Författare Ämne: Sveriges nya speltidning(ar)  (läst 14515 gånger)

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
  • Antal inlägg: 6901
  • 4703 + 479 inlägg på superplay.se
    • Visa profil
SV: Sveriges nya speltidning(ar)
« Svar #75 skrivet: 08 jun, 2011, 18:19:33 18:19 »

Utloggad CJ

• Antal inlägg: 163
    • Visa profil
« Svar #76 skrivet: 09 jun, 2011, 19:24:31 19:24 »
Jag fick min i tisdags. Den är verkligen sjukt snygg. Den totala avsaknaden av reklam mellan sidorna känns befriande också.

Ni får hemskt gärna lämna feedback på tidningen när ni har läst den, förresten. Det enklaste är att göra det här: http://www.tidskriften.fi/enden/2011/06/du-och-fienden/

Plug it, play it, burn it, rip it, drag and drop it, zip - unzip it, surf it, scroll it, pause it, click it. Blog it up.

Utloggad Salsane

• I answer to Doc
  • Antal inlägg: 4758
    • Visa profil
« Svar #77 skrivet: 09 jun, 2011, 19:35:08 19:35 »
Johan Martinsson blev intervjuad i P3 idag.
Han lät skånsk.
They drank coffee and talked about the theory that whales were once sea creatures and they evolved into wolf-like creatures that ran on land, but they didn’t like it so they evolved back into sea creatures and eventually became huge fucking whales.

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #78 skrivet: 10 jun, 2011, 02:48:01 02:48 »
Beror nog på att han är skånsk.

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #79 skrivet: 14 jun, 2011, 01:32:04 01:32 »
Har läst färdigt tidningen nu (förutom texten om The Darkness, som jag inte vill läsa än då jag äger spelet men inte har hunnit spela det ännu), och den var värd vartenda öre av min stödprenumeration.

Artikeln om Inception och Silent Hill 2 var awesome. Så argt skriven att jag blev full i glädje av att läsa den, och så sjukt härligt det var att se någon såga sönder en av världens mest överskattade filmer längs med fotknölarna!

"Solen, demonen och de skimrande skärvorna av kärlek" var nog min favorittext, och oj vad lång.

Hade förväntat mig lite mer av Högberg, men det får han ta igen i framtida nummer.

Hur får jag nu bort mina fingeravtryck från tidningen?

Utloggad CJ

• Visa profil
« Svar #80 skrivet: 14 jun, 2011, 01:53:41 01:53 »
"Solen, demonen och de skimrande skärvorna av kärlek" var nog min favorittext, och oj vad lång.

Det var min favorit också. Det är det bästa Johan någonsin har skrivit. Jag kände mig ovärdig när jag hade läst klart den.
Plug it, play it, burn it, rip it, drag and drop it, zip - unzip it, surf it, scroll it, pause it, click it. Blog it up.

Utloggad Albin

• Kungens farsa
  • Antal inlägg: 3816
    • Visa profil
    • Babels Torn
« Svar #81 skrivet: 14 jun, 2011, 01:57:55 01:57 »
Håller inte med om Silent Hill-grejen. Tyckte det var en lite svag liknelse. Har inte spelat spelet, men jag tycker inte att han riktigt lyckas förmedla vad som är så bra med det spelet. Samt att Inception är bra, även om den har några menlösa scener och absolut inte är en fullpoängare, så är det en bra film. Grundtanken är väldigt smart, även om den på några ställen inte funkar i filmen. Framför allt tycker jag att det var en av de typ två texterna som var minst välskrivna i tidningen.

Håller med om fingeravtrycken dock. Fan.

Och jo, den texten du håller högst kan jag nog instämma angående. Tillsammans med ett par av de andra kanske.

