Författare Ämne: PlayStation Vita (NGP)  (läst 19926 gånger)

Utloggad PiktorPucci

• Antal inlägg: 5535
    • Visa profil
PlayStation Vita (NGP)
« skrivet: 27 jan, 2011, 10:13:41 10:13 »
Nu har Sony äntligen visat upp PSP2.

Dubbla analoga stickor, 5" skärm med mycket bättre upplösning och allmänt kraftigare.

Specs:
CPU: ARM Cortex-A9 core (4 core)

GPU: SGX543MP4+

External Dimensions: Approx. 182.0 x 18.6 x 83.5mm (width x height x depth) (tentative, excludes largest projection)

Screen: 5 inches (16:9), 960 x 544, Approx. 16 million colors, OLED

Touchscreen: Multi-touch screen (capacitive type)

Rear touchpad: Multi-touch pad (capacitive type)

Cameras: Front camera; rear camera

Sound: Built-in stereo speakers; built-in microphone

Sensors: Six-axis motion sensing system (three-axis gyroscope, three-axis accelerometer); three-axis electronic compass

Keys/Switches: PS button; power button; directional buttons (Up/Down/Right/Left); action buttons (Triangle, Circle, Cross, Square); shoulder buttons (Right/Left); right and left sticks; Start button; Select button; volume buttons (+/-)

Wireless communications: Mobile network connectivity (3G); IEEE 802.11b/g/n (n = 1x1) (Wi-Fi) (Infrastructure mode/Ad-hoc mode); Bluetooth 2.1+EDR (A2DP/AVRCP/HSP)

Källa

PSP2 aka NGP First Official Campaign Trailer

Väldigt intetsägande trailer...
Nån som ska skaffa?
« Senast ändrad: 20 jul, 2011, 15:40:15 15:40 av Hartner_X »

Utloggad JediMB

• モーレツ宇宙海賊
  • Moderator
  • Antal inlägg: 4643
    • Visa profil
    • JediMB.net
SV: PSP2
« Svar #1 skrivet: 27 jan, 2011, 11:04:10 11:04 »
Mycket trevliga specs, men hade inte Sony sagt att PSP2 inte skulle ha någon touchscreen? :P

Utloggad PiktorPucci

• Visa profil
« Svar #2 skrivet: 27 jan, 2011, 12:00:46 12:00 »
Har inte varit så insatt men alla konkurrenter har det ju så det vore direkt dumt att inte ha det. Tycker den bakre touchskärmen verkar lite skum, men det kanske funkar bra ändå. Vem vet.
Samma processor som iPad 2 ryktas få, riktigt kraftig för en mobil enhet som kan komma upp till 2GHz. Frågan är bara hur mycket ram den kommer ha.
Flregångaren hade ju 32MB till en 333MHz processor, skulle det vara samma ungefärliga ratio skulle tvåan alltså bara ha 192 vilket känns klent. Tippar på minst 512, men de borde ju 1 gig.

Utloggad Gäst

• Rookie
  • Antal inlägg: 8706
  • +6183
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 27 jan, 2011, 12:17:24 12:17 »
Den ser ju onekligen väldigt läcker ut, men högre specs = högre pris. Om den hamnar på 2500 SEK kan jag väl acceptera priset, men över det allt över känns ganska tungt. Sen känns det ju som att spelen till den kommer att kosta en slant också. Det är ju dyrare att utveckla med grafiskt avancerade spel, så frågan är vad dessa spel kommer att landa på. Om spelen till 3DS nu verkligen kommer att kosta 50-60€, så känns det ju osannolikt att dessa kommer att gå lägre.

3G är ju ganska coolt också, då jag hörde att en del av tanken är onlinespelande var som helst. Sen vet jag inte hur bra kvaliteten med 3G, men om det fungerar så är det ju trevligt.

Det faktum att det finns touch-screen och gyroscope gör öppnar ju upp för en massa bra spel som finns till t.ex. iPhone. Kan alltid vara kul att spel lite Angry Birds eller liknande.

