Författare Ämne: Metal Gear Solid-tråden  (läst 8811 gånger)

Strafer

• Gäst
Metal Gear Solid-tråden
« skrivet: 16 nov, 2009, 12:08:41 12:08 »

The Basics

Metal Gear (メタルギア?) is a hugely successful and critically acclaimed series of stealth games created by Hideo Kojima and developed and published by Konami. In the series, the player takes control of a Special Forces Operative (Solid Snake in most games) repeatedly facing off against the latest incarnation of the eponymous superweapon, "Metal Gear", which is usually a bipedal machine or walking tank with nuclear launching capabilities.

The series is famous for its lengthy cinematic scenes and intricate storylines as well as its exploration of the nature of politics, warfare, censorship, genetic engineering, artificial intelligence, loyalty, reality, subjective vs. universal "truths" and various other philosophical themes. The acronym for the series, MGS (Metal Gear Solid) is also an acronym for these central themes, which are "Meme", "Gene", and "Sense".

Spelen

1. Metal Gear (MSX2/Famicom/NES/C64/PC/Mobile Phone/PlayStation 2, 1987)
2. Metal Gear 2: Solid Snake (MSX2/Mobile Phone/PlayStation 2, 1990)
3. Metal Gear Solid (PlayStation, 1998)
4. Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty (PlayStation 2, 2001)
5. Metal Gear Solid 3: Snake Eater (PlayStation 2, 2004)
6. Metal Gear Solid: Portable Ops (PlayStation Portable, 2006)
7. Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (PlayStation 3, Early 2008)

Karaktärer

The Snakes

Solid Snake (real name David, aka Dave, Snake, The Legendary Mercenary, Iroquois Pliskin, Old Snake) - appears in MG, MG2 , MGS, MGS2, MGS4. (Also appears in MGS3 in the mini-game "Snake vs. Monkey") Side games: MGA, Snake's Revenge, MG Ghost Babel.

Big Boss (real name John/Jack, aka, Naked Snake, Snake, The Greatest Soldier of the 20th Century, The Legendary Soldier, John Doe, Saladin, One Eyed Uncle) - appears in MG, MG2, MGS (mentioned only) (deceased), MGS2 (mentioned only) (deceased), MGS3, MPO and possibly MGS4. Side game: Snake's Revenge.

Liquid Snake (aka Liquid Ocelot, Liquid, The Boss) - appears in MGS, MGS2 (deceased, but his spirit is reawakened inside Revolver Ocelot's body whenever Snake is near, in which Liquid temporarily takes control of Ocelots body; this is the result of an arm transplant in which Ocelot used Liquid's own arm removed from his corpse), MGS4 (his spirit has permanently possessed Ocelot's body and both have become one entity known as Liquid Ocelot)

Solidus Snake (real name George Sears, aka, Solidus, Solid Snake, King, Mr. President) - appears in MGS (via Ocelot phonecall, behind the scenes as the U.S. President), MGS2 (deceased).

Soundtracks

Metal Gear 2: Solid Snake Original Soundtrack (1991)

http://en.wikipedia.org/wiki/Metal_Gear_Solid_Original_Game_Soundtrack

Metal Gear / Solid Snake: Music Compilation of Hideo Kojima / Red Disc (1998)

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty Original Soundtrack (2001)

Metal Gear Solid 3: Snake Eater Original Soundtrack (2004)

Mer soundtracks finns här:

Soundtracks @ Wikipedia.org

Användbara länkar

Kojima Productions

Sons of Liberty

Metal Gear Solid: Digital Graphic Novel

Nyttig info

Lite bilder

Media

Metal Gear Solid 2 - Shell 1 Core Gameplay

Metal Gear Solid 3 - Gameplay 01

Metal Gear Solid 4 (Gameplay) (HQ)

Metal Gear Solid 1 PC GamePlay

Tankar

Metal Gear Solid-serien har haft väldigt stor inverkan på mitt spelande. Det hela började när jag för första gången provade en demo av just Metal Gear Solid till Playstation back in the day (Eurodemo nånting var det). Jag tror jag spelade demot runt 25 gånger innan jag bestämde mig för att gå och köpa fullversionen, så det var bara att börja spara ihop. (spel var dyrt förr i tiden).