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #82 skrivet: 14 jun, 2011, 02:12:43 02:12 »
Håller inte med om Silent Hill-grejen. Tyckte det var en lite svag liknelse. Har inte spelat spelet, men jag tycker inte att han riktigt lyckas förmedla vad som är så bra med det spelet. Samt att Inception är bra, även om den har några menlösa scener och absolut inte är en fullpoängare, så är det en bra film. Grundtanken är väldigt smart, även om den på några ställen inte funkar i filmen. Framför allt tycker jag att det var en av de typ två texterna som var minst välskrivna i tidningen.

Tycker också att Inception är en bra film, och att jämförelsen på sina håll kändes lite haltande, men jag älskar fan arga texter och tycker inte att den var utan sina poänger. Nolan arbetade i åtta år för att spotta ur sig ett trasigt manus jag inte brydde mig om en millimeter, och skapade en film där det enda jag gjorde var att sitta och se på fyrverkerierna.

Utloggad Salsane

• I answer to Doc
  • Antal inlägg: 4758
    • Visa profil
« Svar #83 skrivet: 14 jun, 2011, 05:26:14 05:26 »
Men fan att den inte går att få tag på på Åland :(
They drank coffee and talked about the theory that whales were once sea creatures and they evolved into wolf-like creatures that ran on land, but they didn’t like it so they evolved back into sea creatures and eventually became huge fucking whales.

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #84 skrivet: 14 jun, 2011, 06:47:12 06:47 »
Har sett att folk som bor i Finland ska ha köpt den online. Borde väl gå att få den skickad till Åland också?

Utloggad CJ

• Visa profil
« Svar #85 skrivet: 06 aug, 2013, 00:16:29 00:16 »
Det här är en rätt rejäl trådbump, men:

Har någon fått Fienden #2 ännu? Den skickades ut förra veckan till prenumeranterna. Borde finnas på Pressbyrån från och med imorgon (6 Augusti). Det tog bara två år!

Utloggad Albin

• Kungens farsa
  • Antal inlägg: 3816
    • Visa profil
    • Babels Torn
« Svar #86 skrivet: 06 aug, 2013, 00:43:12 00:43 »
Jag hoppas den inte hinner sälja slut innan jag är tillbaka i stan.

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #87 skrivet: 06 aug, 2013, 01:36:17 01:36 »

Har någon fått Fienden #2 ännu? Den skickades ut förra veckan till prenumeranterna. Borde finnas på Pressbyrån från och med imorgon (6 Augusti). Det tog bara två år!
jag är på en annan adress ett tag, så tar en stund innan jag får det bekräftat. superpepp! av framsidan att döma verkar artiklarna vara precis vad jag vill se i en sådan tidning.

Utloggad Voxbrallan

• Spelsmakare extraordinär
  • Antal inlägg: 3097
  • Lv: 450
    • Visa profil
« Svar #88 skrivet: 06 aug, 2013, 16:01:22 16:01 »
Jag har haft den hemma ett tag, ser bra ut!
...nästa inlägg blir bättre!

Utloggad CJ

• Visa profil
« Svar #89 skrivet: 07 aug, 2013, 02:28:01 02:28 »

jag är på en annan adress ett tag, så tar en stund innan jag får det bekräftat. superpepp! av framsidan att döma verkar artiklarna vara precis vad jag vill se i en sådan tidning.

Tänkte precis säga att jag kan se till att det här numret levereras till den nya (temporära?) adressen, men det verkar som om tidningen redan skickats ut till alla prenumeranter tyvärr.

Jag har läst både Peters text om ACE och Johans text om Fumito Ueda ett par gånger nu. De är fantastiska.

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #90 skrivet: 07 aug, 2013, 15:20:37 15:20 »

Tänkte precis säga att jag kan se till att det här numret levereras till den nya (temporära?) adressen, men det verkar som om tidningen redan skickats ut till alla prenumeranter tyvärr.

Jag har läst både Peters text om ACE och Johans text om Fumito Ueda ett par gånger nu. De är fantastiska.

tack, men det är ingen fara! bor fortfarande hos päronen, och tidningen levereras till min morsa, medan jag bor hos farsan just nu.

