Författare Ämne: Recensioner utav Spotify-listorna, go!  (läst 23493 gånger)

Utloggad Graveworm

• Britt-Marie
  • Antal inlägg: 9549
    • Visa profil
    • Bloggen
Recensioner utav Spotify-listorna, go!
« skrivet: 12 feb, 2011, 13:36:12 13:36 »
Tänkte att jag lika gärna kunde göra en tråd så att den finns, so here we go. Jag ska alldeles strax skriva en recension på Salsanes lista.

Intresseanmälan sker i Spotify-listor.
« Senast ändrad: 13 feb, 2011, 20:40:58 20:40 av Hartner_X »

Utloggad bullit2

• That sounds lame but whatever
  • Antal inlägg: 2116
  • + 1664 inlägg på SP
    • Visa profil
SV: Recensioner utav Spotify-listorna, go!
« Svar #1 skrivet: 12 feb, 2011, 19:30:41 19:30 »
KENT – Järnspöken
Jag älskar GW för att han ger mig ännu en anledning att lyssna på den här låten. När jag först upptäckte den kunde jag lyssna på den 20 gånger i rad, 40 gånger om dagen (i alla fall i början). Jag ville inte lyssna sönder den på en gång så efter det började jag lyssna på den i en mindra koncentration. Men varje gång jag har den blir jag helt lugn inombords. Typisk KENT-låt med kryptiskt, något osammanhängande text. Kort sagt ett underbart sätt att börja en låtlista.
10/10
Interpol – Obstacle 1
Har läst och lyssnat på texten flera gånger nu men kan inte alls tolka vad den ska betyda. (Jag är ganska dålig på att göra det i för sig). Men låten är väldigt bra. Skön gitarr och melodin är minnesvärd. Kommer troligtvis lyssna på den i framtiden.
9/10
The Strokes – Last Nite
Det här är en sådan låt man hört många gånger tidigare men kan inte koppla vart exakt. Om det är från filmer, tv-reklamer eller helt enkelt från radion. Lite sönderspelad med andra ord men den har sin charm.
5/10
Rise Against – To Them These Streets Belong
Har du spelat Burnout 3 eller liknade bilspel som fylls med halvpoppig/halvpunkig mainstream–musik har du hört den här låten och/eller låtar precis som den tusen gånger tidigare. Och faktum är att en av Rise Againsts låtar finns i Burnout 3s soundtrack. Och inte att det är illa på något sätt i sig men musik som denna är så… i brist på bättre ord – Tråkig. Har du hört en låt har du hört alla. Det är skön bakgrundsmusik till fartfyllda spel och går det på radio eller liknande skulle jag nog inte byta men jag skulle aldrig aktivt söka upp bandet bara för att få lyssna på musiken.
5/10
Arctic Monkeys – When The Sun Goes Down
Det är svårt att gå fel med Arctic Monkeys. Dom har väldigt få ens mindra bra låtar. Det här är tyvärr inte än av mina favoriter även om det fortfarande är en ganska bra låt men AM har så många bättre. Jag skulle välja en annan om jag kunde.
7/10
Mumford & Sons – Sigh No More
Hade låten hade hetat ”Say No More” i stället hade låttiteln recenserat låten i sig. Det är ju fan Mumford & Sons. Jag tycker inte dom har en ända dålig låt. Inte ens mindra bra låtar – bara vissa som jag föredrar framför andra. Ska jag var ärlig har jag lyssnat väldigt lite på Mumford & Sons texter (något jag vanligtvis brukar fokusera ganska mycket på) men deras låtar är bara så perfekta i sitt tempo och musikaliska stil att det räcker att bara ha muskiken i öronen vare sig man lyssnar eller inte. Detta gäller självklart den här låten också.
10/10
The Strokes – Someday
Egentligen borde jag gilla The Strokes för dem spelar den typ av musikgenre jag föredrar men av någon anledning tilltar deras musik inte mig. Den här låten var bättre än den tidigare men sången är fortfarande för vek för min smak.
5/10
Paramore – Misguided Ghosts
När jag lyssnade på den här låten konfirmerades en misstanke jag haft ett tag – Jag lyssnar för lite på Paramore! Att jag missat den här låten tidigare får mig att vilja slå mig själv som straff för att jag inte fått njuta av den här låten tidigare.  Ordet underbar räcker inte till.
10/10
Rise Against – Swing Life Away
Soft låt att avsluta en lista med men texten är väldig smörig i mitt tycke(säger jag som lyssnar på Joshua Radin :P) Och som jag sa tidigare – Jag har hört många väldigt lika låtar tidigare. Ingen nytt är därför inte särskilt minnesvärt.
5/10
Overall – en skön lista i min stil. Detta gjorde dock att min recension blev lite neutral. Hade kanske varit roligare att få möjligheten att göra en gröntumme-recension på värdens värsta lista men då hade jag ju fått lida av kass musik på kuppen. I slutändan föredrar jag nog det förstnämnda.
Slutbetyg – 8/10

