Författare Ämne: Terranigma  (läst 8984 gånger)

mattiasf92

• Gäst
SV: Terranigma
« Svar #25 skrivet: 04 mar, 2011, 21:01:20 21:01 »
Jag tänkte vi skulle diskutera spelets slut, eftersom åtminstone en detalj är mycket omdiskuterad.
Jag varnar för spoilers...

Hur som helst, efter att Ark har besegrat Dark Gaia återvänder Underworld Ark till Crysta medan Light Ark återvänder till "the surface world". Light Gaia säger att Underworld Arks uppgift är slutförd samt att Crysta kommer att försvinna nu när Dark Gaia är död. Ark får leva en sista lycklig dag i Crysta. När han går och lägger sig hör han Underworld Elles röst som säger "Crysta will be gone soon. But if we are bound by fate, we will meet again, in time, somewhere." Sedan får vi se Ark´s sista dröm, samtidigt som eftertexterna rullar. Han drömmer om att han är en fågel som flyger runt och ser hur världen bli äldre...  

Men efter drömmen får vi se Light Elles hus i Storkolm. Det är sent på natten och någon bultar länge och hårt på dörren innan Elle vaknar... Vem är det frågar hon, men får inget svar. Hon öppnar dörren och vi får höra musiken från Crysta. Sedan rusar hon ut i glädje, bilden blir svart och texten "The End" kommer upp på skärmen. Vi får alltså inte veta vem det är, även om man kan gissa på minst två personer.

Arks sista dröm. Spola fram till 6.30 för att se Elles hus.
Terranigma - Ending Part 2/2

Vem är det då som står utanför Elles dörr?

De flesta tror att det är Light Ark, eftersom han återvänder till "the surface world" efter Dark Gaia besegrats. Men jag är inte lika säker. Om så vore fallet, varför får vi då höra musiken från Crysta som man förknippar med Underworld Ark när Elle öppnar dörren? Och om jag inte minns fel hade Light Ark ingen egen kropp, utan var begraven i Dryvale.

Många tror att det är Underworld Ark, som egentligen är spelets huvudperson (Light Ark kommer inte in förrän sent i spelet.) Han är den enda som verkligen känner Elle och vet vad hon gått igenom (jag tänker framförallt på när kung Henri mördade hennes föräldrar och alla i Storkolm.) Han har även följt med henne under en stor del av spelet och räddat henne flera gånger. Men eftersom underjorden och Crysta har kollapsat så är detta endast möjligt om han har återfötts eller på något annat sätt kommit till "the surface world" efter sin dröm.

Kan det möjligtvis vara fågeln som Ark "drömmer" att han är? Precis innan "drömmen" tar slut ser vi fågeln stanna ett kort ögonblick för att sedan snabbt dyka, som om den var på väg att landa. Direkt efter drömmen bultar det på dörren och vi hör tydliga fågelkvittranden. Detta skulle också förklara varför ingen svarar när Elle frågar vem det är. Men hur bultar fågeln på dörren?

Eller är det både Light Ark och Underworld Ark (fast som fågel) som står utanför dörren. Light Ark bultar på dörren medan man hör fågeln kvittra i bakgrunden.

Det kan inte vara Fyda eller Royd som bultar på dörren, eftersom de är döda. Det är inte heller sannolikt att det är exempelvis Meilin, även om det skulle kunna vara hon eftersom hon känner till den hemliga vägen till Storkolm.

Vem tror ni det är? Om jag skall vara riktigt ärlig så vet jag inte vad jag ska tro  :-\

« Senast ändrad: 13 mar, 2011, 20:06:05 20:06 av mattiasf92 »

Utloggad Voxbrallan

• Spelsmakare extraordinär
  • Antal inlägg: 3097
  • Lv: 450
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 04 mar, 2011, 22:53:30 22:53 »
Jag ser det inte som att Ark drömmer om en fågel, utan att han "är" fågeln (eller att hans själ transporteras av fågeln), till Elle i Storkolm.
...nästa inlägg blir bättre!

mattiasf92

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 04 mar, 2011, 23:09:11 23:09 »
Jag ser det inte som att Ark drömmer om en fågel, utan att han "är" fågeln (eller att hans själ transporteras av fågeln), till Elle i Storkolm.

