Författare Ämne: Dungeons & Dragons (och andra rollspel)  (läst 10868 gånger)

Utloggad Charlieton

• Philosopher in training
  • Deculture
  • Antal inlägg: 3469
  • Lv. 218
    • Visa profil
Dungeons & Dragons (och andra rollspel)
« skrivet: 25 sep, 2010, 21:25:54 21:25 »

Kort intro
Rollspel är sällskapspel, där man tillsammans med en grupp personer kan äntra fantasivärldar och ikläda en påhittad karaktärs roll. Dessa världar behöver inte nödvändigtvis vara av det typiska Fantasy-slaget, utan kan även utspelas i t ex Sci-Fi-miljöer eller faktiska ställen här på jorden. Huvudsaken är att man spelar ut en roll i en fiktiv värld som är (mer eller mindre) främmande för en. Rollspel är ju, trots allt, en form av verklighetsflykt.

Gruppen utgörs vanligtvis (men inte nödvändigtvis) av flera spelare och en spelledare. I engelsk terminologi kallas dessa "Players" och "Dungeon Masters" (förkortat DM). Terminologin kan dock, förstås, variera en del mellan olika spel.

Spelledaren har kontroll över alla monster och icke-spelarkaraktärer (NPCs, you know) i fantasivärlden. Det är också spelledaren som får äran att presentera världen och ”leda” spelarna igenom den. Kort sagt kan man säga att spelledaren har hand om allt det som i elektroniska rollspelsspel tas om hand av datorn. Presentation, uträkningar och regler, alltså.

Spelarna är, som nog alla förstår, de som får ”leva” i fantasivärlden och fatta alla beslut som berör deras respektive karaktärer. Det är spelarna som äventyrar tillsammans, som ställs inför dilemman och som måste ta sig ur knepiga situationer. De knepiga situationerna är det upp till spelledaren att konstruera.

Material och inspiration
Jag tycker att min ovanstående presentation inte riktigt duger till att på ett rättvist sätt förklara rollspelskonceptet. Detta är bl a för att det är ett så brett koncept, och det kan tas i bruk på många olika sätt och i olika former. Därför råder jag den nyfikne att ta sig en titt på följande material för att få en god känsla av vad D&D och rollspel kan innebära i stort.

För underhållande exempel av hur spelsessioner i D&D kan se ut, kolla in:
"Penny Arcade och PvP spelar D&D med Wizards of the Coast"
D&D PAX 2010

Det är en serie podcasts där skaparna av PA och PvP - ledda av (i de tre första säsongerna) anställda på Wizards of the Coast - äventyrar och lär sig spela D&D 4th Edition tillsammans.

För att få lite koll på hur pass brett rollspelskonceptet är, och för generellt lärorik och skön läsning om rollspel, kolla in EscapistMagazines artikelserie:
Check for Traps

Här är de tre första artiklarna, som förklarar och inleder mycket bättre än jag kan:
1. Starter Set
2. The Guide for New Tabletop Players
3. Master of the Game

Det är klart väldigt värt att surfa runt på Wizards of the Coasts D&D-hemsida. Där finns bl a en Character Builder att ladda hem och leka med.
Wizards of the Coast D&D

Här är en applikation som gör det möjligt att spela D&D och andra rollspel över nätet:
OpenRPG

Mike Krahuliks idéer och "uppfinningar" för D&D:
Gabe's D&D Corner

Dela gärna med er av annat användbart/kul material om ni har!

Vad gör vi i tråden?
Ja, här är det naturligtvis fritt fram att snacka om allt som har med rollspel att göra, och alltså inte bara om saker relaterade till D&D. Här kan ni också visa ert intresse i att eventuellt delta i och arrangera rollspelssessioner. OpenRPG, som jag länkat till ovan, ska ju göra det möjligt att genomföra spelomgånger över nätet, så det är fritt fram att arrangera något med det och Skype/Ventrilo om man så vill.

