Författare Ämne: Guide - Koppla snes handkontroll till PC!  (läst 3535 gånger)

Utloggad Winhill

• ...Whatever
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Guide - Koppla snes handkontroll till PC!
« skrivet: 10 sep, 2011, 11:36:03 11:36 »
Nu presenterar jag något som säkerligen många här inne har väntat på. En utförlig guide till hur du kopplar upp din snes kontroll till datorn. Man kan faktiskt om man har grundläggande kunskaper inom lödning koppla upp hela fyra snes kontroller samtidigt till pcn och spela 4 samtidigt på exempelvis bomberman genom en emulator. Detta fungerar till i stort sett alla emulatorer, bland annat till snes9x, zsnes, ePSXe och project64!

Svårighetsgrad 2/5 - Grundläggande kunskaper inom lödning, elektronik och kabelskalning krävs för att det skall bli bra. Men egentligen kan vem som helst genomföra detta med lite tid och ett sunt förnuft. Jag förklarar här hur du kopplar en snes handkontoroll till datorn. För det första har du två alternativ att välja på:

Du behöver:

*En Snes handkontroll (behöver ej vara original)

*En snes förlängningskabel (ej obligatoriskt)

*En öppningsbar parallel kontakt (hane)

*En usb kabel (hane)

*Lödkolv och lödtenn
*Eltejp
*En bra tång att skala kablar med

*Din dator skall även ha en parallelport hona (den rosa kontakten med en massa stift i som äldre skrivare ofta använde). Många datorer som är från 2008 och nyare saknar parallelport. Det är därför en fördel om din dator är några år.

*Dock finns det usb to parallel adaptrar att köpa om din dator saknar parallellporten.

Guide:

Till att börja med har du två alternativ.
1. Offra en kontroll genom att klippa av sladden till den nära kontakten och koppla den permanent till parallell kontakten. Gör du detta kommer du inte kunna använda den på ditt riktiga snes igen. Jag rekommenderar endast detta om du har flera kontroller hemma eller på piratkontroller.
2. Införskaffa en förlängningskabel till snes handkontrollen och offra den i ställer. På så sätt kan du använda din kontroll även på ditt vanliga snes och du kan koppla upp andra kontroller till datorn. Detta rekommenderar jag och det var också vad jag gjorde.

När du valt något av ovanstående alternativ utgår vi från mitt kopplingsschema

1.
klipp av handkontrollkabeln eller förlängningskabeln så nära hanen du kan komma, dvs den ändan man stoppar in i snes konsolen. Skala den sedan cirka fem-sex centimeter. Den innehåller fem kablar, brun, röd, orange, gul och vit.

2.
Löd fast röd, orange och gul på rätt stift i parrallelhanen. Notera att stiften är märkta med ett ingraverat nummer i plasten. Det är av yttersta vikt att det blir rätt, annars fungerar det inte.

3.
Nu till usb-kabeln. USB kabelns enda uppgift är att försörja snes-kontrollen med ström. Eftersom snes kontrollen behöver +5v och jord är USB ett perfekt alternativ att ta ström ifrån, då USB levererar exakt samma volttal. Det går att strömförsörja kontrollen på annat vis, men jag anser detta vara det enklaste.

4.
Skala USB kabeln på samma sätt som du skalade kontroll/förlängningskabeln. Röd är +5v och skall kopplas ihop med den vita från kontrollen. Svart är jord och skall kopplas ihop med den bruna. Grön och Vit använder vi inte, utan se bara till att de inte rör vid varandra. Skarva sedan ihop kablarna noga och isolera dem med eltejp så inga kablar riskerar vidröra varandra.

5.
När du är klar behöver du bara installera drivrutiner för kontrollen, sedan är det bara att köra, precis som med vilken gamepad som helst  ;) Tanka därför ner psxpad här: http://cbud.raphnet.net/snes/psxpad/xp/index_en.html

Har ni några frågor, ställ dessa i tråden!  ;)
« Senast ändrad: 10 sep, 2011, 13:49:53 13:49 av Winhill »
Why do people depend on each other? In the end, you're on your own.

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
  • Antal inlägg: 6903
  • 4703 + 479 inlägg på superplay.se
    • Visa profil
SV: Guide - Koppla snes handkontroll till PC!
« Svar #1 skrivet: 11 sep, 2011, 17:09:25 17:09 »
Fyfan vad awesome!