Jag recenserade Graveworms lista:
http://open.spotify.com/user/nikoel/playlist/1ziJ3tSG4wFpV03BkS5JTW
« Senast ändrad: 12 feb, 2011, 22:10:22 22:10 av bullit2 »
"I´ve been to a thousand restrooms and I´ve never found a place to rest" - Jacque Fresco

Utloggad PiktorPucci

• Antal inlägg: 5535
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 12 feb, 2011, 19:46:21 19:46 »
Skriv gärna ut vem som gjort listan och länka listan. :) (gäller då alla).
Ser ut som en rätt bra lista, jag orkade dock inte delta den här gången men kan tänka mig att göra det någon annan gång.

Utloggad Albin

• Kungens farsa
  • Antal inlägg: 3816
    • Visa profil
    • Babels Torn
« Svar #3 skrivet: 12 feb, 2011, 20:04:46 20:04 »
Jag tycker att vi borde skicka ut de nya listorna redan på fredag. Eftersom det är mindre arbete med en lista än med en skiva så går det ju rätt fort liksom.

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
  • Antal inlägg: 6901
  • 4703 + 479 inlägg på superplay.se
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 12 feb, 2011, 20:20:21 20:20 »
Bullit, du får ju skriva vem som gjort listan och lägga upp en spotify-länk till den också.

Utloggad Albin

• Kungens farsa
    • Visa profil
    • Babels Torn
« Svar #5 skrivet: 12 feb, 2011, 20:46:04 20:46 »
Han skrev iofs vem som gjort den. Men det kan göras tydligare. Och listans namn ska vara med också!

Utloggad bullit2

• That sounds lame but whatever
  • Antal inlägg: 2116
  • + 1664 inlägg på SP
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 12 feb, 2011, 20:54:46 20:54 »
Bullit, du får ju skriva vem som gjort listan och lägga upp en spotify-länk till den också.

[Gordon Ramsey-style] Done!
"I´ve been to a thousand restrooms and I´ve never found a place to rest" - Jacque Fresco

Utloggad Albin

• Kungens farsa
    • Visa profil
    • Babels Torn
« Svar #7 skrivet: 12 feb, 2011, 21:24:51 21:24 »
Recension av Lista till Albin - från Thomas
http://open.spotify.com/user/thomasthorsson/playlist/5Ot4L3e9oQPVEh5BYXNV1z

"Vad har nu Thomas kokat ihop" tänkte jag smått förtvivlad då jag öppnade spellistan, eftersom jag inte fått världens bästa intryck av hans tidigare uttalade musiksmak. Men jag hade ändock ett öppet sinne.

Spår 1: Creedence Clearwater Revival - Fortunate Son
Det öppnar oväntat bra. Fortunate Son är en perfekt öppningslåt i och med att den är en gammal bekantskap likväl som rätt stil för att inleda en spellista. Positivt överraskad, inte av låten men av valet. För Fortunate Son är ganska skitbra. 8/10

Spår 2: Joe Cocker - Unchain My Heart
En till klassiker. Här kan jag dock inte säga att jag någonsin har varit en aktiv lyssnare, även om jag så klart känner igen Joe Cocker när jag hör honom. Funkinfluenserna är schyssta och det svänger bra framför allt med blåssektionerna. Cockers röst är som bekant jävligt bra, och även om det kanske inte är hundra procent min stil gillar jag låten skarpt. 8/10

Spår 3: Jamiroquai - Virtual Insanity
En till gammal goding (inte lika gammal som de andra låtarna förstås) gör att jag verkligen börjar ändra min inställning till herr Ts musiksmak. Det är så otroligt snyggt nu-soul-poppigt att det givetvis är helt oemotståndligt. Jamiroquai är ett väldigt kompetent band, som kanske är en aning för välpolerat för att verkligen passa mig, men kvalitet är ju alltid kvalitet. Så 8/10 igen.

