Författare Ämne: Allmänna Köprådstråden!  (läst 28216 gånger)

Utloggad Basara

• Wise Wolf
  • Antal inlägg: 3179
    • Visa profil
    • Deculture
SV: Allmänna Köprådstråden!
« Svar #150 skrivet: 25 maj, 2012, 19:04:33 19:04 »
Nu vet jag inte hur 680 har med utgångarna. Men kolla anslutningarna på kortet och skärmarna så att du kan ha 3st samtidigt.

Och det är bra komponenter. Har ju nästan samma sak själv XD Men litet mera ram och en HD7950 istället i min rigg.

Så grattis till ett bra köp :) TERA är fascinerande men kan lätt bli tråkigt med upprepande uppdrag under den tid jag spelade i alla fall :(

Utloggad Roosevelt

• Antal inlägg: 1230
  • R.I.P Superplay
    • Visa profil
« Svar #151 skrivet: 25 maj, 2012, 19:50:35 19:50 »
Alltså, i datorbutiken jag var inne och köpte den i berättade jag att jag skulle köra 3 skärmar och de sa inget om att det inte skulle gå så det vore ju fan om det inte fungerade. Har pratat med de tidigare och då lät det som att även tidigare generationen kunde ta 3 skärmar samtidigt så ja... fan, nu gjorde du mig orolig. Får kolla upp det på något sätt.

I vilket fall såg jag till så att chassit är riktigt bra så att jag lätt kan stoppa in ett till 680 och mera ram och ändå få bra kylning så i värsta fall får jag väl köpa ett till kort då... men har verkligen ingen lust att lägga ännu mer på det här projektet, skärmarna gjorde det lite dyrare än vad jag egentligen velat, även om det känns värt just nu.

Hur länge spelade du Tera? Jag har hört att första tiden (20) är okej generellt bara för att spelet är nytt liksom, men att det kan bli lite segt. Efter 30 säger de flesta jag pratat med att spelet blir grymt dock så dunno... får se vad jag gör, vore ju bara kul att testa någonting. The secret world kommer ju lite senare i månaden, men vill ju inte vänta så länge.

Har iofs BF3, men det kommer säkert ändå lagga med medium setting på 3 x 25XX skärmupplösning och det vill man ju inte vara med om som första upplevelse haha.

För övrigt vill jag tacka för tipsen tidigare om att vänta, känns bra nu såhär i efterhand faktiskt.

Utloggad Hartner_X

• Administratör
  • Antal inlägg: 5384
    • Visa profil
« Svar #152 skrivet: 25 maj, 2012, 19:54:10 19:54 »
GTX680 klarar upp till fyra skärmar samtidigt.

Om du planerat att skaffa en till GTX680 kolla först att moderkortet stöder SLI.
« Senast ändrad: 25 maj, 2012, 19:56:17 19:56 av Hartner_X »
"Building the future and keeping the past alive is one and a same thing"

Utloggad Roosevelt

• R.I.P Superplay
    • Visa profil
« Svar #153 skrivet: 25 maj, 2012, 20:06:12 20:06 »
Tack, satt själv och läste en artikel om det och det verkar i alla fall som att det var rätt val och som du säger går 3 skärmar utmärkt på GTX680. Fan Basara du får inte skrämma mig sådär!

Jag sa att jag ville kunna uppgradera lätt och allting ska vara preppat för ett till kort. Det enda problemet var väl nätagget som troligen måste uppgraderas för han trodde inte 1000 skulle räcka för 2st 680 kort, tack för varningen dock :)

Utloggad Basara

• Wise Wolf
    • Visa profil
    • Deculture
« Svar #154 skrivet: 25 maj, 2012, 20:07:34 20:07 »
Ursäkta min felsägning. Hartner korrigerade den. Den klarar av att ha 4skärmar samtidigt utan problem.

Jag skriver såhär: Varje skärm brukar ha en eller flera anslutningsmöjligheter: HDMI, DVI, displayport, mini-displayport för att nämna några olika standarder. Ditt grafikkort har troligen en kombination av utgångar, exempelvis 1HDMI, 2DVI och 1displayport-mini eller liknande.