I slutändan handlar det helt enkelt om pris och utbud på spelen för mig. Själva enheten i sig verkar ju vara riktigt trevlig. Äntligen har de lyckats få med en andra analog. Kan tänka mig att man får veta mer under E3 och TGS.
« Senast ändrad: 27 jan, 2011, 12:19:15 12:19 av Thomas »

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
  • Antal inlägg: 6901
  • 4703 + 479 inlägg på superplay.se
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 27 jan, 2011, 12:30:45 12:30 »
4-5 timmar batteritid; http://www.eurogamer.net/articles/2011-01-27-source-ngp-battery-life-is-4-5-hours

3DS:en har som bekant också en rätt pissig batteritid (3 timmar i full ljusstyrka och utan power save påslaget, 5 i mörkast ljusstyrka)

Jag chansar på att priset hamnar en bit över 3000 spänn. Nu väntar jag bara på utbudet. 3DS:ens line-up är ju ärligt talat rätt kass (fast jag vet ju att jag kommer skaffa en ändå. Fanboi 4 lajf) så man kan ju hoppas att PSP2:ans ser bättre ut.

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 27 jan, 2011, 12:35:00 12:35 »
Also:

Så, ska vi kalla den PSP2 eller NGP? :P

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 27 jan, 2011, 13:19:15 13:19 »
"Activision har meddelat att man kommer att släppa Call of Duty till NGP."

"Andra tunga namn som är på gång är Uncharted, Killzone, Little Big Planet, Resistance och Wipeout, som alla har utannonserats till Sonys bärbara lilla monster.

Det som väger kanske allra tyngst för många var nog att Konami hintade om att det kommer en ny titel i Metal Gear-serien till NGP, även om de inte officiellt bekräftade att så är fallet."

Från loading.se

Är lite orolig för att samma sak som sker med 3DS kommer att ske med NGP: en lång rad återutgivningar.

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 27 jan, 2011, 13:26:58 13:26 »
Uncharted NGP via engadget.flv

Jag gillar verkligen touch-pad:en på baksidan.

Utloggad Gäst

• Rookie
  • +6183
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 27 jan, 2011, 13:31:37 13:31 »
Snälla säg att man inte måste trycka på skärmen för att plocka upp vapen och andra saker. Jag avskyr den aspekten med DS. När man enkelt skulle kunna trycka på en knapp för att utföra något måste man släppa sitt perfekta grepp för att göra ett litet tryck med pennan. Är otroligt störande och känns bara osmidigt. Annars ser det ju riktigt trevligt ut.

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 27 jan, 2011, 13:34:09 13:34 »
Snälla säg att man inte måste trycka på skärmen för att plocka upp vapen och andra saker. Jag avskyr den aspekten med DS. När man enkelt skulle kunna trycka på en knapp för att utföra något måste man släppa sitt perfekta grepp för att göra ett litet tryck med pennan. Är otroligt störande och känns bara osmidigt. Annars ser det ju riktigt trevligt ut.
Mjo, det kändes helt mongo i den filmen, när han var tvungen att stanna och bryta tempot för att hoppa över stuff.

Styrde han snipern med gyro:n? Det är ju hur coolt som helst :P

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 27 jan, 2011, 13:36:18 13:36 »
Little Deviants gameplay PSP2 / NGP

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 27 jan, 2011, 13:49:43 13:49 »

Med tanke på storlek, hur långt spakarna sticker ut och batteritiden ser den inte särskilt bärbar/fickvänlig ut för att vara en portabel konsol. Ser ut som att man måste skaffa en väska av något slag att ha den i.

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 27 jan, 2011, 14:37:53 14:37 »
Hideo Kojima took the stage with a clip of Metal Gear Solid 4 running on NGP. This was not an announcement of a port, just a demo.

"When we launched Peace Walker for PSP, this is what I said: In the near future there will be a world of cloud computing… I really believe that you can have a portable MGS and Peace Walker was an experiment for the cloud computing future. NGP allows this cloud computing. What I’d like to realize is playing on your PS3, and when you go out, you put the game on your NGP, and when you come back home, you can once again use your PS3 and large screen TV. This dream is going to come true in the near future. And right now, I’m working on this project of the dream. I’m sorry, I can’t reveal this now. But we’d like to present what we’re doing at E3."