Spår 4: Natasha Bedingfield - Wild Horses
Jag trodde vid första anblick av listan att jag skulle få höra en cover på The Rolling Stones fantastiska namne. Men tji fick jag. Istället en sentimental modern pianoballad med kvinnligt wailande. Jag kan ofta vara allergisk mot dessa, när de inte är fantastiskt jävla välskrivna. Wild Horses är inte fantastiskt jävla välskriven, men refrängmelodin är ändå rätt snygg. Även om låten är förutsägbar från första takten och rakt igenom är det inte på något sätt otrevligt att lyssna på den, bara tråkigt. 5/10 för att jag har gott humör efter den starka inledningen.

Spår 5: Dead By April - Angels Of Clarity
Nej, det där goda humöret försvann plötsligt. Nån form av numetal med emopoprefräng och hysteriska syntar och även om jag aldrig hört Dead By April förut, har jag hela tiden vetat att de låter just såhär. Det enda som särskiljer dem från resten av de strömlinjeformade metalbanden skulle vara just de där hysteriska syntarna, men de är tyvärr inte hysteriska på ett bra sätt. Ca 2/10

Spår 6: Joe Cocker & Jennifer Warnes - Up Where We Belong
Jag kan inte påstå att jag gillar den här typen av trams. Men det är väl nån form av guilty pleasure ändå antar jag, för visst fan är det fint. Om inte annat kan man alltid tänka på Nile City och hämta sin lycka där istället. Lite mer än 6/10

Spår 7: Volbeat - Heaven Nor Hell
Från Volbeat förväntade jag mig det värsta tänkbara, utan att egentligen känna till dem. Det slår mig dock snabbt att det inte alls är särskilt hårt eller så, som jag förväntat mig. Skaplig melodikänsla ändå, och mer Foo Fighters än Dead By April liksom. Det som gör det tråkigt är radioanpassningen, det är så överproducerat och rent. Mer smuts och garage hade gjort underverk här. Lite crunch på gitarren liksom. 6/10

Spår 8: Nordman - Be Mej
Herre gud, är pojkfan oseriös eller galen? Nordman är bland det töntigaste i världens historia. Håkan Hemlin sjunger så löjligt tillgjort och låter typ som en alkoholiserad Björne. Mats Wester hittar vanliga schlagermelodier och det är väl ganska skittrist det med. Folkinslagen som är deras signum är urfula. Nej fy fan, det här suger verkligen. Max 1/10

Slutsats: Listan var bättre, men kanske framför allt annorlunda mot vad jag väntat mig. Det fanns potential, den började riktigt starkt. Nordman och Dead By April förstörde allt dock. Jag kommer givetvis aldrig mer lyssna igenom hela listan, men kan tänka mig att kanske lyssna vidare på Joe Cocker lite mer då jag är dåligt insatt i honom. Och så var det kul att återupptäcka Creedence och Jamiroquai. Så det hamnar nånstans mellan en femma och en sexa. Vi kallar det 5.5/10. Men det är en stark 5.5a. Nöjd!

Utloggad Graveworm

• Britt-Marie
    • Visa profil
    • Bloggen
« Svar #8 skrivet: 12 feb, 2011, 21:53:06 21:53 »
Ville bara påpeka att Mumford & Sons-låten heter "Sigh no More". :) Kul att du gillade majoriteten av låtarna i alla fall, bullit. Vill även passa på och nämna att jag inte valde Rise Against för att de varit med i diverse media, utan för att jag tycker bandet i sig gör skitbra musik. Interpol är kända för att ha svårbegripliga texter också. :)

"Splaylist" av Salsane.

http://open.spotify.com/user/flea.jr/playlist/2AyIqlN0ZOf3x5HPTPmqap

Spår 1: Clunk-Rewind-Clunk-Play-Clunk av Los Campesinos!

En lite flummig inledning på listan som ändå får en nyfiken på vad som ska komma härnäst. 6/10

Spår 2: We Are Beautiful, We Are Doomed av Los Campesinos!

Ganska skön låt i lagom takt. Bra val som första "riktiga" låten. Går inte ut för hårt för snabbt och håller kvar ens uppmärksamhet. 7/10

Spår 3: Fatalist Palmistry av Why?

