Författare Ämne: Final Fantasy VI/III  (läst 3149 gånger)

mattiasf92

• Gäst
Final Fantasy VI/III
« skrivet: 06 sep, 2010, 22:34:40 22:34 »

Final Fantasy VI (också känt som Final Fantasy III i USA) är det tredje och sista spelet i Final Fantasy serien som släpptes till SNES 1994. Enligt mig är det de bästa spelet i serien någonsin, det enda som kommer i närheten är FFVII. FFVI har ett sjukt bra soundtrack av Nobuo Uematsu och 14 riktigt bra karaktärer som alla har en intressant roll i storyn.

Hursomhelst, för er som inte har spelat det så börjar det med den giriga Emperor Gesthal som invaderar oskyldiga nationer i jakt på världsherravälde. Till hjälp har hans främsta soldater magitec-armor som är en mycket kraftfull rustning som kan använda kraftfulla magier. Men Motståndsrörelsen "The Returners" som leds av Banon suger snabbt åt sig Emperor Gesthals många fiender som kämpar för sina nationers frihet. Spelet börjar med att huvudpersonen Terra (som kan använda magi) rusar in i den neutrala byn Narshe tillsammans med Gestahls soldater iklädda magitec armor och slaktar alla som kommer i deras väg på jakt efter en frusen Esper... Det är det bilden syftar på ^^

Här är filmsekvensen för introt till PS1 versionen :P

Final Fantasy VI FMV Intro

Spelet utspelar sig inte som i 4:an och 5:an i en fantasivärld full med drakar och demoner, men inte heller i en nutid/framtidsvärld som den i 7:an och framförallt 8:an. Nej, 6:an utspelar sig i en sorts steam-punk värld där ångmaskiner, kol, tåg och ångbåtar används. Även  magitec-armor (på filmen ^^) är i en slags steampunk stil. För övrigt är välden inte för moderniserad, vilket jag gillar (tycker det blev lite väl mycket i ff8 med Esthar City och rymd-resor...

Spöktåget...

FF6 är som sagt min favorit i serien, och jag hade tänkt vi skulle diskutera allt om detta mästerverk i den här tråden! Vad tycker ni om 6:an osv?
« Senast ändrad: 06 sep, 2010, 23:07:05 23:07 av mattiasf92 »

Utloggad Voxbrallan

• Spelsmakare extraordinär
  • Antal inlägg: 3097
  • Lv: 450
    • Visa profil
SV: Final Fantasy VI/III
« Svar #1 skrivet: 06 sep, 2010, 22:48:05 22:48 »
Väldigt bra spel. Ska inte försöka göra någon djupgående analys då det var 10 år sedan jag spelade det.
FF6, Chrono Trigger och Seiken Densetsu 3 var några av de första JRPGn jag spelade, och alla 3 skulle behöva en extra genomspelning nu när man utvecklat smaken en aning.

Den här krabaten är awesome iallafall:
...nästa inlägg blir bättre!

mattiasf92

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 sep, 2010, 22:59:14 22:59 »
Den här krabaten är awesome iallafall:

Hehe, bläckfisken Ultros gillar vi =)
Han flyr alltid innan man dödat honom och dyker sedan upp när man minst anar det..

Utloggad Niggaz

• Text-Tv
  • Antal inlägg: 5752
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 07 sep, 2010, 00:04:00 00:04 »
Jag har fortfarande inte fått chansen att spela femman eller sexan, men jag älskar fyran så jag är säker på att jag skulle älska det här också.
Signaturen visas längst ned i alla dina inlägg och dina privata meddelanden.
BBC-koder och smileys får användas (om du vill).

Utloggad Elektronisk Gubbe

• Capitalism, ho!
  • Antal inlägg: 671
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 06 okt, 2010, 08:07:09 08:07 »
Sexan är riktigt bra, min favoritkaraktär är Setzer Gabbiani som ni kanske minns - gamblern med luftskeppet. Han är en riktig "free spirit".

Bara jag som gillade andra halvan mer än första?

Utloggad Erumaro

• Ljug-Eru
  • Antal inlägg: 2735
  • 4310 inlägg på Superplay.se
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 06 okt, 2010, 10:00:09 10:00 »
Måste spela FFVI någon gång, velat göra det ett tag men aldrig kommit till skott ;(
Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

mattiasf92

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 okt, 2010, 21:25:59 21:25 »
Sexan är riktigt bra, min favoritkaraktär är Setzer Gabbiani som ni kanske minns - gamblern med luftskeppet. Han är en riktig "free spirit".