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 27 jan, 2011, 14:45:12 14:45 »
Gamespot Hands-on:
http://www.gamespot.com/ngp/action/callofduty/video/6287019

Utloggad PiktorPucci

• Visa profil
« Svar #14 skrivet: 27 jan, 2011, 18:25:02 18:25 »
Den ser ju onekligen väldigt läcker ut, men högre specs = högre pris. Om den hamnar på 2500 SEK kan jag väl acceptera priset, men över det allt över känns ganska tungt.

Det faktum att det finns touch-screen och gyroscope gör öppnar ju upp för en massa bra spel som finns till t.ex. iPhone. Kan alltid vara kul att spel lite Angry Birds eller liknande.

Inte nödvändigtvis, komponenter går ner i pris och de satte nog in det bästa de kunde i PSP1 också så jag skulle gissa att den hamnar på samma releasepris som ettan gjorde. Dvs runt 3500:-

Just Angry Birds använder ju inte gyro och behöver inte ens touchscreen om man har knappar.^^ Men förhoppningsvis kommer man kunna ladda ner billiga "minispel" som på dagens mobiler.

Fast det är väl skillnad att bara behöva klicka med fingret (speciellt om man kan göra det bakom, då man ändå håller fingrarna där och slipper täcka över en del av skärmen) och behöva ta ut en pinne från konsolen?

Styrde han snipern med gyro:n? Det är ju hur coolt som helst :P

Har bara testat det i ett gratisspel men då funkade det rätt risigt imo. Å andra sidan lär ju Naughty Dog ha lite mer i sin budget för att optimera känslan än någon privatutvecklare.

Med tanke på storlek, hur långt spakarna sticker ut och batteritiden ser den inte särskilt bärbar/fickvänlig ut för att vara en portabel konsol. Ser ut som att man måste skaffa en väska av något slag att ha den i.

Borde det inte räcka med ett sånt där neopren-case som följde med den första? SÅ mycket sticker ju inte knapparna ut att det skulle vara omöjligt.
Däremot är nog storleken i längd och bredd med jobbig då redan ettan var väldigt otymplig i fickan. Tror inte man kommer se särskilt många gå runt med en sån här i byxfickan direkt. Jackan eller väskan blir det nog.

Utloggad Gäst

• Rookie
  • +6183
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: 27 jan, 2011, 18:43:51 18:43 »
Inte nödvändigtvis, komponenter går ner i pris och de satte nog in det bästa de kunde i PSP1 också så jag skulle gissa att den hamnar på samma releasepris som ettan gjorde. Dvs runt 3500:-
Självklart kostar inte komponenterna lika mycket nu som motsvarande hårdvara skulle göra för t.ex. 3 år sedan, men jag skulle fortfarande kalla 3500:- ett ganska högt pris.

Så länge touch är ett alternativ för att plocka upp vapen eller liknande har jag inget problem med det, men annars är det bara störande, penna eller inte penna. Det finns däremot spel som helt använder sig av touch och då funkar det bra. Blandningar är inget jag är förtjust i. Det är däremot riktigt nice att det finns med tanke på att det finns andra funktioner. Är ju lagom spännande att t.ex. kolla internet med enbart knappar.

Utloggad Gäst

• Rookie
  • +6183
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 27 jan, 2011, 18:50:00 18:50 »
Det kommer tydligen att släppas olika modeller av NGP, för den som inte känner att 3G är nödvändigt. Jag kommer nog att köpa en utan 3G i så fall. Känner inte riktigt behovet av att kunna komma åt Internet överallt. För det första finns det ganska många ställen med Wi-fi och för det andra så kan man göra sånt på mobilen.

