Författare Ämne: SPLAY - Game of The Year Awards 2010  (läst 3015 gånger)

Utloggad Gäst

• Rookie
  • Antal inlägg: 8706
  • +6183
    • Visa profil
SPLAY - Game of The Year Awards 2010
« skrivet: 30 dec, 2010, 20:08:33 20:08 »

Nu avslutar vi snart år 2010 och då är det dags att se tillbaka på ännu ett fantastiskt år inom spelindustrin. Det finns en uppsjö av högklassiga spel, men frågan är vilka spel du har fastnat extra mycket för. För att få någon typ av organisation delas utmärkelserna upp i olika kategorier enligt följande:

• Det bästa spelet till PC

Helt enkelt det bästa spelet till PC. Även om det finns till andra plattformar, så kan det fortfarande vara det bästa PC kan erbjuda.

• Det bästa spelet till Playstation 3

Helt enkelt det bästa spelet till PS3. Även om det finns till andra plattformar, så kan det fortfarande vara det bästa den svarta pärlan kan erbjuda.

• Det bästa spelet till Xbox 360

Helt enkelt det bästa spelet till Xbox 360. Även om det finns till andra plattformar, så kan det fortfarande vara det bästa boxen kan erbjuda.

• Det bästa spelet till Wii

Helt enkelt det bästa spelet till Wii. Även om det finns till andra plattformar, så kan det fortfarande vara det bästa konsolen kan erbjuda.

• Det bästa spelet till PSP

Helt enkelt det bästa spelet till PSP. Även om det finns till andra plattformar, så kan det fortfarande vara det bästa denna underskattade apparat kan erbjuda.

• Det bästa spelet till Nintendo DS

Helt enkelt det bästa spelet till DS. Även om det finns till andra plattformar, så kan det fortfarande vara det bästa denna populära parasit kan erbjuda.

• Den bästa handlingen

Folk ser ofta ner på spel när det gäller story och påstår att de är outvecklade och löjliga. Visst är det sant i många fall, men ibland tittar det fram någon pärla som faktiskt berör en mer än vad man trodde. Se till att ge din favorithandling lite uppmärksamhet.

• Den bästa trailern

Trailers betyder mycket när det gäller lanseringar av spel. Det är oftast på grund av en bra trailer som man blir väldigt nyfiken på vad som komma skall. 2010 har bjudit på många medryckande upplevelser, men vilken tycker du är den bästa?

• Den största överraskningen

Impulsköp, låga förväntningar eller kanske dåliga betyg. Det finns mycket som kan styra din inställning när du först sätter dig ner med ett spel. Fast när du väl har upplevt det är du glad att du bestämde dig för att ge det en chans. Vilken är din största överraskning 2010? Vilket spel var mycket bättre än vad du förväntade dig?

• Den största besvikelsen

Till skillnad från spel som har undgått din radar helt och hållet, som ofta kan överraska dig positivt, finns det också spel som vi är enormt hypade inför. Stora förväntningar bäddar tyvärr ganska ofta för stora besvikelser och även har 2010 bjudit på dessa. Vilket är spelet som har fått dig att gråta en tår?

• Den bästa nya spelserien

Uppföljare är oftast ett säkert kort och därför ser vi ganska många av dessa. Men givetvis har det även tittat fram en och annan ny spelserie. Vilken är i din mening den bästa av dessa?

• GOTY

Sist, men absolut inte minst... Årets spel! Om du bara får välja ett spel av alla som har släppts under året, vilket blir det. Välj noggrant! Det finns många bra kandidater.

Go! :)

Utloggad Gäst

• Rookie
  • +6183
    • Visa profil
SV: SPLAY - Game of The Year Awards 2010
« Svar #1 skrivet: 30 dec, 2010, 20:17:15 20:17 »
Det bästa spelet till PC:

Recettear: An Item Shop's Tale

Jag hade inte ens hört talas om spelet förrän någon gång sent i november när jag råkade läsa en recension av det på FZ. Blev nyfiken, testade demo-versionen och fastnade direkt. Det är otroligt beroendeframkallande att sitta där och förbättra sin lilla butik med innehåll och yta. Antar att det är den lilla Harvest Moon-nörden i mig som tittar fram. Det ger mig samma härliga vibbar. Detta är definitivt mina lilla PC-pärla för 2010.

Nämnvärda kandidater: Super Meat Boy, Battlefield: Bad Company 2

Det bästa spelet till Playstation 3:

Yakuza 3

Ja, rent tekniskt sett släpptes det ju redan 2009, men inte här i väst. Det är inte speciellt revolutionerande eller nyskapande, utan helt enkelt ett sjukt (i många fall bokstavligt talat) underhållande spel. Härlig humor, grym story,  grymt gameplay, halvt perversa aktiviteter etc. Vad finns inte att älska?

