det finns en tom plats med en soptunna i NeoTokio. Gå in i soptunnan  så kommer du
till ett smutsigt rum. Ett spöke kommer fram, som du måste döda. När du  klarar av  spöket kommer  en kyckling  fram och tackar  dig. Du blir  transporterad ut  igen och platsen bredvid soptunnan har  blivit ersatt  av en byggnad (Quintets Högkvarter i Japan). Där inne kan du prata med Terranigma teamet från Quintet som bla rekommenderar Illusion of Gaia! :p

Däremot tycker jag Square har gjort fler bra RPGs till SNES. Vi har ju FFIV, FFV, FFVI, Chrono Trigger, Secret of Mana, Seiken Densetsu III (Secret of mana 2), Super Mario RPG osv.

Fast jag älskar Terranigma och tycker speciellt om storyn. Fan vad förvånad jag blev när jag upptäckte att det fanns en till Elle och en by i Norden som är identisk till Crysta! Spelet är långt och det är inte helt enkelt heller, speciellt var Bloody Mary ett helvete när man vart för lågt levlad... Gillar också att det för en gångs skull är den riktiga världen och inte bara en fantasy-värld som det är i alla Squeresofts spel och man är mer eller mindre allsmäktig :p Det är även nice att det är riktiga personer med, och vårt älskade land spelar som sagt en viktig roll i spelet. Soundtracket är sjuuukt nice och älskar låtar som "Elles theme" och "Resurrection" :)
Terranigma Resurrection Remix - AriesT

Mina absoluta favoriter till SNES är Chrono Trigger, Terranigma, Final Fantasy VI & Secret of Mana 2.

Kommer aldrig glömma Terranigma, skaffade det för cirka två år sedan och kommer aldrig sälja det! ALDRIG! :P
« Senast ändrad: 20 mar, 2011, 17:03:13 17:03 av mattiasf92 »

Utloggad Voxbrallan

• Visa profil
« Svar #12 skrivet: 01 jun, 2010, 23:06:09 23:06 »
Välkommen hit Mattias! Utmärkt tråd att bumpa, så att jag kommer ihåg att fortsätta med spelet.
Just ressurection-momenten är en fest både för öron och ögon. Väldigt atmosfäriskt.

Utloggad Jemura

• Skadat gods
  • Antal inlägg: 706
  • Glenn Klännings Dansorkester
    • Visa profil
    • Jemuras deviantArt
« Svar #13 skrivet: 02 jun, 2010, 12:25:15 12:25 »
Vet någon varför det inte kom till USA?
Thank god you have been indoctrinated

Utloggad Voxbrallan

• Visa profil
« Svar #14 skrivet: 02 jun, 2010, 12:57:35 12:57 »
Förmodligen pga religion- och alkoholreferenser. Europa är ju mer sekulärt än USA (dubbelmoralens land).

Utloggad Jemura

• Skadat gods
  • Antal inlägg: 706
  • Glenn Klännings Dansorkester
    • Visa profil
    • Jemuras deviantArt
« Svar #15 skrivet: 02 jun, 2010, 18:13:32 18:13 »
Devil World faktorn slog till igen då.
Thank god you have been indoctrinated

Utloggad Voxbrallan

• Visa profil
« Svar #16 skrivet: 09 aug, 2010, 22:25:13 22:25 »
Jisses! Efter Bloody Mary så öppnade spelet verkligen upp sig. Jag har suttit och njutit hela dagen.

• Capitalism, ho!
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 13 aug, 2010, 14:45:17 14:45 »
Vart är du nu då?

Utloggad Voxbrallan

• Visa profil
« Svar #18 skrivet: 13 aug, 2010, 15:47:07 15:47 »
Jag har nyss varit i Neo-Tokyos kloaker och härjat, och nu försöker jag bygga upp staden som brann.

mattiasf92

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 23 aug, 2010, 23:53:28 23:53 »
Jag har nyss varit i Neo-Tokyos kloaker och härjat, och nu försöker jag bygga upp staden som brann.

Så du har varit i Berugas Lab. Fick du fram Quintet-högkvarteret där man kan snacka med utvecklarna av spelet innan Neotokio förstördes :)?
BTW inte långt kvar till Dark Gaia xD

Utloggad Voxbrallan

• Visa profil
« Svar #20 skrivet: 24 aug, 2010, 10:48:59 10:48 »
Fick du fram Quintet-högkvarteret där man kan snacka med utvecklarna av spelet innan Neotokio förstördes
Finns inte med i PAL-versionen :/

Ska hoppa ner i det stora hålet efter jobbet. Antar att Dark Gaia väntar där nere.

Utloggad Voxbrallan

• Visa profil
« Svar #21 skrivet: 27 aug, 2010, 20:59:46 20:59 »
Terranigma (SNES)

Startade bra, men ganska snart så började jag bara släpa mig framåt. Typiskt oengagerande Quintet-spel tänkte jag, men så hände det - civilisation! Helt plötsligt ligger det i spelarens händer att ta sig tid att hjälpa människor och föra den teknologiska nivån framåt. Det är en speciell känsla att vara med och när industri och elektricitet uppfinns, och även om allt är tänkt att hjälpa så får spelet en att fundera över om mänskligheten inte går för långt. Det är sidequestande när det är som bäst, när upplevelsen är själva belöningen. Huvudstoryn är inte så dum den heller, och tar samma tema till sin spets.

+ En vacker berättelse
+ Musiken är topp
+ Att återuppväcka och hjälpa civilisationen är ett genialiskt koncept

- Trögstartat
- Vissa grottor kan vara ganska komplexa
- En del pussel kan man slita hår över

Spelet får min tumme upp! Det Quintet-spel som träffade mitt i prick.
Dags att ta sig an Granstream Saga igen.

• Capitalism, ho!
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 28 aug, 2010, 12:54:03 12:54 »
Kul att du gillade det!

mattiasf92

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 06 sep, 2010, 13:14:22 13:14 »
Fick du fram Quintet-högkvarteret där man kan snacka med utvecklarna av spelet innan Neotokio förstördes
Finns inte med i PAL-versionen :/

Finns visst med, men det man kan bara få fram det innan man varit i Berugas Lab... :)
Jag har pal-versionen till mitt snes och jag hittade det.

Utloggad Voxbrallan

• Visa profil
« Svar #24 skrivet: 06 sep, 2010, 22:31:33 22:31 »
Är väl bara quizen som inte är med då. Trist att jag aldrig hittade byggnaden, men Tokyo var nog tråkigaste staden.