Författare Ämne: Guide - Gör ditt snes regionsfritt!  (läst 22621 gånger)

mattiasf92

• Gäst
Guide - Gör ditt snes regionsfritt!
« skrivet: 17 feb, 2011, 17:35:20 17:35 »
Varför?
Vill du kunna spela amerikanska och japanska SNES spel direkt i din europeiska/PAL SNES konsol utan massa klumpiga adaptrar och dessutom slippa ha stora svarta linjer under och ovanför bilden när du spelar dina spel? Här förklarar jag hur du gör ditt SNES regionsfritt! Jag har genomfört detta på sju europeiska SNES-konsoler genom åren utan problem.

Många klassiska spel som Final Fantasy 4-6, Chrono Trigger, Super Mario RPG, Earthbound och Seiken Densetsu 3 släpptes aldrig utanför Japan och USA. Vill du spela dessa direkt i ditt snes utan klumpiga adaptrar eller emulatorer så är det en god ide att göra ditt SNES regionsfritt.

Här visar jag hur du:
* Inaktiverar Lockout Chipet
* Breddar kassettporten så amerikanska spel passar
* Installerar en knapp/switch för att växla mellan 50/60Hz

Bakgrund

Lockout Chip

I varje SNES konsol finns ett chip på 18 pins som kallas "Lockout chip". Detta chip finns i två versioner, ett till europeiska PAL maskiner och ett till amerikanska & japanska NTSC maskiner. Detta chip fungerar som ett lås. Nyckeln är i form av ett liknande chip som sitter i spelkassetterna som också finns i två versioner. Får låset rätt nyckel öppnas det och får det fel nyckel händer inget. Dvs sätter du in ett PAL spel i en PAL-maskin startar spelet upp, medan om du sätter i ett amerikanskt/NTSC spel i samma konsol så blir bilden svart. Samma sak händer om man sätter i ett piratkopierat spel som saknar detta chip - spelet startar inte och skärmen blir svart.

Hur fungerar då alla dessa klumpiga kinesiska adaptrar som säljs på tradera och blocket för en massa pengar. Jo, dessa adaptrar kräver att man sätter i två spel, ett PAL och sedan det man vill spela som är amerikanskt/NTSC. Detta för att adaptern lurar konsolen att starta upp det amerikanska spelet med nyckeln (chipet) som sitter i det europeiska/PAL spelet. Ganska simpelt med andra ord.

Fysisk låsning

De amerikanska spelen passar inte in i ett europeiskt/PAL SNES eller ett japanskt/NTSC SNES, eftersom kanterna är rundade på de europeiska och japanska. Något du säkerligen har märkt.
Däremot passar japanska spel i en europeisk konsol utan att man behöver modifiera kasettporten.

En Europeiskt eller Japansk kassett ovan samt en Amerikansk kassett under.

50/60Hz
USA och Japan var under 1990-talet huvudmarknaden för Nintendo. Etfersom både USA och Japan använder TV-systemet NTSC som har en uppdateringshastighet/fps på 60Hz samt 262 vertikala linjer så utvecklades SNES-spelen efter det. När de sedan skulle släppas för release i Europa stötte detta på problem, eftersom Europa använder TV-systemet PAL som har en uppdateringshastighet/fps på 50Hz samt 312 vertikala linjer. Eftersom spelen släpptes i Europa utan att modifiera koden så blev spelkänslan inte alls densamma. För det första så är PAL-spel ca 20% långsammare eftersom bilden uppdateras 50 gånger per sekund i stället för 60, som de är gjorda för. För det andra så fyllde man inte ut de 50 extra linjerna som PAL-systemet har, utan lämnade dessa tomma, vilket resulterade i att det blev stora svarta linjer ovanför och under bilden. Ungefär som att kolla på en widescreen film. På spel som redan hade svarta linjer som original blev dessa ännu större och mycket irriterande.

Zelda - A Link To The Past i 50Hz - Notera de svarta linjerna.

Zelda - A Link To The Past i 60Hz.

Du behöver

För att inaktivera Lockout Chipet samt bredda kassettporten:

* Lödkolv
* En tunn kniv
* Skruvmejsel/gamebit för att öppna snes (finns på tradera)

För att Installera en 50/60Hz switch:

* Allt som behövs för att inaktivera Lockout Chipet +
* Lödtenn
* Viss erfarenhet av att löda
* En 2.2k ohm resistor

* En trepolig strömbrytare med två lägen

Genomförandet

Innan du öppnar ditt SNES

...är det viktigt att du laddar ur det för att du inte av misstag skall råka kortsluta komponenter i det. Koppla därför ut strömsladden och tryck på power knappen. Den röda lampan skall snabbt blinka till, vilket innebär att när den slocknar är alla kondensatorer i konsolen tömda på ström.