Skön bas, skön gitarr och en sångare med skön röst. En skön låt helt enkelt. 8/10

Spår 4: Always Like This av Bombay Bicycle Club

Andra gången jag lyssnar på den nu, och den är verkligen hur bra som helst. Trummorna, basen och gitarren spelar perfekt tillsammans och bildar en väldigt välbehaglig stämning som får en glad. 9/10!

Spår 5: Florida av Starfucker

Utöver ett rätt lustigt artistnamn är denna låt precis den typ av musik jag nyligen börjat lyssna på och blivit kär i. Skön pop/rock eller vad det nu är för kategori! Rätt repetativ gitarr som sätter tempot för låten väldigt bra. Laid back chilmusik, typ. I like it! 7/10

Spår 6: Floating Vibes av Surfer Blood

Bra röst, skön text och en låt jag gärna lyssnar flera gånger på. 8/10

Spår 7: Kites av Geographer

Riktigt sköna "blipblop"-ljud! Har lite svårt att höra vad han sjunger och kanske inte direkt något jag själv skulle lyssna på. Helt okej ändå. 6/10

Spår 8: We Climb The Wired Fences av The Radio Dept.

Lite sömnig stämning i denna låt som gör den ännu bättre. Jag vet inte om jag suger, men jag har svårt att höra vad folk sjunger i ganska många låtar, denna inkluderad. Jävligt skön låt dock som blev en av favoriterna på listan direkt. Trummorna lät så där skönt avlägsen, men ändå närvarande. 8/10

Sista spåret (9)! Seventeen Years av Ratatat

Inte alls min stil, men en helt okej avslutning av listan ändå. Den funkar liksom. 6/10

Allt som allt förvånade Salsane mig rätt rejält med en hel del sköna låtar och band som jag kommer lyssna mer på. Det totala betyget blir *trumvirvel* 8/10. :)
« Senast ändrad: 13 feb, 2011, 13:51:39 13:51 av Graveworm »

Utloggad Salsane

• I answer to Doc
  • Antal inlägg: 4758
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 13 feb, 2011, 15:12:45 15:12 »
^Kul att höra att du gilart. Tycker Seventeen Years är en perfekt avslutningslåt då den river igång som fan i början och sen blir aschill på slutet ^^.

Splaylist of ultradoom 3000 hyper delux version av Oddy

http://open.spotify.com/user/eddai/playlist/5ZNFGiCmIzB5ffVh1GCiI9

Conquest of Paradise av Vangelis
Lite som Halo soundtracket. Mycket munkar som sjunger och mumlar och sånt. Passar säkert bra i film eller spel sammanhang men att bara lyssna sådär blir lite slött. 5/10

Big Iron av Marty Robbins
Riktigt skön cowboy-låt. Åkte in i min egen playlist dirren. Bäst i listan. 8/10

Business of Living av Adept
Inte min kopp te någonstans. Låter väldigt mycket fjortis med en skränande unge i versen och ett emo som försöker sjunga i refrängen. 3/10

A Tout Le Monde av Megadeth
Fortfarande någon sorts metall men bättre, mera old school denna gång. Refrängen är rätt ful dock. 5/10

Ongaku No Sensei av Yuka Funakoshi
Jesus tänker jag när jag ser namnet. Det här kommer jag aldrig gilla.
Absolut inte min favorit genre, J-Balad, men arret är rätt bra. Sången är dock knappt godkännd. 5/10

Behind Closed Doors av Rise Against
Rise Against är ett sånt där band som jag faktiskt kan börja må fysiskt dåligt av. 1/10

Bad Romance av Lady Gaga
Sorry Oddy! 1/10

Don't Want to Set the World on Fire av The Ink Spots
Slutet träffade rätt åtminstone. Falloutmusik är aldrig fel! 8/10

Totalt så får nog listan en 3/10 eller 4/10 kanske. Det var helt enkelt inte min smak alls.
No hard feelings Oddy?  :P
They drank coffee and talked about the theory that whales were once sea creatures and they evolved into wolf-like creatures that ran on land, but they didn’t like it so they evolved back into sea creatures and eventually became huge fucking whales.