Om du köper skärmar som ej har anslutningsmöjlighet i samma format som du har på grafikkortet så kan det bli problem. Om du exempelvis köper två skärmar med VGA anslutning och ej har någon konverter till DVI/HDMI/display port så kan du inte använda skärmen.

Det var så jag menade. Men jag skrev ner det väldigt dåligt. Kanske fortfarande är dåligt nerskrivet. Jag ber om ursäkt för min dåliga förklaringsförmåga.

Jag spelade TERA under den öppna beta helgen. Så jag kom inte längre än till 11-15 om jag minns rätt. Så det kan ju bli bättring längre fram. Det kan jag inte uttala mig om. Jag gillade det men om man inte klarar av den där initiala sträckan så... kan det ju kännas som slöseri med pengar.

Hoppas jag inte skapat några fler missförstånd nu.

Det var så litet så. Jag lärde mig att man alltid och då menar jag verkligen alltid ska vänta in i det sista innan man skaffar nytt grafikkort. Något jag ska komma ihåg till nästa gång.

Utloggad Basara

• Wise Wolf
    • Visa profil
    • Deculture
« Svar #155 skrivet: 25 maj, 2012, 20:09:10 20:09 »
Tack, satt själv och läste en artikel om det och det verkar i alla fall som att det var rätt val och som du säger går 3 skärmar utmärkt på GTX680. Fan Basara du får inte skrämma mig sådär!

Jag sa att jag ville kunna uppgradera lätt och allting ska vara preppat för ett till kort. Det enda problemet var väl nätagget som troligen måste uppgraderas för han trodde inte 1000 skulle räcka för 2st 680 kort, tack för varningen dock :)
Åter igen, jag ber så mycket om ursäkt för min dåliga förklaring.

Utloggad Gäst

• Rookie
  • Antal inlägg: 8706
  • +6183
    • Visa profil
« Svar #156 skrivet: 25 maj, 2012, 20:25:19 20:25 »
Då har han fel. Förutsatt att det nu är ett nätagg av bra kvalitet både räcker det och blir över. Med tanke på att 2 st GTX 580 utan problem kan drivas på ett hyfsat 850W-aggregat, så kommer GTX 680 också att göra det eftersom det faktiskt drar mindre ström än sin föregångare. Om du nu ska överklocka dina GTX 680 till det extrema kanske det kan dra lite mer, men annars ska som sagt ditt nuvarande både räcka och bli över även efter uppgraderingen.

Kanske en no-brainer, men om du har tänkt att sätta in ett till GTX 680 (som du inte alls behöver uppgradera nätagget för ;)) kan det ju vara bra att använda referensmodeller, som blir mer och mer sällsynta ju längre in i GPU-cykeln man kommer,  för kylningens skull.
« Senast ändrad: 25 maj, 2012, 20:46:08 20:46 av Thomas »

Utloggad Roosevelt

• R.I.P Superplay
    • Visa profil
« Svar #157 skrivet: 25 maj, 2012, 22:44:14 22:44 »
Då har han fel. Förutsatt att det nu är ett nätagg av bra kvalitet både räcker det och blir över. Med tanke på att 2 st GTX 580 utan problem kan drivas på ett hyfsat 850W-aggregat, så kommer GTX 680 också att göra det eftersom det faktiskt drar mindre ström än sin föregångare. Om du nu ska överklocka dina GTX 680 till det extrema kanske det kan dra lite mer, men annars ska som sagt ditt nuvarande både räcka och bli över även efter uppgraderingen.

Kanske en no-brainer, men om du har tänkt att sätta in ett till GTX 680 (som du inte alls behöver uppgradera nätagget för ;)) kan det ju vara bra att använda referensmodeller, som blir mer och mer sällsynta ju längre in i GPU-cykeln man kommer,  för kylningens skull.