Om ni är intresserade i att delta eller hålla i spelomgångar, säg då vilka rollspel ni är intresserade av och om ni kan delta eller hålla i det. Med "hålla i det" syftar jag förstås till om ni känner att ni kan anta rollen som spelledare. Jag kommer därefter göra en lista här nedan över alla som är intresserade, och vad de är intresserade av att spela.

Så, har vi några intresserade nördar här på SPLAY?

Deltagare

Spelledare: Stereo(Call of Cthulhu)
Charlieton(alla)
oddy(alla)
Emil(alla)
« Senast ändrad: 15 okt, 2010, 20:08:55 20:08 av Charlieton »
Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig, men det gör jag; tror jag.

GUESS WHAT!? FETCH QUEST!!!

Utloggad Voxbrallan

• Spelsmakare extraordinär
  • Antal inlägg: 3097
  • Lv: 450
    • Visa profil
SV: Dungeons & Dragons (och andra rollspel)
« Svar #1 skrivet: 25 sep, 2010, 22:54:56 22:54 »
Det här med rollspel är ett väldigt fascinerande ämne, och jag rollspelade enormt mycket under högstadie/gymnasie-tiden.
Favoritspel inkluderar nya Mutant, Vampire: the Masquerade, All Flesh Must Be Eaten och Chock.

Jag vill ha mina regler så osynliga som möjligt, så spel som DnD och Eon tilltalar inte mig speciellt. Mycket hänger förstås på hur gruppen vill spela och hur skicklig spelledaren är, men vissa spel är helt enkelt mer rullspel än rollspel.
...nästa inlägg blir bättre!

Utloggad Charlieton

• Deculture
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 25 sep, 2010, 23:19:12 23:19 »
Åh, går det att spela de där spelen utan tärningar, eller vad? :O Det är ju faktiskt väldigt tilltalande med avskalade spelsystem. Hur går det till? Har du kanske någon bra sida att visa oss, för att introducera eller ge exempel på hur det funkar?

Det är klart väldigt mycket nummerpysslande i D&D, det är en sak som är säker. Det vore dock inte omöjligt att ta ifrån all sådan översikt från spelarna, och låta spelledarna sköta även det bakom kulisserna.
Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig, men det gör jag; tror jag.

Utloggad Voxbrallan

• Visa profil
« Svar #3 skrivet: 26 sep, 2010, 02:02:49 02:02 »
Åh, går det att spela de där spelen utan tärningar, eller vad? :O Det är ju faktiskt väldigt tilltalande med avskalade spelsystem. Hur går det till? Har du kanske någon bra sida att visa oss, för att introducera eller ge exempel på hur det funkar?
Ptja jag är ingen riktig friformare, men det kanske mest har att göra med att jag inte vågar släppa taget helt.
Ljudet av rullande tärningar är betryggande på något vis. Det ger illusionen av att spelledaren inte jobbar helt efter sitt eget godtycke, vilket egentligen är vad en bra spelledare ska göra. Ge spelarna vad dom vill ha, utan att spelarna vet att dom vill ha det, eller att dom ges det. En bra historia skapas inte av en lång rad slumpresultat, utan av gott omdöme, känsla för dramaturgi, och intressanta prövningar för både spelare, karaktärer och gruppen i sig.

Alternativ till tärningar kan iallafall vara att använda en kortlek eller att helt enkelt anta medelvärden på alla tärningsslag.
Någon speciell läsning har jag inte att rekommendera, utan för min del har det varit att spela mycket och att diskutera med folk som har väldigt annorlunda idéer.

Jag var en riktig rullspelare en gång i tiden. Spelade en massa dungeonbash/grottröj och allt handlade om "the thrill of the dice".
Idag tycker jag istället att regelrätt strid mest är ett negativt moment i rollspelandet, då det nästan oundvikligen blir en massa regler i ansiktet och avstannat tempo. Samt att hela konceptet att man riskerar att få sin karaktär helt tillintetgjord p.g.a. tärningens nyck inte tillför någonting för mig, och alla som spelat/spellett längre kampanjer vet att spelledare ändå "fuskar" med siffror för att hålla spelarkaraktärer vid liv. För det är ju inget kul med att förstöra det man byggt upp.
Strider är också ofta rutin, där olika siffervärden nöter ner varandra och med lite slump avgör vinnaren. Istället för att man faktiskt försöker skapa realistisk "överlevnadsfruktan" och belöna intelligenta lösningar.