Utloggad Graveworm

• Britt-Marie
    • Visa profil
    • Bloggen
« Svar #10 skrivet: 13 feb, 2011, 15:22:30 15:22 »
"fjortis" och "emo", snälla? Beskriv ordentligt istället för att dra till med skitsnack. Sen fattar jag verkligen inte hur man kan må "fysiskt illa" av Rise Against heller. :(

EDIT: Givetvis respekterar jag Salsanes smak, men jag blir bara irriterad när man beskriver något som "fjortis" och "emo". Visst, det är screamo eller vad man ska kalla det, men det finns bättre sätt att säga att det är dåligt på, eller hur?
« Senast ändrad: 13 feb, 2011, 15:25:47 15:25 av Graveworm »

Utloggad Salsane

• I answer to Doc
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 13 feb, 2011, 15:25:03 15:25 »
Jag menar allvar. Började nästan gråta när jag tvingades sitta instängd i en bil o höra på en av deras låtar i sommras.
Och om Albin för säga emo får jag också det. Rätt talande imo.
They drank coffee and talked about the theory that whales were once sea creatures and they evolved into wolf-like creatures that ran on land, but they didn’t like it so they evolved back into sea creatures and eventually became huge fucking whales.

Utloggad iZni

• Veteran
  • Deculture
  • Antal inlägg: 3368
  • 3745 inlägg SP.se
    • Visa profil
    • The iZni blogg
« Svar #12 skrivet: 13 feb, 2011, 15:26:34 15:26 »
Gillar man inte musiken, och bara tycker det låter hemskt i öronen så kan man nog faktiskt må illa av musiken.

Death metal eller vad fan det nu heter är ju verkligen musik som får ens huvud att implodera....

If outside is so good, why has mankind spent thousands of years trying to perfect inside?

Utloggad Graveworm

• Britt-Marie
    • Visa profil
    • Bloggen
« Svar #13 skrivet: 13 feb, 2011, 15:28:44 15:28 »
Albin beskriver det bättre i alla fall. Jag har aldrig mått illa av musik, bara tyckt den varit dålig.

Utloggad Salsane

• I answer to Doc
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 13 feb, 2011, 15:31:55 15:31 »
Albin beskriver det bättre i alla fall.

Jag sa neger istället för mörkhyad. Låter sämre men alla fattar ;)

Utloggad Albin

• Kungens farsa
    • Visa profil
    • Babels Torn
« Svar #15 skrivet: 13 feb, 2011, 15:33:49 15:33 »
Iofs förstår jag precis vad Salsane menar med den beskrivningen så jag tycker att den funkar. Den skulle så klart inte kunnat användas i en professionell recension, men om det är kravet så får vi nog skriva om allihopa...

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
  • Antal inlägg: 6901
  • 4703 + 479 inlägg på superplay.se
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 13 feb, 2011, 15:34:20 15:34 »
Screamo är ju en sub-genre inom emo-genren, så.

Utloggad Graveworm

• Britt-Marie
    • Visa profil
    • Bloggen
« Svar #17 skrivet: 13 feb, 2011, 15:44:47 15:44 »
Ni har rätt, jag har fel. Jag ger mig.

Utloggad Salsane

• I answer to Doc
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 13 feb, 2011, 15:46:29 15:46 »
Föresten så suger du nog inte på att lyssna Gravis. De är skitsvårt att höra vad Duncansson sjunger i Radio Dept.s låtar men det hör till lite.

Utloggad Graveworm

• Britt-Marie
    • Visa profil
    • Bloggen
« Svar #19 skrivet: 13 feb, 2011, 15:56:23 15:56 »
Föresten så suger du nog inte på att lyssna Gravis. De är skitsvårt att höra vad Duncansson sjunger i Radio Dept.s låtar men det hör till lite.

Aha ok. Samma sak i The Strokes. :)

Utloggad Hartner_X

• Administratör
  • Antal inlägg: 5378
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 13 feb, 2011, 20:12:28 20:12 »
Ni har rätt, jag har fel. Jag ger mig.

Va fan har tagit åt dig :P
"Building the future and keeping the past alive is one and a same thing"

Utloggad Graveworm

• Britt-Marie
    • Visa profil
    • Bloggen
« Svar #21 skrivet: 13 feb, 2011, 20:35:09 20:35 »

Dynamite

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 14 feb, 2011, 00:38:34 00:38 »
Conquest of Paradise av Vangelis
Lite som Halo soundtracket. Mycket munkar som sjunger och mumlar och sånt.

Haha. Varför just munkar? Varför inte kostymnissar, industriarbetare eller läkare? :P

Utloggad Gäst

• Rookie
  • Antal inlägg: 8706
  • +6183
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 14 feb, 2011, 00:41:17 00:41 »
För att det är munkar.

Dynamite

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 14 feb, 2011, 00:44:02 00:44 »
För att det är munkar.
Det är väl knappast något som hörs.