När jag för några år sedan spelade igenom Terranigma för första gången hade jag ingen tanke på att det skulle kunna vara fågeln. Jag var säker på att det var antingen Light eller Underworld Ark i sin naturliga form. Nu är jag inte riktigt lika säker längre. Men hur bankar fågeln på dörren? Kan det möjligen vara både fågeln och Light Ark som tillsammans besöker Elle?
« Senast ändrad: 04 mar, 2011, 23:13:39 23:13 av mattiasf92 »

Utloggad Voxbrallan

• Visa profil
« Svar #28 skrivet: 04 mar, 2011, 23:22:23 23:22 »
Nu är jag inte riktigt lika säker längre. Men hur bankar fågeln på dörren?
Ptja, magi? ;)

Eller brist på passande ljudeffekter... eller så materialiseras Ark tack vare kärlekens kraft och allt det där.

Jag brukar inte analysera JRPGn så värst djupt, då sånt oftast leder till huvudbry och/eller besvikelser. Samt att jag är dålig på att komma ihåg viktiga detaljer  %)

mattiasf92

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 13 mar, 2011, 14:45:26 14:45 »
Skulle vara intressant att höra trådskaparens syn på slutet.  ;)

Utloggad Elektronisk Gubbe

• Capitalism, ho!
  • Antal inlägg: 671
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: 13 mar, 2011, 16:01:09 16:01 »
Skulle vara intressant att höra trådskaparens syn på slutet.  ;)
Jag tycker det är mycket vackert. Grät nästan första gången. Körde nyss om det med en kompis och det blev väldigt tyst i rummet när vi klarade det. xD

Men jag tror att Dark Ark lever vidare genom Light Ark eller något. Svårt att säga.

mattiasf92

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 14 mar, 2011, 21:47:38 21:47 »
Skulle vara intressant att höra trådskaparens syn på slutet.  ;)
Jag tycker det är mycket vackert. Grät nästan första gången.
Kan själv säga att det inte är ofta man fäller tårar till ett tv-spel. Jag har bara gjort det ett fåtal gånger och det var under detta slutet första gången jag klarade Terranigma, när Aerith dog i FFVII och under slutet av Crisis Core...
« Senast ändrad: 20 mar, 2011, 16:51:38 16:51 av mattiasf92 »

Utloggad PiktorPucci

• Antal inlägg: 5535
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: 15 mar, 2011, 10:15:53 10:15 »
Spoiler! :O ;P

mattiasf92

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 15 mar, 2011, 14:57:32 14:57 »

mattiasf92

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 20 mar, 2011, 16:58:46 16:58 »
Tänkte på en sak, man stöter ju på den svenske upptäcktsresanden Sven Hedin (Hedyn) i Louran, men efter det finns han mig veterligen inte att hitta någonstans i hela världen. Det enda man hör om honom är att han har skrivit en bok om sina resor. Nån som vet var/om man kan hitta honom?

Är det någon här som testat fan-projektet Terranigma 2 – The Continuance? Än så länge finns det tyvärr bara tillgängligt på tyska, men det är mycket vackert och välgjort. Det utspelar sig efter det vanliga spelet och börjar med att Ark återupplivas.

Terranigma 2 - Demo 0.8.1 (Trailer)

Officiell webbplats:
http://www.terraearth.com/terranigma2/

Om spelet:
http://www.terraearth.com/forums/viewtopic.php?t=1353
« Senast ändrad: 20 mar, 2011, 17:11:06 17:11 av mattiasf92 »

Utloggad Voxbrallan

• Visa profil
« Svar #35 skrivet: 22 mar, 2011, 16:41:34 16:41 »
Jag intresseras inte av fan fiction i någon form, och heller inte av uppföljare officiella som inofficiella) som mer eller mindre är sämre än originalet på alla punkter.