Det är ett otroligt medium, så att bara spela det som ett slags turbaserat dataspel är att gå miste om mycket.

Utloggad Charlieton

• Deculture
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 26 sep, 2010, 02:33:52 02:33 »
Jag undrade förstås om spelen du nämnde, om det fanns bra sidor för dem. Men vad jag förstår så är de också delvis beroende av tärningar?

Utloggad Voxbrallan

• Visa profil
« Svar #5 skrivet: 26 sep, 2010, 03:17:56 03:17 »
Jo alla de spelen är gjorda för en massa tärningsrullande. Det var många år sedan jag var insatt i rollspelsfären, så några coola regelminimala spel vet jag inte om jag kan ge exempel på. Kolla upp Nobilis och Spirit of the Century, tror dom ska vara helt fria från tärningar och liknande. I det ena spelar man gudar och i det andra pulpiga actionhjältar.

Mutant: Undergångens Arvtagare använder en t100 till allt utom skada, så det är väldigt smidigt. Skadesystemet är ganska speligt dock. Är ändå mitt absoluta favoritspel och jag äger alla böckerna. Fullkomligt älskar världen.

Vampire använder 10st t10 till allt. Än en gång, älskar världen. Har t.o.m. lajvat det med en väldigt seriös förening. Tufft med hierarki och all mindcontrol/charm som försiggår.

All Flesh Must Be Eaten är som gjort för att sätta regler i andrahand. Vårat goto-spel när vi bara ska spela i en contemporary-setting. Jag tror man slår en t10:a, det känns fan bra att jag slipper ha koll.

Chock - man spelar wannabe-detektiver som blir dödade av spöken. Inga regler behövs för det :)

Utloggad Charlieton

• Deculture
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 26 sep, 2010, 03:25:24 03:25 »
Kultiga spel! ;D

Är spelen aktuella än, om du vet? Frågan är ju om man kan köpa nutida regelböcker för dem, eller om det är jakt på gamla böcker.

Utloggad Voxbrallan

• Visa profil
« Svar #7 skrivet: 26 sep, 2010, 12:41:56 12:41 »
All Flesh Must Be Eaten och Spirit of the Century tror jag är de enda jag nämnt som fortfarande produceras, men du kan säkert hitta de andra i din lokala rollspelsbutik/begagnathandel/bibliotek, eller som piratade pdf:er.

Utloggad Charlieton

• Deculture
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 26 sep, 2010, 12:55:19 12:55 »
i din lokala rollspelsbutik/begagnathandel/bibliotek

Helsingborg är fattigt. :-\

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
  • Antal inlägg: 6901
  • 4703 + 479 inlägg på superplay.se
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 26 sep, 2010, 15:05:08 15:05 »
Är inte heller helt förtjust i DnD. Tycker inte om regelsystemet.
Älskar de där 100-systemen många spel har.

Köper ofta på mig massa böcker, men har inte många polare som är intresserade :/

Ang. Mutant så trycker ju skaparna fortfarande massa nytt material till nästan varje Fenix-tidning, och huvudkampanjen ska ju vara enorm. Jag har bara lite grundböcker, men har förstått att många fortfarande spelar.

Ett annat svenskt spel är ju Drakar och Demoner: Trudvang, som tillsammans med Götterdämmerung snart släpps i ett helt digitalt paket, RiotMinds (skaparna) har valt att försöka utveckla rollspelandet med denna approach, där du lätt ska kunna söka upp vad du undrar över.

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 26 sep, 2010, 15:12:42 15:12 »
Gabe från Penny Arcade har förresten asmånga sköna idéer:
http://www.penny-arcade.com/gabednd/

Utloggad Charlieton

• Deculture
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 26 sep, 2010, 15:46:17 15:46 »
Skulle du/ni kunna leda i något rollspel, som ju sitter på en massa böcker? Eller vill ni bara i så fall göra det kring ett riktigt bord, och inte över nätets håliga bord?

