Författare Ämne: Allmänna Köprådstråden!  (läst 27965 gånger)

Utloggad PiktorPucci

• Antal inlägg: 5535
    • Visa profil
Allmänna Köprådstråden!
« skrivet: 05 aug, 2010, 00:38:27 00:38 »
Kanske är fel forumdel eftersom jag inte vill köpa av någon annan utan ska köpa i affär, men behöver lite köpråd.

Tänker byta ut hårddisken i min MacBook Pro. Har nu en Hitachi 200GB 7200rpm, vet ej cache.

Vill ha en större hårddisk, hade 250GB på förra datorn men den disken var mycket långsammare (4500rpm) så när jag beställde den här tänkte jag hastighet>utrymme. Just nu känner jag att jag skulle vara nöjd med 5400rpm däremot, även om 7200 inte är något fel det heller.

Kraven på hårddisken är att den högst är 9.5mm hög, och så att det är en 2.5" S-ATA.
De modeller jag kollat in är:
  • Seagate Momentus 750GB, 7200rpm, 16MB cache. Kostar lite över tusenlappen just nu då få verkar ha den i lager.
  • Samsung Spinpoint 640GB, 5400rpm, 8MB cache. Den här kostar mindre än en krona/GB vilket är den mest prisvärda. ~630:-
  • Hitachi Travelstar 500GB, 5400rpm, 8MB cache. Den billigaste på listan (515:- ) fast med frakten blir den inte mycket billigare än Samsungen egentligen.

Hur stor skillnad gör cachen egentligen?
Hårddisken ska inte införskaffas precis nu, men om några veckor. Är såklart öppen för andra förslag också.
Vilken borde man köpa egentligen? Är det värt att lägga över 400 extra för att få 110GB mer verkligen?
« Senast ändrad: 19 sep, 2010, 16:26:53 16:26 av Hartner_X »

Utloggad Hartner_X

• Administratör
  • Antal inlägg: 5378
    • Visa profil
SV: Köpråd (Hårddisk)
« Svar #1 skrivet: 05 aug, 2010, 09:37:30 09:37 »
Spinpoitarna har fått bra kritik och min 3,5" 1TB har funkat skitbra. Du bör kolla vilken tjocklek dem har och vad Macbooken kan ha, speciellt då de "större" hårddiskarna kan vara lite tjockare.
"Building the future and keeping the past alive is one and a same thing"

Utloggad PiktorPucci

• Visa profil
« Svar #2 skrivet: 05 aug, 2010, 09:43:47 09:43 »
Kraven är att de högst får vara 9.5mm höga, vilket just de där tre är.
Spinpointen verkar helt klart mest prisvärd, då har jag dessutom mer pengar att lägga på en back-uplösning.

Utloggad Basara

• Wise Wolf
  • Antal inlägg: 3179
    • Visa profil
    • Deculture
« Svar #3 skrivet: 05 aug, 2010, 12:55:18 12:55 »
Jag har i princip bara Samsung diskar i min nuvarande dator/server.

De har fungerat ypperligt.

Så jag rekommenderar ju givetvis Samsungen.

Utloggad Voxbrallan

• Spelsmakare extraordinär
  • Antal inlägg: 3097
  • Lv: 450
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 06 aug, 2010, 01:24:02 01:24 »
Jag satt just och snackade med en polare som har haft 5-6st Samsung-diskar som alla pajat.
...nästa inlägg blir bättre!

Utloggad Charlieton

• Philosopher in training
  • Deculture
  • Antal inlägg: 3469
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 19 sep, 2010, 15:18:48 15:18 »
Kan du tänka dig att göra detta till en allmän köprådstråd, Piktor? Jag hittar ingen sådan, och jag skulle vilja ha snabba köpråd. Om du vill ha kvar tråden "för dig själv" så skapar jag helt enkelt en allmän köprådstråd.
Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig, men det gör jag; tror jag.

GUESS WHAT!? FETCH QUEST!!!

Utloggad Hartner_X

• Administratör
  • Antal inlägg: 5378
    • Visa profil
SV: Allmänna Köprådstråden!
« Svar #6 skrivet: 19 sep, 2010, 16:27:20 16:27 »
Fixat, hoppas Piktor inte sörjer allt för mycket :P
"Building the future and keeping the past alive is one and a same thing"

Utloggad Charlieton

• Deculture
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 19 sep, 2010, 19:13:08 19:13 »
Danke!

Jo, hörlurar då. Jag vill ha prisvärda hörlurar för en studentvänlig slant. Jag behöver mic också, men funderar på att ha micen separat. Hörlurarna ska jag liksom kunna använda när jag ute på fri fot ocskå, och där kommer ju inte micen till någon nytta. Sådana typiska gaming-hörlurar brukar heller inte vara snygga att bära som "casual-lurar".