Utloggad Hartner_X

• Administratör
  • Antal inlägg: 5378
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 27 jan, 2011, 19:15:12 19:15 »
Vad jag såg av Uncharted-trailern så kunde han både hoppa och sikta med knapparna/spaken. Ingen utveklare som nu inte är helt efter någonstans lär släppa ett spel som tvingar en hoppa eller sikta med annat än vad som är normalt i t.ex. FPS/TPS.

Blir roligt att se vilken typ av "kassetter" spelen kommer köra med :P

http://www.gamespot.com/ngp/action/callofduty/video/6287029/next-generation-handheld-announcement-video

http://www.gamespot.com/ngp/action/uncharted/video/6287022/next-generation-portable-shuhei-yoshida-interview

http://www.gamespot.com/ps3/adventure/metalgearsolid4/video/6287033/metal-gear-solid-ngp-psp-2-unveiling-video

http://www.gamespot.com/ngp/sports/hotshotsgolf/video/6287032/hot-shots-golf-working-title-tokyo-press-conference-demo

http://www.gamespot.com/ngp/action/littledeviants/video/6287030/little-deviants-ngp-psp-2-tokyo-press-conference-demo

http://www.gamespot.com/ngp/action/lostplanet2/video/6287026/lost-planet-2-ngp-psp-2-unveiling-video
« Senast ändrad: 27 jan, 2011, 19:35:59 19:35 av Hartner_X »
"Building the future and keeping the past alive is one and a same thing"

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 27 jan, 2011, 23:08:01 23:08 »
Little Deviants är det jag tycker ser mest intressant ut hittills.

Utloggad JediMB

• モーレツ宇宙海賊
  • Moderator
  • Antal inlägg: 4643
    • Visa profil
    • JediMB.net
« Svar #19 skrivet: 28 jan, 2011, 01:09:29 01:09 »
Om spelen till 3DS nu verkligen kommer att kosta 50-60€

De ska ligga på ca €40-45, verkar det som.

Utloggad iZni

• Veteran
  • Deculture
  • Antal inlägg: 3368
  • 3745 inlägg SP.se
    • Visa profil
    • The iZni blogg
« Svar #20 skrivet: 28 jan, 2011, 15:52:10 15:52 »

Gamla NES kasetter, är dags att återanvända dem!
« Senast ändrad: 28 jan, 2011, 17:02:11 17:02 av JediMB »

If outside is so good, why has mankind spent thousands of years trying to perfect inside?

Utloggad PiktorPucci

• Visa profil
« Svar #21 skrivet: 28 jan, 2011, 15:57:02 15:57 »

Gamla NES kasetter, är dags att återanvända dem!

Något fel på citeringsfunktionen?
Fick nämligen bara en slash-quote istället för båda nu...
« Senast ändrad: 28 jan, 2011, 17:02:53 17:02 av JediMB »

Utloggad iZni

• Veteran
  • Deculture
  • 3745 inlägg SP.se
    • Visa profil
    • The iZni blogg
« Svar #22 skrivet: 28 jan, 2011, 15:59:49 15:59 »
Jag som fail citerade från början ,men rättade till det. :P

If outside is so good, why has mankind spent thousands of years trying to perfect inside?

Utloggad PiktorPucci

• Visa profil
« Svar #23 skrivet: 28 jan, 2011, 16:06:12 16:06 »
Ah, ok.
Jag citerade dig sen, men då såg det bara ut som att du hade skrivit det jag skrev.

OnT: Trodde aldrig jag skulle bli intresserad av NGP/PSP2 med tanke på att mitt PSP bara samlat damm senaste åren men det verkar ju bli en riktigt trevlig konsol. Fast det finns ju inte en chans att jag köper den varken lika tidigt eller till samma pris som den första.
Väntar nog tills den varit ute ett bra tag i europa, om jag nu ens köper den.

Utloggad iZni

• Veteran
  • Deculture
  • 3745 inlägg SP.se
    • Visa profil
    • The iZni blogg
« Svar #24 skrivet: 28 jan, 2011, 16:12:59 16:12 »
Min PSP har verkligen bara samlat damm, bortsett från GTA: Liberty City Stories och FFVII

Så det känn totalt meningslöst att ens kolla in denna konsol.