När jag äntligen hade spelet i min ägo så kunde jag inte sluta spela. Från det jag tog kontroll över Snake för första gången visste jag att det här spelet var speciellt och att Snake var min idol. Grafiken, musiken och kontrollen var helt klockren, jag hade aldrig sett maken till spel.

Sprang över till en massa polare och visade härligheten men dem rykte lite på axlarna och fräste lite elakt (sportsfreak).

När jag klarat spelet låg min haka nere på golvet. Bestämde mig för att spela igenom det en gång till.

Åren gick och det blev klart att en tvåa i serien skulle komma, men denna gång till Playstation 2, jag hoppade av förtjusning och skrek en massa (i stil med Nintendo 64 kid).

Spelet åkte in i släden och äventyret kunde börja. Det första jag la märke till var hur sjukt jävla pervest grafiken var. Kunde inte tro det var sant. PS2:an är ett monster tänkte jag.

Men efter några timmar märkte jag att man inte längre fick kontrollera Snake utan en blond fånig Rambo-wannabe. Vafan är detta tänkte jag och började leta på internet efter svar (trodde det var något fel med spelet). Men det blev sedan klart att man SKULLE spela som denna Raiden, något som inte jag tyckte var särskilt kul.

Hur det gick vill ni inte veta, men det involverade några trasiga kontroller och ett par inslagna dörrar.

Metal Gear Solid 4 ja, nu är vi äntligen framme vid höjdpunkten.

Solid Snake på Playstation 3 i High Definition, kan det bli bättre.

Min hyp för detta spel går inte att beskriva. Detta är ett spel som jag SKA äga, oavsett om jag inte har några pengar eller inte. Detta är sista delen i den mästerliga serien.

Nu får vi äntligen veta hur det kommer gå för Snake och hans kollegor.

I trailern man fick se stoppade Snake in en pistol i munnen. Vad händer sedan? Trycker han av? Jadu, det är många frågor som behöver svar. Men jag är konfident att Kojima kommer ge oss alla svar när spelet väl är ute i butik.

Kommer att lägga in mer info lite senare.

Utloggad Voxbrallan

• Spelsmakare extraordinär
  • Antal inlägg: 3097
  • Lv: 450
    • Visa profil
SV: Metal Gear Solid-tråden
« Svar #1 skrivet: 16 nov, 2009, 13:05:02 13:05 »
Min första kontakt med spelet var när jag såg en trailer hemma hos en polare. Då visste jag att jag var tvungen att skaffa ett PlayStation.
...nästa inlägg blir bättre!

Utloggad Gäst

• Rookie
  • Antal inlägg: 8706
  • +6183
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 16 nov, 2009, 13:12:42 13:12 »
Metal Gear Solid är nästan tillräckligt för att göra mig religiös.

Utloggad Voxbrallan

• Visa profil
« Svar #3 skrivet: 16 nov, 2009, 14:05:04 14:05 »
Det stora lilla åsiktsinlägget om serien:

MGS1
Helt mindblowing när det släpptes. Inget innan kunde mäta sig med grafiken, interaktiviteten med miljöerna, de filmiska vinklarna eller röstskådespelet.
Aningen för åldrat idag, men säkerligen den delen i serien som varit viktigast för spelvärlden, och inte minst för mig själv.

MGS2
Spelupplevelsen var inte den höjdare man hoppats på, med smått trista miljöer, en huvudperson man inte alls ville ha, och bosskaraktärer som Fatman och Vamp.
Styrkan ligger istället i slutet, dess intressanta budskap och massiva mindfuck. Det gör att spelet är det jag tycker är mest intressant såhär i efterhand.