Inaktivera Lockout Chipet

Svårighetsgrad 3/5

Genom att inaktivera Lockout Chipet och skära upp kassettporten kan du spela cirka 50% av de amerikanska & japanska spelen, däribland Chrono Trigger och Final Fantasy II/IV.

Detta är inte speciellt svårt om du har grundläggande kunskaper inom lödning samt ett sunt förnuft. Pin4 på Lockout Chipet avgör om chipet är aktiverat eller inte. Får pin4 +5 volt (vilket det får om det sitter fastlött på moderkortet) så är chipet aktiverat. Får det däremot 0 volt eller jord så är det inaktiverat och alla spel kan starta.

1. Vänd på ditt SNES och skruva loss de sex skruvarna med en SNES Skruvmejsel/gamebit.

2. Inuti snes ser det ut såhär.
2.1 Ta loss den vita eject-spaken som sitter med en pinne och en fjäder.
2.1 Skruva loss strömbrytaren till power knappen och koppla ut den från moderkortet.
2.2 Koppla loss den vita sladden som går till kontroll-portarna från moderkortet.
2.3 Skruva loss plåten som sitter under den vita eject spaken. Den sitter med 4 stjärnskruvar.

3. Under plåten.
3.1 Leta upp Lockout Chipet.
3.2 Lockout chippet på europeiska/PAL maskiner sitter till höger av strömbrytaren.

4. Inaktivera chipet.
4.1 För att inaktivera chipet måste du försiktigt peta bort pin4 från moderkortet.
4.2 Använd en lödkolv och en tunn, spetsig kniv för att peta upp pin4 samtidigt som du värmer på pin4 med lödkolven.
4.3 När du är klar får pin4  inte röra moderkortet eller någon annan pin, det skall se ut som på bilden.
4.4 Vill du kan du även jorda pin4, genom att löda på en kabel på det som du ansluter till jord (den silvriga metallen på kanterna.) Detta är dock ej nödvändigt utan det räcker att se till att pin4 inte nuddar moderkortet eller någon annan pin...

5 Montera tillbaka allt på plats, utan ovandelen på konsolen och testa att sätta i ett amerikanskt eller ett japanskt spel. Startar det har du lyckats och du kan gå vidare och bredda kassettporten så spelet passar även när konsolen har ovandelen/skalet på.

Genom att inaktivera Lockout Chip samt skära upp kassettporten kan vi spela mästervärk som Chrono Trigger direkt på våra europeiska/PAL konsoler...

...Dock endast i 50Hz, om vi inte installerar en 50/60Hz switch också.

Bredda kassettporten

Svårighetsgrad 2/5

Detta går att lösa relativt enkelt genom att öppna och lossa överdelen på konsolen samt skära bort kanterna, så även amerikanska spel passar in.

Jag använde en lödkolv och en kniv för att få bort kanterna.

Den europeiska/PAL versionen av Zelda - A Link to The Past i min konsol.

Den amerikanska/NTSC versionen av F-Zero i min konsol.

Installera en 50/60Hz switch

Svårighetsgrad 5/5

För att kunna spela 99% av alla amerikanska & japanska spel samt kunna spela i 60Hz, i rätt hastighet och bli av med de svarta linjerna behöver du även montera en 50/60Hz switch på din konsol.

Alla SNES spel startar oavsett region om du inaktiverat Lockout Chipet, men på ca hälften kommer det upp meddelande med att de inte är gjorda för din version av SNES. En amerikansk/NTSC version av Secret of Mana vägrar starta i 50Hz/PAL och en europeisk/PAL version av Terranigma vägrar starta i 60Hz/NTSC. Med en 50/60Hz switch kan du växla mellan 50 och 60Hz även när konsolen är igång. Du kan således starta upp exempelvis PAL versionen av Terranigma i 50Hz och sedan växla över till 60Hz osv, eftersom detta meddelande endast dyker upp i starten.

De flesta europeiska PAL TV apparater från sent 80-tal och frammåt klarar av att visa både 50 & 60Hz. En del äldre TV-apparater har dock problem med detta och visar en rullande bild när konsolen startas i 60Hz. Detta betyder inte att det är fel på konsolen utan att TV:n inte klarar 60Hz. Detta är dock ovanligt och de flesta TV-apparater klarar 60Hz.