Såatte...

• Capitalism, ho!
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: 24 mar, 2011, 16:31:04 16:31 »
Mhm, samma här typ. Vill dessutom inte se en uppföljare till Terranigma, det är bra som det är. Fast om det blir hyfsat kan jag tänka mig att ge det ett försök.

mattiasf92

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 24 mar, 2011, 22:37:04 22:37 »
Mhm, samma här typ. Vill dessutom inte se en uppföljare till Terranigma, det är bra som det är. Fast om det blir hyfsat kan jag tänka mig att ge det ett försök.

Jo, det är klart att det aldrig blir i närheten av originalet om en person gör en uppföljare till ett spel som krävde ett 50-tal personer att skapa. Däremot har det varit i produktion i över tre år och det är mycket välgjort för att vara en inofficiell version. Är inte heller spec mkt för fan versioner, kommer ihåg när det kom en omgjord version av a link to the past som var sådär.. Tänkte mest om någon hade spelat det.

Btw hittade en rolig serie om början av Terranigma, men med några skillnader: :p
http://www.fogu.com/terra/bonus/mattias/mattias_arkspyjamas1.jpg
http://www.fogu.com/terra/bonus/mattias/mattias_arkspyjamas2.jpg
http://www.fogu.com/terra/bonus/mattias/mattias_arkspyjamas3.jpg
http://www.fogu.com/terra/bonus/mattias/mattias_arkspyjamas4.jpg
http://www.fogu.com/terra/bonus/mattias/mattias_arkspyjamas5.jpg
http://www.fogu.com/terra/bonus/mattias/mattias_arkspyjamas6.jpg
http://www.fogu.com/terra/bonus/mattias/mattias_arkspyjamas7.jpg
http://www.fogu.com/terra/bonus/mattias/mattias_arkspyjamas8.jpg
« Senast ändrad: 24 mar, 2011, 23:12:04 23:12 av mattiasf92 »

Utloggad Jemura

• Skadat gods
  • Antal inlägg: 706
  • Glenn Klännings Dansorkester
    • Visa profil
    • Jemuras deviantArt
« Svar #38 skrivet: 06 aug, 2011, 19:02:14 19:02 »
Kan de inte släppa skiten på Virtual Console?
Thank god you have been indoctrinated

Utloggad Winhill

• ...Whatever
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: 19 aug, 2011, 20:27:14 20:27 »

De lär nog inte ske med tanke på att de förmodligen inte har rättigheterna. Enix var ju bara de som publicerade spelet. Men iofs så har jag för mig de har släppt Illusion of Gaia på Virtual Console, så det borde ju inte vara omöjligt. :)
Why do people depend on each other? In the end, you're on your own.

• Capitalism, ho!
    • Visa profil
« Svar #40 skrivet: 22 aug, 2011, 09:28:01 09:28 »

De lär nog inte ske med tanke på att de förmodligen inte har rättigheterna. Enix var ju bara de som publicerade spelet. Men iofs så har jag för mig de har släppt Illusion of Gaia på Virtual Console, så det borde ju inte vara omöjligt. :)
Du tänker på ActRaiser, inte Illusion of Gaia. :P

Utloggad Winhill

• ...Whatever
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: 22 aug, 2011, 20:39:46 20:39 »

Du tänker på ActRaiser, inte Illusion of Gaia. :P

Jaha, så de har varken släppt Soul Blazer eller Illusion of Gaia på VC? Jag kollar aldrig VC, då jag föredrar originalen. :p Dock verkar det helt otroligt att de bara släpper Act Raiser, när Illusion of Gaia och Terranigma skulle sälja dubbelt så bra...  :S
« Senast ändrad: 22 aug, 2011, 21:15:40 21:15 av Winhill »
Why do people depend on each other? In the end, you're on your own.