MGS3
Här når serien sin höjdpunkt, både spelmekaniskt och handlingsmässigt. Svängarna i handlingen är den här gången mindre tankeeggande och mer av det episka och känslofyllda slaget.
Världens bästa spel-varning måste jag säga.

MGS4
Det tar definitivt en hel del till nya höjder, men när det kommer till slutet på en så här episk saga så är det alltid svårt att känna sig riktigt nöjd. Handlingen är definitivt den mest invecklade, och spelet bjuder på störst variation av miljöer.
Jag svårt för att sammanfatta mitt intryck av den här delen utav alla dessa anledningar.

Utav de övriga delar är Metal Gear 2 och Portable Operations de enda jag egentligen rekommenderar, och det gör jag starkt.

Strafer

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 nov, 2009, 14:39:08 14:39 »
Shadow Moses-besöket i fyran fick alla hår på kroppen att resa sig. Vilken nostalgitripp och då har jag inte spelat första spelet på länge. Snälla Kojima; kan du inte göra en remake utav ettan. :D

Utloggad iZni

• Veteran
  • Deculture
  • Antal inlägg: 3368
  • 3745 inlägg SP.se
    • Visa profil
    • The iZni blogg
« Svar #5 skrivet: 16 nov, 2009, 15:14:20 15:14 »
Bara kört MGS1 börjat lite på 2.an men det var längesen de..

If outside is so good, why has mankind spent thousands of years trying to perfect inside?

Utloggad Voxbrallan

• Visa profil
« Svar #6 skrivet: 16 nov, 2009, 15:19:53 15:19 »
Snälla Kojima; kan du inte göra en remake utav ettan. :D
En sådan har det ju faktiskt gjorts, och den tycker vi inte om.

*Sitter och lyssnar på Heavens Divide och peppar inför Peace Walker*

Utloggad iZni

• Veteran
  • Deculture
  • Antal inlägg: 3368
  • 3745 inlägg SP.se
    • Visa profil
    • The iZni blogg
« Svar #7 skrivet: 16 nov, 2009, 15:41:53 15:41 »
det är den till Gamecube va?

If outside is so good, why has mankind spent thousands of years trying to perfect inside?

Utloggad Gäst

• Rookie
  • +6183
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 16 nov, 2009, 16:07:41 16:07 »
Tycker inte om? Den är ju övergrym.

Utloggad Alexander

• teh_splayerer
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 16 nov, 2009, 18:06:02 18:06 »
Jag har fortfarande kvar slutet av MGS4 att spela igenom, det ska bli trevligt!

Utloggad Roosevelt

• Antal inlägg: 1230
  • R.I.P Superplay
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 16 nov, 2009, 18:25:17 18:25 »
Jag måste nog hålla med Voxbrallan på nästan alla punkter.

2an kändes i förhållande till de andra spelen som en let-down, men det tog 3an igen med råge och det får jag nog säga är min personliga favorit såhär i efterhand.

1an och 4an är båda grymma och har sina styrkor, älskade alla referenser till tidigare spel och alla skämt om PS3 kontroller osv i 4an.

Utloggad Gäst

• Rookie
  • +6183
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 16 nov, 2009, 23:11:44 23:11 »

Strafer

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 nov, 2009, 10:41:38 10:41 »

Utloggad Tonindo

• Antal inlägg: 138
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 17 nov, 2009, 16:27:04 16:27 »
T
Snälla Kojima; kan du inte göra en remake utav ettan. :D
En sådan har det ju faktiskt gjorts, och den tycker vi inte om.

*Sitter och lyssnar på Heavens Divide och peppar inför Peace Walker*
Twin Snakes är ju uberbra tycker jag. Har i och för sig aldrig spelat igenom originalet så jag har inte mycket att jämföra med, men Twin Snakes kändes i alla fall vara trogen källmaterialet.