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 26 sep, 2010, 15:58:14 15:58 »
Jag har bara gett mig på en spelledarsession någonsin, i Call of Cthulhu, och det gick inte så jättebra. Jag vet inte, med andra ord :P

Utloggad Charlieton

• Deculture
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 26 sep, 2010, 16:11:35 16:11 »
Tja, även spelledare får ju lov att vara nybörjare. :) Tänk dig att du ska försöka få "oss" (som ännu bara inräknar mig) att förstå hur spelet funkar, och eventuellt också inse varför det är ett awesome spel.

Utloggad Mechar

• Antal inlägg: 404
    • Visa profil
    • Gameplayer
« Svar #14 skrivet: 26 sep, 2010, 17:16:30 17:16 »
Mitt läge är som så att jag har en Player's Handbook (4th edition) stående i hyllan som knappt har blivit använd. Har några vänner som vill testa alternativt, men det har inte blivit av då vi fortfarande inte har alla böcker samt att ingen av oss riktigt vet hur en session går till.

I dagsläget har vi lagt det på is, men detta blev en slags "reminder" att jag och mina vänner ska läsa på lite om detta.

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: 26 sep, 2010, 17:18:30 17:18 »
samt att ingen av oss riktigt vet hur en session går till.
Kika på Penny Arcade-länkarna Charlie lade upp! Roliga snubbar som spelar roliga spel.

Nu är det väl inte så vanligt kanske att man går så all out med modellerna som Gabe gör, men ändå :)

Utloggad Charlieton

• Deculture
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 26 sep, 2010, 17:29:25 17:29 »
Ja som sagt, kolla mina länkar. De ger en ett hum om hur spelsessioner kan se ut. Både text- och ljudmaterialet.

Åh, och i "säsong" 2 och 3 av PA/PvP-sessionerna är Wesley Crusher med och spelar också.

« Senast ändrad: 26 sep, 2010, 17:51:26 17:51 av Charlieton »

Utloggad Voxbrallan

• Visa profil
« Svar #17 skrivet: 26 sep, 2010, 20:31:02 20:31 »
...samt att ingen av oss riktigt vet hur en session går till.
Se det på den ljusa sidan. Om alla är totala nybörjare så kommer dom nog tycka att det är coolt oavsett.

En låg standard är att alla karaktärerna är någon slags professionella äventyrare (även fast dom är totala bottennapp gällande färdighet och utrustning) som alla anställs av en skummis på en taverna, för något simpelt uppdrag som oundvikligen leder till ett episkt äventyr. Det är ett väldigt effektivt sätt att binda ihop gruppen och sätta dom på rätt spår, men det blir snabbt gammalt.
Bästa tipset är att diskutera med gruppen hur ni vill spela väl i förväg. Kanske väva ihop hela starten på äventyret tillsammans med lite brainstorming. Om spelarna ska föra ringen till Mordor och sedan pensionera sig så är en detaljerad backstory kanske inte det viktigaste. Handlar det däremot om ett öppet scenario kring alvhovets intriger, eller på annat vis handlar om småäventyr knutna till en "hub", så vill du ha släktingar och kontakter detaljerade så att både spelaren och spelledaren har trådar att manipulera. Framförallt känns det personligare då det är en del av din karaktär, än att spelledaren bara trollar fram en svåger som aldrig existerat tidigare för att samvetspressa dig in i något äventyr som annars inte är lockande.

Eller så kan spelarna lämna in sina karaktärer till spelledaren och låta denne planera ihop något. Nackdelen med det är att det då kommer starta utan gruppspel, utan det kommer bara vara ett par separat spelande personer kring ett och samma bord som alla gapar efter sina 10 minuter av uppmärksamhet.

Alternativt kan spelledaren förse gruppen med färdigskrivna karaktärer. Vilket är normen för konvent-spel, då man bara har 1-2 sessioner på sig.