Under plåten vi öppnade när vi inaktiverade Lockout Chipet sitter bland annat två likadana chip som är märkta PPU1 och PPU2. PPU står för Picture Processing Unit och det är dessa chip som skapar grafiken i ditt SNES. Såhär ser det ut.

Både japanska/NTSC, amerikanska/NTSC och europeiska/PAL konsoler har exakt samma grafikchip, vad som avgör om bilden skall visas i 50 eller 60Hz är vilket Volt-tal två pins får. Får de +5 Volt blir det 50Hz, får de jord (0 Volt) blir det 60Hz. Med andra ord är det möjligt att få en europeisk/PAL maskin att visa 60Hz - och ännu bättre, man kan installera en knapp/switch för att växla mellan 50 & 60Hz. Det är det senare detta handlar om.

Jag återkommer med bilder och en dokumentation om detta inom kort!!

mattiasf92 2011.02.17
« Senast ändrad: 20 feb, 2011, 20:04:59 20:04 av mattiasf92 »

Utloggad Charlieton

• Philosopher in training
  • Deculture
  • Antal inlägg: 3469
  • Lv. 218
    • Visa profil
SV: Guide - Gör ditt snes regionsfritt!
« Svar #1 skrivet: 17 feb, 2011, 20:15:20 20:15 »
Kul inlägg och bidrag till sidan!
Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig, men det gör jag; tror jag.

GUESS WHAT!? FETCH QUEST!!!

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
  • Antal inlägg: 6903
  • 4703 + 479 inlägg på superplay.se
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 17 feb, 2011, 20:20:30 20:20 »
Jag vågar inte :x

Utloggad Charlieton

• Philosopher in training
  • Deculture
  • Antal inlägg: 3469
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 17 feb, 2011, 20:47:57 20:47 »
Jag har två SNES, jag har råd att misslyckas! :P
Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig, men det gör jag; tror jag.

GUESS WHAT!? FETCH QUEST!!!

Utloggad Hartner_X

• Administratör
  • Antal inlägg: 5382
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 17 feb, 2011, 23:46:23 23:46 »
Skulle fixa detta på min NTSC SNES innan jag eldade upp den med lite fel Volt-tal på strömadaptern jag körde :P

Synd att man aldrig hittade nån sån lösning på N64 :(
"Building the future and keeping the past alive is one and a same thing"

mattiasf92

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 feb, 2011, 23:56:55 23:56 »
Skulle fixa detta på min NTSC SNES innan jag eldade upp den med lite fel Volt-tal på strömadaptern jag körde :P

Synd att man aldrig hittade nån sån lösning på N64 :(

Anledningen till att det är möjligt att göra en 50/60Hz switch på snes är för att både PAL och NTSC snes använder exakt samma grafikchip, det enda som avgör om det är 50 eller 60Hz är volttalet på två av chipens pins. N64 och Nes har dock olika grafikchip för PAL och NTSC vilket gör en sådan modifiering omöjlig. :(

mattiasf92

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 feb, 2011, 00:05:38 00:05 »
Jag har två SNES, jag har råd att misslyckas! :P

Börja med att inaktivera Lockout chipet (vilket är ganska enkelt) och testa spela ett usa-spel utan skalet på. Fungerar det bra så kan du skära upp kanterna.

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 18 feb, 2011, 00:31:52 00:31 »
Minns att jag till mitt N64 hade en sån där adapter som man skulle sticka två kassetter i. Den fungerade inte alls.

mattiasf92

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 feb, 2011, 01:52:46 01:52 »
Lite OT men...
Anledningen till att ett NTSC SNES kan "eldas upp" med fel adapter är att det till skillnad från det Europeiska SNES:et går på Likström (DC) i stället för Växelström (AC). Tror snarare att det var det som var felet, eftersom det inte smäller om du ex ger det 12 V i stället för 10 osv. För tror inte du gav det 20-30 V?

Dvs det amerikanska NTSC SNES:et har + och -, precis som ett batteri medan det europeiska spelar ingen roll vilken pol som är vilken. På det amerikanska är + på utsidan och - på insidan av pluggen man kopplar in i snes, vilket är ovanligt (det brukar vara tvärtom). Detta leder till att en del gör fel när de skarvar om adaptrar och då smäller det...
Dock behöver inte hela enheten vara kass för detta, utan det kan vara voltregulatorn eller någon annan komponent som gått sönder.