Personligen gillar jag första halvan mer än andra, delvis för att den är mer linjär. Sedan gillar jag motståndsrörelsen, spöktåget, operan och magitec research facility.
Men andra delen är inte heller dum och finns sjukt mkt saker och massa extra Espers att hitta. Oden ligger begravd i ett underjordiskt slott någonstans vill jag minnas... :)

Min favoritkaraktär i 6:an är Locke. Glömmer aldrig när man är i South Figaro och han blir kallad för tjuv av en försäljare och överreagerar något och svarar: "Call me a treasure hunter or I'll rip your lungs out!" Dock är han väl inte den som är bäst i battles utan då föredrar jag hellre Sabin med hans Blitz-attacker eller Edgar med hans motorsåg :P
« Senast ändrad: 08 okt, 2010, 21:29:59 21:29 av mattiasf92 »

Utloggad Voxbrallan

• Spelsmakare extraordinär
  • Antal inlägg: 3097
  • Lv: 450
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 08 okt, 2010, 22:40:31 22:40 »
Det öppna utforskandet i andra halvan gillar jag verkligen, men den är kanske lite för sunkig och postapokalyptisk för min smak.

... och tänk att jag fortfarande kan höra den där Zozo-musiken i skallen.

...nästa inlägg blir bättre!

Utloggad oddy

• Antal inlägg: 3854
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 10 okt, 2010, 17:33:48 17:33 »
Måste spela FFVI någon gång, velat göra det ett tag men aldrig kommit till skott ;(

• Capitalism, ho!
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 12 okt, 2010, 19:58:48 19:58 »
Det öppna utforskandet i andra halvan gillar jag verkligen, men den är kanske lite för sunkig och postapokalyptisk för min smak.
Det var en del av charmen för mig, jag gillar sånt. Sättet som det känns hopplöst i början men man sedan får mer och mer hopp ju fler karaktärer man rekryterar (såvida man inte vill utmana sig själv med Celes/Edgar/Setzer-routen, de enda karaktärerna man behöver ha) är riktigt fint gjort.

Personligen gillar jag första halvan mer än andra, delvis för att den är mer linjär. Sedan gillar jag motståndsrörelsen, spöktåget, operan och magitec research facility.
Men andra delen är inte heller dum och finns sjukt mkt saker och massa extra Espers att hitta. Oden ligger begravd i ett underjordiskt slott någonstans vill jag minnas... :)

Min favoritkaraktär i 6:an är Locke. Glömmer aldrig när man är i South Figaro och han blir kallad för tjuv av en försäljare och överreagerar något och svarar: "Call me a treasure hunter or I'll rip your lungs out!" Dock är han väl inte den som är bäst i battles utan då föredrar jag hellre Sabin med hans Blitz-attacker eller Edgar med hans motorsåg :P
Locke är faktiskt den mest användbara om man bara ger honom rätt saker, enligt mina upplevelser i alla fall... Och ja, hans karaktär är bra. Sabin är antagligen tvåa, frågan är om han inte är liiiite OP. Edgar är bra under första halvan men blir sedan meh då hans maskiner fortfarande bara skadar ca 1000, vilket är ganska lite vid det laget.

Fast ger man Edgar Dragoon-rustning så. :)

mattiasf92

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 okt, 2010, 15:33:55 15:33 »
Har precis för mig att man även behöver Sabin i andra världen, han står väl och håller upp ett hus som håller på att rasa efter Kefkas attack i Albrook?

Sist jag körde genom spelet lärde jag alla mina karaktärer samtliga magier från alla espers, det tar tid men det är värt det! Speciellt i Tower och Fanatics där man bara kan använda magi...
En annan rätt underskattad karaktär i battles är Cyan som har relativt bra svärdattacker :P

• Capitalism, ho!
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 19 okt, 2010, 16:19:05 16:19 »
Har precis för mig att man även behöver Sabin i andra världen, han står väl och håller upp ett hus som håller på att rasa efter Kefkas attack i Albrook?
Jo, men man kan låta honom stanna där och gå direkt till Edgar. xD