Åh, förresten:

Allmänna spelledarregler:
* Spelledarens ord gäller, det ska spelarna gå med på innan ni sätter igång
* Splitta inte gruppen. Skulle det ändå hända och spelarna vill vara hemliga, skicka lappar.
* Favorisera ingen. Alternativt favorisera alla. Om alla spelarna känner sig som huvudpersonen så gör du det bra.

Spelarregler:
* Käfta inte emot spelledaren. Protestera respektfullt om det är något, men kräv inte att få din vilja igenom.
* Respektera de andra spelarna.
* Skilj på karaktär och spelare. Vad du/den vet och eventuell oförrätt som sker karaktärerna emellan.

Utloggad oddy

• Antal inlägg: 3852
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 27 sep, 2010, 12:36:39 12:36 »
Jag skulle gärna prova på en session över näter någon gång. Är dock inte alls insatt utan mest bara varit intresserad av att pröva och tyckt det har verkat spännande.

Utloggad Charlieton

• Deculture
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 27 sep, 2010, 12:49:52 12:49 »
Kul!

Jag har heller inget material, och kan alltså inte riktigt arrangera en session än. Får vi bara en deltagarbas så finns det åtminstone något att bygga från.

Utloggad Charlieton

• Deculture
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 03 okt, 2010, 23:26:55 23:26 »
Jag blev sugen på att se om det fanns något Mass Effect-rollspel. Det som först dyker upp är ett par textbaserade "rollspels-forum". "Okej, jag kollar in det, kan vara coolt". Det visar sig vara någon slags fanfiction-stafettskrivning. Inget vidare, alltså.

Går det att spela rollspel på det viset? Problemen som jag ser är att alla "spelarna" kan bestämma vad som händer. De är alla både författare och karaktärer. Det finns heller inget regelverk/dungeon master att följa, utan "spelets" framgång verkar bero på att spelarna är seriösa nog att skapa trovärdiga situationer som deras karaktärer faktiskt kan befinna sig i. Därför kan jag inte annat än att likna det vid stafettskrivning, eftersom det inte egentligen inte pågår något "spel".

Som sagt, går det att spela på detta vis? Är det ens ett spel, såsom de rollspel vi snackat om här är spel?
« Senast ändrad: 03 okt, 2010, 23:29:47 23:29 av Charlieton »

Utloggad Voxbrallan

• Visa profil
« Svar #21 skrivet: 04 okt, 2010, 00:26:22 00:26 »
Det kallar jag för ren stafettskrivning, då det inte brukar finnas någon strukturerad spelarinteraktion.

Angående att rollspela över nätet så brukar sånt fungera dåligt, just för att folk generellt har svårt att hålla tider. Annars har jag goda erfarenheter av att rollspela över IRC, då det är smidigt att skilja spelarna från varandra och man kan ha öppna tärningsscript om gruppen är lagd åt det hållet.

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 04 okt, 2010, 02:04:52 02:04 »
Som sagt, går det att spela på detta vis? Är det ens ett spel, såsom de rollspel vi snackat om här är spel?

Jag har hört om detta, folk som i stort sett bara läser på om världen i rollspelsböckerna och sedan sitter helt ostrukturerat och för handlingen framåt, fast då har jag hört att de har en SL som för spelet framåt och spelarna står enbart för sina egna karaktärer. Inte riktigt en stafettskrivning med andra ord.

På andra sidan har vi ju regelonanisterna som djupdyker i tabeller så fort någon ska gå upp för en trappa eller hälla upp ett glas vatten.

Själv ser jag väl en blandning av båda som roligast, SL ska kunna improvisera, om så i smyg, och försöka få till ett engagerande spel med bra flyt och ändå hög trovärdighet.

Utloggad Charlieton

• Deculture
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 06 okt, 2010, 23:35:31 23:35 »
Vad snällt av dig att ställa upp som spelledare, Stereo! ;)

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 15 okt, 2010, 17:26:54 17:26 »