Nämnvärda kandidater: God of War III, Heavy Rain

Det bästa spelet till Xbox 360:

Mass Effect 2

Plattformande blir inte mycket bättre än detta. Tyvärr har jag inte själv köpt spelet, men jag har däremot spenderat otaliga timmar hos min kära vän där jag har haft väldigt svårt att slita mig. Vem behöver story eller något annat när gameplayet är så grymt? Det enda minuset är väl Wii-kontrollen, men de har verkligen gjort det bästa av den.

Det bästa spelet till PSP:

Metal Gear Solid : Peace Walker

Det sved ju ganska hårt att punga ut 399:- för ett PSP-spel, men det är ju ändå Metal Gear. Är väl inte det bästa i serien, men ändå riktigt bra för att vara på PSP. Kontrollen är helt okej och man får ganska flyt i spelandet. Man kan väl säga att de har gjort det bästa av situationen.

Det bästa spelet till Nintendo DS:

Har ingen DS och har knappt spelat något till plattformen i år så jag har ingen direkt åsikt. Annars hade det nog blivit något Harvest Moon.

Den bästa handlingen:

Heavy Rain

Visst är Heavy Rains handling är full av små hål här och där som man kan analysera till förbannelse, men det är inte riktigt det allt handlar om. Jag blev helt uppslukad och ville bara fortsätta för att se vad som skulle hända härnäst. Hade det inte varit för att det var mitt i natten har jag antagligen kört hela spelet i en sittning, för det var verkligen spännande. Nu fick det bli några timmars sömn innan jag kunde vakna upp nästa tidigt nästa morgon för att avsluta det. Det faktum att handlingen var så flexibel och att saker och ting verkligen kunde sluta helt olika gjorde det hela ännu mer intressant.

Nämnvärda kandidater: Yakuza 3, Enslaved: Odyssey to the West

Den bästa trailern:

Deus Ex E3 2010 Trailer

Deus Ex Human Revolution E3 2010 Trailer

För mig var detta ett mycket enkelt val trots att det har många bra kandidater. Deus Ex: Human Revolution hade utan tvekan den bästa trailern med sitt bidrag på E3 2010. Den var minst sagt episk och gjorde verkligen sitt jobb när det gäller hypen. Riktigt, riktigt bra trailer alltså.

Den största överraskningen:

Enslaved: Odyssey to the West

Jag hade kollat in lite gameplay och kikat ett par trailers och tyckte att det såg riktigt tråkigt ut. Sen kom demot som jag laddade ner. Det fick mig att köpa hela spelet och det är jag glad att jag gjorde. Vilken härlig upplevelse! Skitroligt gameplay, kombinerat med en unik värld och en väldigt intressant story = win! Det var otroligt intressant att se hur förhållandet mellan Monkey och Trip utvecklades efterhand och att beskåda alla smått humoristiska situationer som uppstod. Att detta var en så positiv upplevelse var verkligen en överraskning för min del. Synd att det sålde så himla dåligt, då jag gärna hade sett en uppföljare.

Den största besvikelsen:

Splinter Cell: Conviction

Conviction är inte ett dåligt spel på något sätt, utan det stora problemet ligger i att det heter Splinter Cell. när jag tänker på Splinter Cell tänker jag inte att lämna 30 döda kroppar mitt ute på gatan, jag tänker inte på att skjuta mig ur alla situationer och inte heller tänker jag på action. Nej, Splinter Cell skall vara Splinter Cell. Där ska man smyga och ta sig förbi obemärkt, inte begå 15 massmord innan spelet är slut. Det fanns visserligen en del saker som var ganska välkomna till serien, framför allt en hel del akrobatiska moves som gjorde Sam lite mer smidig. Att förhöra folk var också smått underhållande. Hade detta lanserats som något annat så hade jag nog varit mer positivt inställd, men när man förväntar sig att få smyga runt och vara allmänt professionell och istället måste döda allt som kommer i ens väg blir i alla fall jag lite besviken. Det skall dock noteras att CO-OP är snäppet bättre än SP. Än så länge är Chaos Theory det bästa i serien.

Den bästa nya spelserien:

Alan Wake

I allmänhet är jag inte ett stort fan av skräckspel. Varför? Jag är helt enkelt bara en fjant. Jag vet inte om man kan kalla Alan Wake för ett skräckspel, men det är i i alla fall något åt det hållet. Till skillnad från många andra spel som t.ex. Dead Space förlitar det sig inte på "hoppa till-skräck", utan lyckas ändå lägga en hyfsat läskig atmosfär över världen. Det tycker jag personligen är uppfriskande. För mig var det en väldigt positiv och atmosfärisk upplevelse.

