Författare Ämne: Earthbound/Mother  (läst 3075 gånger)

Utloggad Elektronisk Gubbe

• Capitalism, ho!
  • Antal inlägg: 671
    • Visa profil
Earthbound/Mother
« skrivet: 24 nov, 2010, 16:39:16 16:39 »

Hade jag gjort den här tråden för typ 5 år sedan hade jag börjat med "ni kanske känner igen Ness och Lucas från Super Smash Bros.-serien...", men eftersom Mother-trilogin har uppnått kultstatus borde de flesta ha spelat dem vid det här laget. Shigesatoi Itoi, mannen bakom de tre spelen, är känd i Japan som bloggare och författare, men han har även medverkat i några Nintendo-spel och Mother-serien kan kallas hans livsverk. Han är känd för att skriva om egna erfarenheter och tankar i spelen - ett exempel är slutbossen i Earthbound som är baserad på när han som liten gick in i en filmaffär och såg en våldtäktscen som traumatiserade honom något enormt.

Mother (NES, 1989) var en blandning av Dragon Warrior och Itois barndom. Resultatet blev ett rollspel som utspelade sig i moderna Amerika med psykiska krafter, utomjordingar, pop-kulturreferenser och brännbollsträn istället för magi, drakar, profetior och svärd. Spelet släpptes aldrig utanför Japan då det kom precis i slutet av NES-eran, men det fick senare en fan-översättning vid namn Earthbound 0.

Earthbound (SNES, 1995) är det mest kända spelet då det är det enda som släpptes utanför Japan. Earthbound handlar om pojken Ness som har PSI-krafter och ger sig ut på ett bisarrt men gulligt äventyr för att stoppa utomjordingen Giygas som i framtiden har ödelagt jorden. Det är fult som stryk om man jämför med tex Chrono Trigger eller Yoshi's Island, som släpptes ungefär samtidigt, och ansågs dessutom barnsligt, så det sålde inte bra. Att den officiella slogan var "this game stinks" kan ju inte heller ha hjälpt. Idag är det dock en klassiker och det mest eftertraktade SNES-spelet på eBay.

Mother 3 skulle från början komma till Nintendo 64 år 2000, men det avbröts och släpptes istället till GBA 6 år senare. Trots envetna fans vägrade Nintendo of America att lokalisera spelet av okända skäl, så Starmen.net fick översätta det själva. Översättningen blev klar för något år sedan. Det är mycket mörkare än sina två föregångare, men har samma flamsiga humor. Mother 3 utspelar sig i en fridfull ö miljontals år efter världens undergång och handlingen följer unge Lucas som får sin familj och barndom itu-sliten av en armé som kallar sig själva "the Pig Masks". Storyn är så fantastisk att jag inte vill säga något mer. Även spelupplägget är uppdaterat, den nya gimmicken är att man kan göra extra skada om man trycker på A i takt med musiken. Översättningspatchen kan ni ladda ner här, men ni behöver en ROM för att spela det och sådana ger jag inte ut.

Itoi har sagt att det inte blir ett fjärde spel, men det hindrar förstås inte fansen att göra en egen uppföljare. Brownie Brown som utvecklade Mother 3 har även annonserat planer på att göra en samling av alla tre spelen till Nintendo DS och släppa dem i väst, men det lär ju inte hända då DS tid snart är förbi. Men 3DS kanske.

Länkar:
Wikipedias artikel om Earthbound
Den antagligen bästa Earthbound-fansidan i väst, med ett aktivt forum

Diskutera!

Utloggad oddy

• Antal inlägg: 3854
    • Visa profil
SV: Earthbound/Mother
« Svar #1 skrivet: 24 nov, 2010, 16:54:06 16:54 »
Varit sugen på att prova serien men inte haft tid. Kört lite av det till snes och älskade ju humorn totalt.

Utloggad Voxbrallan

• Spelsmakare extraordinär
  • Antal inlägg: 3097
  • Lv: 450
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 24 nov, 2010, 17:12:46 17:12 »
Det var inte förens halvvägs igenom Earthbound som jag började uppskatta det ordentligt, och när det var slut var jag helt mållös. Oerhört unikt spel, vilket väger lika mycket som guld när jag recenserar.
...nästa inlägg blir bättre!

Utloggad Charlieton

• Philosopher in training
  • Deculture
  • Antal inlägg: 3469
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 24 nov, 2010, 19:14:35 19:14 »
Ni har väl inte missat att de firar Earthbounds 15-år? Fangamer håller i det. De skickar runt ett exemplar av spelet till olika delar av Kanada/USA, där olika gäng får turas om för att spela igenom hela spelet, delandes på samma fil. Man får hänga med i händelserna via live-stream, kan vara med och tävla och får olika utmaningar att avklara för varje del i spelet.
Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig, men det gör jag; tror jag.

GUESS WHAT!? FETCH QUEST!!!

• Capitalism, ho!
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 24 nov, 2010, 19:46:41 19:46 »
Det hade jag faktiskt ingen aning om, tack för länken.

Utloggad Graveworm

• Britt-Marie
  • Antal inlägg: 9582
    • Visa profil
    • Bloggen
« Svar #5 skrivet: 24 nov, 2010, 19:53:26 19:53 »
Damn vad coolt! :D

Utloggad Charlieton

• Philosopher in training
  • Deculture
  • Antal inlägg: 3469
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 25 nov, 2010, 00:05:14 00:05 »
Det kommer vara en live-sändning inatt. Vet inte hur sent, men det är nog åtminstone en timme kvar. So yeah, ganska sent.
Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig, men det gör jag; tror jag.

GUESS WHAT!? FETCH QUEST!!!

mattiasf92

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 jan, 2011, 15:34:31 15:34 »
Skulle vilja säga att Earthbound är något överskattat, även om det är ett bra och roligt spel.

Grafiskt sett är det som sagt inte så fint jämfört med Seiken Densetsu 3, Chrono Trigger, FFVI och andra RPGs från 1994-1995. Skulle säga att designen påminner lite om Super Mario RPG och Shadowrun.

Tycker det var lite för enformigt för min smak.

Utloggad Voxbrallan

• Visa profil
« Svar #8 skrivet: 18 jan, 2011, 16:49:44 16:49 »
Jag tycker serien är underskattad om något.

• Capitalism, ho!
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 21 jan, 2011, 14:27:09 14:27 »
Kanske rent kommersiellt ja, men de flesta som spelat det älskar det ju.

Utloggad Voxbrallan

• Visa profil
« Svar #10 skrivet: 21 jan, 2011, 22:29:48 22:29 »
de flesta som spelat ut det älskar det
Fixat.

Det är ju just slutbiten av spelet som gör det till ett toppspel, där det både flippar ur totalt och blir väldigt allvarligt.

Utloggad Voxbrallan

• Visa profil
« Svar #11 skrivet: 22 jan, 2011, 00:12:12 00:12 »
Jag skapade en undersökning på Loading för att se vad "spelsverige" egentligen tycker om spelet.

http://loading.se/forum.php?thread_id=93460

Jag bumpar väl med resultatet om ett par dagar.