Utloggad Voxbrallan

• Visa profil
« Svar #14 skrivet: 17 nov, 2009, 18:30:18 18:30 »
Det var på tok för mycket voltande och andra over the top grejor i mellansekvenserna för min smak. Jag är en konservativ spelare.

Utloggad Gäst

• Rookie
  • +6183
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: 17 nov, 2009, 19:15:48 19:15 »
Undra vad som blev av mitt inlägg. Hur som helst är Twin Snakes bättre på alla plan, det enda som är lite negativt är möjligtvis att Gray Fox inte har samma röstskådespelare.

Om mellansekvenserna har för mycket action beror på ens egen smak, men gameplaymässigt är det helt överlägset.
« Senast ändrad: 17 nov, 2009, 19:25:49 19:25 av Thomas »

Utloggad Salsane

• I answer to Doc
  • Antal inlägg: 4760
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 19 nov, 2009, 09:51:33 09:51 »
Kan man spela 4:an utan att ha petat på ett tidigare spel i serien?
They drank coffee and talked about the theory that whales were once sea creatures and they evolved into wolf-like creatures that ran on land, but they didn’t like it so they evolved back into sea creatures and eventually became huge fucking whales.

Utloggad Gäst

• Rookie
  • +6183
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 19 nov, 2009, 09:53:54 09:53 »
Jo, du får fortfarande en grym upplevelse, men storyn kanske inte ger dig lika mycket eftersom spelet knyter ihop en hel del lösa trådar från tidigare delar. Ibland referensbajsas det mycket till de tidigare spelen och då sitter du antagligen som ett frågetecken om du inte har spelat något av de andra. Köp ändå. Helt underbart spel som nu bara kostar runt 250 kr. Musiken är också helt episk.

Utloggad Graveworm

• Britt-Marie
  • Antal inlägg: 9589
    • Visa profil
    • Bloggen
« Svar #18 skrivet: 19 nov, 2009, 09:53:58 09:53 »
Kan man spela 4:an utan att ha petat på ett tidigare spel i serien?
Kan, kan du väl. Men det är väl massa referenser och sånt till tidigare spel? Har själv aldrig spelat spelen, men är bergsäker på att folk svarat liknande förut.

Thomas: Konspirerar du med Kelet att posta inlägg tiondelssekunder före mig? :(
« Senast ändrad: 19 nov, 2009, 09:55:43 09:55 av Graveworm »

Utloggad oddy

• Antal inlägg: 3854
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 21 nov, 2009, 01:40:29 01:40 »
Jag frågar ungefär liknande sak fast om metal gear solid 2. Har aldrig spelat metal gear och fick med det i ett spelpaket jag köpte på tradera. (260kr för fyra spel i stort sett nyskick \o/ )

Utloggad Voxbrallan

• Visa profil
« Svar #20 skrivet: 21 nov, 2009, 02:30:58 02:30 »
Det är egentligen bara 4:an som riktigt bygger på de föregående delarna. MGS 1,2&3 är ganska fristående kapitel med olika huvudpersoner och allt.
Det refereras bakåt friskt i varje, men ofta på ett ganska diskret vis (inte minst i prequel-spelen) vilket mer gör det till lustig/intressant kuriosa än något annat.

Utloggad Gäst

• Rookie
  • +6183
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 21 nov, 2009, 09:31:11 09:31 »
Thomas: Konspirerar du med Kelet att posta inlägg tiondelssekunder före mig? :(
Oh no! Du kom på vår mästerliga plan.

Utloggad X-Sanity

• Hm. Måste komma på något tillräckligt ståtligt.
  • Antal inlägg: 293
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 21 nov, 2009, 19:08:21 19:08 »

Utloggad Voxbrallan

• Visa profil
« Svar #23 skrivet: 22 nov, 2009, 00:59:07 00:59 »