GOTY 2010:

Yakuza 3

Det stod mellan detta och Mass Effect 2. Jag älskar verkligen båda två, men i slutändan är det Yakuza som jag sätter mig ner och spelar oftast. Det finns bara så mycket roliga aktiviteter att hitta på, så mycket att samla, så grym fighting, underbar story, skön humor osv. Tiden flyger verkligen när jag sitter med det. Visst att det har sina brister, men jag har verkligen kul med det och det är trots allt det som är viktigast för min del.

Utloggad Ziqo

• Inaktiv
  • Antal inlägg: 982
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 30 dec, 2010, 20:21:19 20:21 »
PC: Civ 5.

Har ingen ps3.

360: Halo: Reach

Wii: SMG2

har ingen psp

DS: Pokemon HeartGold/SoulSilver

Story: Mass Effect 2

Trailer: Skyrim, fast egentligen är det nog ToR från E3, men Skyrim, för att det är TES 5!!!!!!!!

Överraskning: Super Meat Boy

Ny serie: Jag får nog lämna den tom.

GOTY: Mass Effect 2.  Fast om ett år kommer jag säga Halo: Reach.

Utloggad Lizzarder

• Jonas L Shepard
  • Antal inlägg: 1621
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 30 dec, 2010, 23:07:54 23:07 »
Har bara Wii och 360  så de konsoler jag inte har stryks från min lista (DS har jag knappt spelat i år). Ärligt talat finns det inget spel jag blivit besviken på i år så det stryks med.

* Det bästa spelet till Xbox 360

Mass Effect 2

Bubblare: Red Dead Redemption

* Det bästa spelet till Wii

Super Mario Galaxy 2

Bubblare: Donkey Kong Country Returns

* Den bästa handlingen

Mass Effect 2

Bubblare: Red Dead Redemption

* Den bästa trailern

Mass Effect 2 Launch Trailer .mov

Jag försökte komma på något annat men det gick inte. Jag älskar den här trailern. Får mig alltid att vilja återvända till detta underbara äventyr igen.

* Den största överraskningen

Nintendo på årets E3

* Den bästa nya spelserien

Alan Wake

* GOTY

Mass Effect 2. Om ett år kommer jag med stor sannolikhet säga Mass Effect 3.
« Senast ändrad: 30 dec, 2010, 23:13:14 23:13 av Lizzarder »
"En gång hade jag rövmens."

Utloggad Salsane

• I answer to Doc
  • Antal inlägg: 4760
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 31 dec, 2010, 13:10:30 13:10 »
PC

Minecraft.

Beroende to the next level.

Playstation 3

Bioshock 2

Glömdes bort alldeles för fort. Uppföljare blir inte bättre än såhär.
Storyn var inte lika mindblowing som i ettan men var otroligt (i brist på bättre ord) fin!
Gameplayet förbättrades avsevärt med löjligt roliga strider.
Och multiplayern! Känslan blir ju en helt annan än i singelplayer vilket vissa ser som en dålig sak. Själv kunde jag inte sluta slänga bin i ansiktet på mina polare.
Hänvisar till bloggemup  för en finare text: http://www.blogemup.se/?p=9010

360, PSP DS, Wii

No can do.

Bästa handlingen

Bioshock 2

Bubblare: Red Dead

Den bästa trailern

EVE Online: Causality

Aldrig rört EVE. Men fan vad ballt det ser ut.

Bubblare:

Bioshock 3 Infinite Trailer HD

Den största överraskningen

Utannonseringen av Trine 2

Den största besvikelsen

BF:BC2

Jag visste att MP skulle bli bra och det levererade(Knivar till trotts)
Men mina förhoppningar låg på SP som jag njutit av så mycket i ettan. Det var inte  perfekt, men skön dialog, strider och humor.
Tvåans SP är pinsamt dålig. Själva spelet är inget speciellt alls, typ som COD:MW fast utan det där uppdraget som man kommer ihåg. Men till skillnad från COD vars story det inte är lönt att ens försöka bry sig om därför att det är omöjligt att hänga med så är storyn i BF:BC2 så...jävla...DÅLIG.
Under pepptalket mot slutet satt brorsan bredvid och kollade när jag spelade. Och jag skämdes. Som fan. Så pinsamt dåligt var det.
Skärp er DICE!!!

Den bästa nya spelserien

Pass.

GOTY

BioShock 2 Intro

Fuck yeah!
They drank coffee and talked about the theory that whales were once sea creatures and they evolved into wolf-like creatures that ran on land, but they didn’t like it so they evolved back into sea creatures and eventually became huge fucking whales.