Skönt att höra! Så lustigt att folk som sitter dag in och dag ut har så dålig koll, fast han kanske bara försökte kränga ett dyrare nätagg till mig haha. Jag vet inte alls vad referensmodeller är för någonting, är det någonting jag borde titta på redan nu menar du (Även om jag kanske väntar 6mån-1år med att köpa ett till kort)?

Basara: Det är lugnt haha, är bara glad att få hjälp här!

PS. Kollade upp skärmarna också och de har 2 DVI, 1 HDMI och 1 VGA så det borde väl funka på något sätt tänker jag mig.
« Senast ändrad: 25 maj, 2012, 22:46:24 22:46 av Roosevelt »

Utloggad Hartner_X

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #158 skrivet: 25 maj, 2012, 23:01:25 23:01 »
Har du nåt märke och modell på ditt moderkort?

Kanske en no-brainer, men om du har tänkt att sätta in ett till GTX 680 (som du inte alls behöver uppgradera nätagget för ;)) kan det ju vara bra att använda referensmodeller, som blir mer och mer sällsynta ju längre in i GPU-cykeln man kommer,  för kylningens skull.

Referensmodellerna brukar ju ha sämst kylning..

En referensmodell är ett kort som är av nVidia originalspec, oftast korten nVidia skickar ut för tester osv. Men många kallar även kort som har originaldesignen (först och främst på kylaren då det är mest den som syns) för referenskort.

GTX560Ti nVidia Referensekort

GTX560Ti med MSI Twin Frozr II-kylare.

Utloggad Gäst

• Rookie
  • +6183
    • Visa profil
« Svar #159 skrivet: 25 maj, 2012, 23:10:00 23:10 »
Referensmodellerna brukar ju ha sämst kylning..
Ja, för för de enskilda korten. Om du däremot skall köra SLI är kort med referenskylare (skulle ha förtydligat att det var det ja menade) att föredra. Ett kort med kylning enligt den nedersta bilden kommer skicka värmen från det ena kortet rakt på det andra, vilket väldigt ofta leder till att ett kort inte bara måste ta hand om sin egen värme, utan också den som kommer från det andra. Man har då ett kort som ofta blir väldigt varmt eftersom de sitter så tätt.

Referenskylaren skickar ut luften bakvägen, vilket kan vara passande om man har två kort som sitter och kramas. Om man däremot har ett moderkort man kan få mer utrymme mellan korten kan icke-referenskylare kanske vara mer intressant. Men visst funkar det med eftermarknadskylare om man har adekvat kylning.
« Senast ändrad: 25 maj, 2012, 23:22:38 23:22 av Thomas »

Utloggad Hartner_X

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #160 skrivet: 25 maj, 2012, 23:22:27 23:22 »
Du har lite fel där, båda korten skickar ut luften bakåt. Skillnaden är att MSI's kylare faktiskt får in bra nära lika mycket luft till båda korten (p.g.a. den mer öppna designen) även när båda sitter mot varandra. Referenskylaren däremot har väldigt små luftinflöden om man bortser från fläktens vilket förlorare väldigt mycket av sin effekt p.g.a. av hur trångt det blir mellan kortens plastkåpor.

Har själv haft det problemet med mina GTX280s, övre kortet gick uppemot 40 grader varmare än det nedre som hade fläkten helt öppet. Med mina nuvarande MSIs är det sällan mer än 10 graders skillnad mellan korten. Båda designerna kommer ju trycka en del av värmestrålningen uppåt i chassit då inte kylaren tar upp all värme och varmluft ju naturligt stiger.

Bilden demonstrerar bra hur lite utrymme det blir för fläkten att suga in luft.
« Senast ändrad: 25 maj, 2012, 23:24:27 23:24 av Hartner_X »

Utloggad Roosevelt

• R.I.P Superplay
    • Visa profil
« Svar #161 skrivet: 25 maj, 2012, 23:22:57 23:22 »
Har du nåt märke och modell på ditt moderkort?

Nej, jag har inte det tyvärr.