Några förslag? Både på hörlurar och fristående mic.
Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig, men det gör jag; tror jag.

Utloggad Salsane

• I answer to Doc
  • Antal inlägg: 4758
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 19 sep, 2010, 19:25:26 19:25 »
Har ett par Sennheiser HD 201 som funkar prima till det mesta.

Kostar kanske omkring 400 spänn.
They drank coffee and talked about the theory that whales were once sea creatures and they evolved into wolf-like creatures that ran on land, but they didn’t like it so they evolved back into sea creatures and eventually became huge fucking whales.

Utloggad Basara

• Wise Wolf
    • Visa profil
    • Deculture
« Svar #9 skrivet: 20 sep, 2010, 00:35:58 00:35 »
Även jag har ett par Sennheiser 201HD och det är nog de bästa lurar jag haft någonsin tror jag.

Innan var jag tvungen att ha uppåt en 80/100 ljudvolym för att höra. Med dessa hörlurar är 10 ljudvolym perfekt. Ju mer högre upp jag går desto mer ont i öronen får jag :p

Så ljudet är otroligt bra.

Utloggad Charlieton

• Deculture
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 20 sep, 2010, 19:30:50 19:30 »
De gick att köpa för under 200 kr, t o m. Tack för upplysningen.

Någon som har erfarenhet av självstående microfoner?

Utloggad PiktorPucci

• Visa profil
« Svar #11 skrivet: 21 sep, 2010, 02:10:34 02:10 »
Vet inte om jag ska köpa just nu, men funderar på en ny teve. Har tänkt att jag ska köpa en "billigare" teve just nu och så småningom (när jag har lite bättre inkomst och bor själv) införskaffa mig en feting-3D-TV.
Har funderat mest på 32", men såg nyss på prisjakt att det finns ett flertal 40-42" för helt rimliga priser, under 5k.

Mina enda krav är väl att det ska vara FullHD, jag ska kunna koppla in datorn (helst DVI, men kan ju leva med VGA) och... ja, det är typ det i princip. Ja just det, ingen LG.

Finns bl a en Samsung 40" och en Sony Bravia 40" som helt klart verkar intressanta. Vilken är egentligen bäst?
Har en förkärlek för just Bravian, har varit drömteven i många år nu, men Samsung gör så jävla snygga apparater. Dock var det ingen större skillnad rent utseendemässigt på dessa två.
Sonyn är ett år nyare (2010) medan Samsungen är lite tunnar (78.6mm vs 99mm).

Såg nyss iof att maxupplösning på Sonyn för PC bara var 1360x768 =/ Varför då när den kan visa 1080p? Är sånt vanligt, har bara antagit att om det är FullHD så ska man även kunna koppla upp datorn i 1080p...

Utloggad Basara

• Wise Wolf
    • Visa profil
    • Deculture
« Svar #12 skrivet: 21 sep, 2010, 15:20:54 15:20 »
Mitt tips är helt enkelt att du åker in till en affär och kollar på de i verkligheten.

Därinne ser du vilken bildskärpa som du tycker är bäst. Den köper du.

Jag gjorde så då jag skaffade min 40" Samsung, åkte runt i affärer och kollade. Hittade artikelnumret, köpte från nätet och har inte ångrat mig en sekund.

Så jag röstar på Samsungen, då vad jag vet är det uppföljaren till den serie som jag själv har och ack så vacker bild det är.

Utloggad Albin

• Kungens farsa
  • Antal inlägg: 3816
    • Visa profil
    • Babels Torn
« Svar #13 skrivet: 21 sep, 2010, 23:33:31 23:33 »
Jag behöver också hörlurar, kanske blir de där då...

Utloggad PiktorPucci

• Visa profil
« Svar #14 skrivet: 22 sep, 2010, 03:33:07 03:33 »
Nog en bra idé Basara. Ska ändå vänta tills jag har opererat ögonen (vet inte exakt vad det kommer kosta än) så jag vet min budget, så jag har lite tid att gå runt och kolla. :)

Angående hårddisken så beställde jag Samsungen, den kom idag fast jag har inte hämtat ut den än. :P

Utloggad Basara

• Wise Wolf
    • Visa profil
    • Deculture
« Svar #15 skrivet: 22 sep, 2010, 16:40:39 16:40 »
Jag slänger ut en förfrågan här angående netbook/liten laptop.