Utloggad DarkaN

• L
  • Antal inlägg: 3665
  • rawr
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 31 dec, 2010, 15:31:53 15:31 »
Kommer knappt ihåg något spel som är släppt iår :/

Playstation 3

God of War 3

PSP

Kingdom hearts birth by sleep

Den största överraskningen

Minecraft

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
  • Antal inlägg: 6903
  • 4703 + 479 inlägg på superplay.se
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 31 dec, 2010, 15:40:19 15:40 »
MEN HÖRRNI!

MINECRAFT HAR INTE SLÄPPTS ÄN. DET ÄR I BETA. DET KOMMER UT PÅ RIKTIGT 2011.

Utloggad DarkaN

• L
  • Antal inlägg: 3665
  • rawr
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 31 dec, 2010, 15:49:07 15:49 »
:(

Utloggad X-Sanity

• Hm. Måste komma på något tillräckligt ståtligt.
  • Antal inlägg: 293
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 31 dec, 2010, 20:41:16 20:41 »
  • Det bästa spelet till Playstation 3

Blazblue: Continuum Shift

• Det bästa spelet till Wii

Cave Story

• Det bästa spelet till PSP

Prinny 2: Dawn of operation panties, dood!

• Det bästa spelet till Nintendo DS

Måste vara tråkig nog att säga Pokemon HG/SS <.<

• Den största besvikelsen

Final Fantasy XIII[/late]

* Den största överraskningen

Utannonseringen av Chocobo Racing till 3DS

Resten kommer så fort jag har tänkt ut det <.<

Utloggad Voxbrallan

• Spelsmakare extraordinär
  • Antal inlägg: 3097
  • Lv: 450
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 03 jan, 2011, 02:42:44 02:42 »
PC:

PS3: Demon's Souls

360: -

Wii: -

PSP: Half-Minute Hero

DS: -

Story: Heavy Rain

Trailer: Deus Ex 3, alla tiders bästa trailer typ

Överraskning: Minecraft

Besvikelse: Mushihimesama Bug Panic

Ny serie: Bayonetta

GOTY: Super Street Fighter IV
...nästa inlägg blir bättre!

Utloggad iZni

• Veteran
  • Deculture
  • Antal inlägg: 3368
  • 3745 inlägg SP.se
    • Visa profil
    • The iZni blogg
« Svar #10 skrivet: 03 jan, 2011, 14:01:00 14:01 »
PC:

PS3: FFXIII/Red Dead Redemption, måste jag bestämma mig blir det FFXIII

360: Kommer inte på något bättre, fast jag bara precis börjat spela det. Men Mass Effect 2

Wii: Röstar nog SMG2 fast jag inte kört det.

PSP:

DS: GTA: Chinatown Wars ( Eller när fan kom det ut egentligen? )

Story: Heavy Rain

Trailer: Black Ops, den var lite lurig.

Överraskning: Heavy Rain, trodde inte skiten var så bra som det var :P

Ny serie: Jag får nog lämna den tom.

GOTY: Svårt.. Men Heavy Rain eller FFXIII

(Har missat en hel del bra, + att jag håller på med en bunt av förra årets spel så kan inte ge en helt fair bedömning...)

If outside is so good, why has mankind spent thousands of years trying to perfect inside?

Utloggad Gäst

• Rookie
  • +6183
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 03 jan, 2011, 14:24:45 14:24 »
@iZni: Heavy Rain som bästa nya spelserie kanske? Om det är GOTY, så varför inte? ;)

Utloggad Salsane

• I answer to Doc
  • Antal inlägg: 4760
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 03 jan, 2011, 14:35:38 14:35 »
Heavy Rain lär ju knappast bli en serie om Cage själv får bestämma.
They drank coffee and talked about the theory that whales were once sea creatures and they evolved into wolf-like creatures that ran on land, but they didn’t like it so they evolved back into sea creatures and eventually became huge fucking whales.

Utloggad Gäst

• Rookie
  • +6183
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 03 jan, 2011, 14:42:25 14:42 »
Ja, nu menar jag väl inte en serie på det sättet. Då skulle man inte kunna nominera något nytt. Bästa nya IP kanske jag skulle ha skrivit för att undvika missförstånd.

Utloggad iZni

• Veteran
  • Deculture
  • Antal inlägg: 3368
  • 3745 inlägg SP.se
    • Visa profil
    • The iZni blogg
« Svar #14 skrivet: 03 jan, 2011, 19:14:39 19:14 »
Sant, tänkte sätta den där men visste inte om det passade så bra

If outside is so good, why has mankind spent thousands of years trying to perfect inside?