Han jag pratade med sa att de kunde sätta in mitt gamla kort också om jag ville det, var bara att komma in med det, men jag vet inte. Det blir ju kanske lite bättre prestanda, men det känns som att det kommer låta så mycket och så, känns lite ovärt. Det är ett GT240 liksom...

Utloggad Hartner_X

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #162 skrivet: 25 maj, 2012, 23:26:34 23:26 »
Ett GT240 skulle kanske kunna vara bra som PhysX-accelererare men tror inte den kan användas för riktig SLI.

Vore bra om du försöker kolla upp moderkortets modell då inte alla stödjer SLI (krävs certifiering av nVidia).

Utloggad Roosevelt

• R.I.P Superplay
    • Visa profil
« Svar #163 skrivet: 25 maj, 2012, 23:34:27 23:34 »
Ett GT240 skulle kanske kunna vara bra som PhysX-accelererare men tror inte den kan användas för riktig SLI.

Vore bra om du försöker kolla upp moderkortets modell då inte alla stödjer SLI (krävs certifiering av nVidia).

Ja jag får väl göra det, men alltså jag sa att jag ville kunna stoppa in ett till 680 och han sa att det inte var några problem.

http://xcore.se/product.html/xcore-i7-extreme?category_id=15788

Det där är min dator fast jag drog ner RAM minnet och körde ett 680 istället. Ser liksom inte något märke.

Gällande mitt andra kort var det samma sak han sa, men jag vill inte att min dator ska låta som min nuvarande direkt liksom. Haha, känns nästan värdare att köpa ett nytt skitkort då ju :P
« Senast ändrad: 25 maj, 2012, 23:37:24 23:37 av Roosevelt »

Utloggad Hartner_X

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #164 skrivet: 25 maj, 2012, 23:37:58 23:37 »
Nej, det sa ju tyvärr inte så mycket. Du får kolla när du får den helt enkelt.

Utloggad Roosevelt

• R.I.P Superplay
    • Visa profil
« Svar #165 skrivet: 25 maj, 2012, 23:39:22 23:39 »
Ska ner på stan imorgon, frågar då. Nuvarande var GTS240 förresten. Aja, w/e... jag önskar man kunde haft med er när man gick dit lol.
« Senast ändrad: 25 maj, 2012, 23:42:41 23:42 av Roosevelt »

Utloggad Gäst

• Rookie
  • +6183
    • Visa profil
« Svar #166 skrivet: 25 maj, 2012, 23:41:46 23:41 »
Har själv haft det problemet med mina GTX280s, övre kortet gick uppemot 40 grader varmare än det nedre som hade fläkten helt öppet. Med mina nuvarande MSIs är det sällan mer än 10 graders skillnad mellan korten. Båda designerna kommer ju trycka en del av värmestrålningen uppåt i chassit då inte kylaren tar upp all värme och varmluft ju naturligt stiger.
Du hade alltså ett med referenskylare och ett med eftermarknadskylare och det sistnämnda gjorde det första varmt? Det är väl det jag menar. Men som sagt, så länge man har tillräcklig kylning kan man få det mesta att fungera. Det fungerar ju uppenbarligen bra för dig.

Utloggad Hartner_X

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #167 skrivet: 25 maj, 2012, 23:53:18 23:53 »
Nej, jag hade två GTX280 med refkylare, övre gick varmt som en brännugn. Det rekommenderas ju även att man ska montera korten i plats 1 och 3 just för att få andningsrum för övre kortet. Vilket jag inte kan ha då mitt E-ATX kort inte tillåter det i vanliga chassin.

Problemet finns inte som jag har nu med två MSI GTX560Ti Twin Frozr II då kylningen är mycket bättre.

Utloggad Roosevelt

• R.I.P Superplay
    • Visa profil
« Svar #168 skrivet: 29 maj, 2012, 12:01:11 12:01 »
Jag har en liten fråga. Eftersom det nu har varit så extrema problem att få tag på GTX680 och jag kanske får vänta till augusti, tror ni det kan vara en okej ide att köra på ett 7970 och be dem överklocka det lite?