Några tankar över vad jag eftersträvar:
* Liten skärm, max 13"
* Snabb i uppstart för att kunna börja skriva snabbt
* Användningsområden: Surfa på nätet, skriva recensioner, artiklar, blogginlägg, använda Photoshop Elements alt CS4 och InDesign/Illustrator utan för mycket hackande.
* Minst 2GB ramminne då 1GB känns litet litet nu.
* Om möjlighet finns så gärna en SSD disk på kanske 40GB annars så minst vanlig disk på 250GB.
* Batteritiden är ganska viktig så så lång batteritid som möjligt som dessutom håller sig vid den längden så jag slipper att så långt som möjligt använda strömkabel för att använda denna laptop/netbook.
* Operativsystemet ska om möjligt vara Windows 7 Home Premium eller vad som annars fungerar bäst till en laptop/netbook av detta slag. Men att det är Win7 är jätteviktigt.

Märke känns inte så himla viktigt. Om inte Sony Vaio vore så förbannat dyra och inte verkar finnas med mindre storlekar på skärmen än 15" så hade jag nog siktat in mig på en sådan.

Pris: Ganska tajt budget men om möjligt maxpris på 5000:-

Det är mycket jag ber om det vet jag men jag måste fråga. Tanken är att den ska användas då jag reser hemmifrån som exempelvis till Gamex och att jag om jag vill ska kunna plocka upp den och skriva ned mina tankar över saker och ting för att sedan publicera det till bloggen.

edit - OS info tillagt
« Senast ändrad: 22 sep, 2010, 16:50:12 16:50 av HB »

Utloggad Basara

• Wise Wolf
    • Visa profil
    • Deculture
« Svar #16 skrivet: 22 sep, 2010, 16:41:57 16:41 »
Nog en bra idé Basara. Ska ändå vänta tills jag har opererat ögonen (vet inte exakt vad det kommer kosta än) så jag vet min budget, så jag har lite tid att gå runt och kolla. :)

Angående hårddisken så beställde jag Samsungen, den kom idag fast jag har inte hämtat ut den än. :P
Det är en bra idé ja. Jag gjorde ju så själv :) Sett till bildkvalitén så tycker jag Samsungs TV ligger långt före de flesta andra i sina prisklasser. Deras nya LED/3D TV har jag ingenting att säga om då jag inte sett de. Men om de lyckas förbättra bildkvalitén som redan finns så oj. Då ligger de bra till :)

Utloggad greger

• Moderator
  • Antal inlägg: 5794
    • Visa profil
    • deviantART
« Svar #17 skrivet: 26 sep, 2010, 22:29:50 22:29 »
Tips på en bra trådlös router önskas.

Utloggad Gäst

• Rookie
  • Antal inlägg: 8706
  • +6183
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 26 sep, 2010, 22:39:25 22:39 »
Prisklass?

Utloggad Jonas512

• The One and Only
  • Antal inlägg: 602
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 26 sep, 2010, 22:44:41 22:44 »
D-link DIR-655. Har inte haft några problem med den.
"I'm afraid I just blue myself" - Tobias Fünke, analrapist

Utloggad greger

• Moderator
    • Visa profil
    • deviantART
« Svar #20 skrivet: 26 sep, 2010, 23:28:49 23:28 »
Typ i den prisklassen. Runt 800 alltså.

Utloggad Gäst

• Rookie
  • Antal inlägg: 8706
  • +6183
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 01 okt, 2010, 10:42:19 10:42 »
Jag kan inte bestämma mig! Någon som kan ge mig ge mig råd? Det lutar åt 46"-TV:n, men jag är inte helt säker.

Utloggad Jonas512

• The One and Only
  • Antal inlägg: 602
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 11 nov, 2010, 10:36:04 10:36 »
Mina föräldrars tjock-tv pajade igår och de behöver nu min hjälp att hitta en bra ny platt-tv. Jag har inte full koll på vad som är bäst av LCD, LED och plasma. De använder den främst till att kolla på tv (kabel) samt DVD-filmer.

Är det någon som har några bra råd vilken teknik som är lämpligast och vad mer som är värt att tänka på?
"I'm afraid I just blue myself" - Tobias Fünke, analrapist

Utloggad Basara

• Wise Wolf
    • Visa profil
    • Deculture
« Svar #23 skrivet: 11 nov, 2010, 14:32:16 14:32 »
Det bästa du kan göra är att ta med dina föräldrar till olika butiker och gå omkring och kolla på de olika TV apparaterna som finns.

Därefter får de själva utefter vad de anser vara bäst bild och ljud bestämma sig.

Om jag skulle köpa en platt-tv idag skulle jag sikta in mig på antingen LG eller Samsungs LED TV. Samsungen som jag har idag som är vanlig LCD TV ger så otroligt bra bild att det är skrämmande. Om då en LED TV kan ge bättre/samma kvalité så är det vad jag rekommenderar.

Utloggad greger

• Moderator
    • Visa profil
    • deviantART
« Svar #24 skrivet: 11 nov, 2010, 14:36:06 14:36 »
Har det ens kommit ut nån riktig LED-TV än?
De som finns ute idag är ju "bara" vanlig LCD som är bakgrundsbelyst med LED.