Utloggad Hartner_X

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 18 feb, 2011, 09:18:23 09:18 »
Jag hade en typ Clas Ohlsson ACDC-adapter och råkade ha fel inställning, maskinen är hivad sen några år tillbaka. :P

Blir kanske att skaffa en ny SNES nån gång.

Föresten du har lött en gul kabel på Pin4, går den till jord? "Får det däremot 0 volt eller jord så är det inaktiverat och alla spel kan starta". Kan man då antigen välja mellan att lämna den fri eller jorda?
« Senast ändrad: 18 feb, 2011, 09:24:26 09:24 av Hartner_X »

mattiasf92

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 feb, 2011, 09:41:47 09:41 »
Föresten du har lött en gul kabel på Pin4, går den till jord? "Får det däremot 0 volt eller jord så är det inaktiverat och alla spel kan starta". Kan man då antigen välja mellan att lämna den fri eller jorda?

Ja, det spelar ingen roll om du lämnar den fri eller jordar den. Jag har testat båda och det fungerar sålänge den inte får +5v.

Edit: Jag har uppdaterat bilden så det framgår tydligare att jordningen inte är nödvändig.
« Senast ändrad: 18 feb, 2011, 16:49:13 16:49 av mattiasf92 »

Utloggad Rubberchicken

• Skogsturk
  • Antal inlägg: 14168
  • 5192 inlägg på Superplay.se
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 11 mar, 2011, 14:51:23 14:51 »
Bra inlägg, du!

Utloggad rabski

• Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 18 jul, 2011, 00:18:28 00:18 »
Finns det någon möjlighet att man kan skicka sin konsol till dig och att du genomför modden? Givetvis mot betalning.

Utloggad Erumaro

• Ljug-Eru
  • Antal inlägg: 2735
  • 4310 inlägg på Superplay.se
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 18 jul, 2011, 12:39:33 12:39 »
Tror det är svårt att ordna, med tanke på att han tagit bort sitt konto.
Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Utloggad greger

• Moderator
  • Antal inlägg: 5804
    • Visa profil
    • deviantART
« Svar #14 skrivet: 18 jul, 2011, 18:39:20 18:39 »
Testa maila Sverigedemokraterna och fråga.

Utloggad Hartner_X

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: 18 jul, 2011, 18:40:24 18:40 »
Finns det någon möjlighet att man kan skicka sin konsol till dig och att du genomför modden? Givetvis mot betalning.

Jag skulle väl ev. kunna tänka mig att göra jobbet. Måste dock fixa kabel, knapp och motstånd först.
« Senast ändrad: 18 jul, 2011, 18:46:26 18:46 av Hartner_X »

Utloggad Winhill

• ...Whatever
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 19 aug, 2011, 20:11:18 20:11 »
Synd att guiden aldrig blev klar.. :(

Jag skulle väl ev. kunna tänka mig att göra jobbet. Måste dock fixa kabel, knapp och motstånd först.

Tänk på att använda kabel med flera små trådar i en, som man tvinnar ihop och inte en stel kabel. Då finns nämligen risken att man råkar stöta till kabeln och därmed kan man råka böja av pinsen på chipen om de är fastlödda i andra ändan. Jag använder kablar från gammal elektronik när jag moddar mina snes. Exempelvis så brukar gamla kasettbandspelare eller telefoner ha gott om lämpliga kablar :)
« Senast ändrad: 19 aug, 2011, 20:14:56 20:14 av Winhill »
Why do people depend on each other? In the end, you're on your own.

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 19 aug, 2011, 20:24:56 20:24 »
Testa maila Sverigedemokraterna och fråga.
Haha!

Utloggad Winhill

• ...Whatever
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 09 okt, 2011, 22:43:38 22:43 »
Då guiden aldrig verkar blivit helt klar med information om 50/60Hz switchen tar jag mig friheten och postar lite info om hur man monterar en sådan. Nedan följer ett diagram och lite bilder jag tagit.

« Senast ändrad: 09 okt, 2011, 23:01:40 23:01 av Winhill »

Utloggad Voxbrallan

• Spelsmakare extraordinär
  • Antal inlägg: 3097
  • Lv: 450
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 09 okt, 2011, 23:36:03 23:36 »
Fett!

(Skapligt med lim du använt)
...nästa inlägg blir bättre!

Utloggad Winhill

• ...Whatever
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 14 okt, 2011, 19:52:22 19:52 »
Fett!

(Skapligt med lim du använt)

Det är för att skydda pinsen på chipen ifall man råkar stöta till eller dra i kabeln, så inte pinsen går av, då dessa är ganska klena.