Fördelar: Får det snabbare, om det klockas kan det ju troligen prestera bättre än 680, jag har hört en del om att 2gb versionen av 680 kanske inte är så bra ide för framtiden, eyefinity ska vara bättre än nvidias motsvarighet.

Nackdelar: Jag vet inte hur bra det är att överklocka grafikkort alls, har hört att det finns en del problem med microstuttering på amd korten och ja, det är ju generellt vad jag förstår ett lite sämre kort egentligen.

Jag vet ju inte så mycket om det här egentligen, men tänkte höra vad ni tror/tycker.

EDIT: Jag var och hämtade datorn med det provisoriska kortet och sa samtidigt till att jag vill ha 7970. Jag får det på fredag, tänkte överklocka det något så han gav mig en version med något bättre kylning på kortet. Jag är nöjd, det är trist att inte få det som kanske är optimalt, men jag sitter hellre och spelar 2 månader extra med mina nya grejer än att få lite bättre prestanda senare. Faktum är att allting är utbytbart, men tiden försvinner ju och det är ju verkligen under sommaren man har tid att spela utan dåligt samvete (så länge vädret inte är bra i alla fall haha) tillskillnad från terminerna så i slutändan känns det som det roligare alternativet.
« Senast ändrad: 29 maj, 2012, 18:42:46 18:42 av Roosevelt »

Utloggad Erumaro

• Ljug-Eru
  • Antal inlägg: 2735
  • 4310 inlägg på Superplay.se
    • Visa profil
« Svar #169 skrivet: 05 jun, 2012, 12:55:16 12:55 »
Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Utloggad Graveworm

• Britt-Marie
  • Antal inlägg: 9589
    • Visa profil
    • Bloggen
« Svar #170 skrivet: 05 jun, 2012, 13:42:07 13:42 »
jag tror den är ruggigt bra, snabb responstid, sjysst HZ-uppdatering och verkar allmänt bra, helt enkelt!

EDIT: Ärligt talat blev jag själv sugen på en eftersom den har en riktig HDMI-kontakt bl.a. O_o
« Senast ändrad: 05 jun, 2012, 13:45:36 13:45 av Graveworm »

Utloggad Basara

• Wise Wolf
    • Visa profil
    • Deculture
« Svar #171 skrivet: 05 jun, 2012, 19:20:28 19:20 »
Samsung LED TV apparater har nog den bästa bildkvalitén jag har sett så det är inget dåligt märke. Har en gammal HD Skärm från Samsung med 1920x1200 upplösning och den var också skitbra.

Så sett utifrån det så bör ju även denna skärm vara skitbra :)

Utloggad Hartner_X

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #172 skrivet: 29 jan, 2013, 20:10:08 20:10 »
Någon som har erfarenhet av Soundbars? Kanske någon annan lämplig ljudanläggning till TV, men vill helst inte börja dra högtalare bakom soffan. Ska väl helst ha HDMI, Optisk, Coax eller i alla fall någon av dem.

Utloggad oddy

• Antal inlägg: 3854
    • Visa profil
« Svar #173 skrivet: 28 feb, 2013, 21:07:27 21:07 »
Behöver tips på prisvärd laptop med bra batteritid. Har tänkt mig 13-15 tum och den är mestadels tänkt för skolarbete och programmering.

Utloggad Hartner_X

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #174 skrivet: 01 mar, 2013, 09:30:04 09:30 »
Köpte en Fujitsu AH532 från CDON för 2800kr. Windows 8, Intel Core i3 (2nd gen), Intel HD 3000, 4GB Ram, 3st USB3-portar, 15tum. Riktigt nöjd hittills, inget märkvärdigt direkt men funkar klockrent och har väl en ganska genomsnittlig batteritid. Kompletterade med en billig 120GB SSD, gav en riktig kick.
« Senast ändrad: 01 mar, 2013, 09:32:13 09:32 av Hartner_X »