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #91 skrivet: 23 aug, 2013, 22:38:11 22:38 »
Ska äntligen ta och läsa #2, men först: jävlar vad lyxig den känns! Gillar även omslaget, det är kul att återigen (var ju det även i #1) se riktiga människor på framsidan av speltidningar och jag hoppas att tidningen fortsätter med det i framtida nummer. Bläddrade igenom snabbt och hjärtat slog en volt när jag såg pathologic nämnas. Ska bli spännande läsning, detta!

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #92 skrivet: 24 aug, 2013, 03:56:55 03:56 »
Herrejävlar, CJ. "I döda poeters sällskap". Fan vad bra. Kunde inte sluta läsa. (och jag som försöker fixa dygnsrytmen lol) Du har verkligen överträffat dig själv, och typ alla andra.

Utloggad CJ

• Visa profil
« Svar #93 skrivet: 27 aug, 2013, 05:38:40 05:38 »
Tack man. Måste erkänna att jag hade rätt rejäl ångest över den här texten. Så mycket investerat i den, både tidsmässigt och emotionellt. Många har gjort sig lustiga över att det "inte kan ta över ett år att göra en speltidning", men de har verkligen ingen aning hur mycket jobb som ligger bakom. Jag är mest förvånad över att folk orkar läsa hela texten. Vad blev den, 40 sidor lång?

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #94 skrivet: 29 aug, 2013, 12:22:15 12:22 »
43, om man räknar med bilder och och titelblad, osv.

ja, förstår att ett sådant projekt måste suga musten ur en. det stod i artikeln att du hade kontakt med en av ryssarna fortfarande, har de fått en engelsk version eller liknande? (vilket jobb det skulle vara att översätta!) någon form av titt på slutresultatet?

tyckte inte längden var någon fara. innehållet var välbalanserat så intresset var på topp hela tiden, och det gjorde att man bara ville fortsätta läsa.

Utloggad CJ

• Visa profil
« Svar #95 skrivet: 31 aug, 2013, 20:11:51 20:11 »
Trevligt! Du får hålla utkik på Blogemup under veckan som kommer. Jag ska försöka skriva någonting om själva arbetet med texten och om vår vistelse i Moskva. Tomas tog så många fina bilder som aldrig blev publicerade också. Vi har pratat om att göra någon slags fotodagbok av det. Han har ganska fullspäckat schema för tillfället dock.

det stod i artikeln att du hade kontakt med en av ryssarna fortfarande, har de fått en engelsk version eller liknande? (vilket jobb det skulle vara att översätta!) någon form av titt på slutresultatet?

Jag pratar med Dmitri varje vecka. Jag skickade just iväg ett paket med några tidningar till dem allihop. Jag har sagt att jag ska översätta artikeln åt dem vid något tillfälle, men det får nog bli ett framtida projekt tyvärr. Det gick inte att göra innan Fienden #2 var ute eftersom vi fortfarande arbetade med texten bara några timmar före tryck. Min hårddisk gick sönder för några veckor sedan dessutom så jag har varken kvar inspelningar, transkriberingar eller originaldokument. Tidskrävande översättningsprojekt blev just ännu mer tidskrävande.

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #96 skrivet: 02 sep, 2013, 16:06:26 16:06 »
ska definitivt kika!

låter som ett monsterprojekt det där. har ni tänkt på att publicera de texter ni översätter?

Utloggad CJ

• Visa profil
« Svar #97 skrivet: 05 sep, 2013, 23:19:38 23:19 »
Nja, inte direkt. Det är bara för deras skull. Om Nikolaj vill publicera den (på deras forum, exempelvis) eller visa upp den för andra så får han väl göra det, men det finns mig veteligen inga planer på att gå och göra en engelsk version av Fienden. Det är en svensk tidning som försöker bredda dialogen om spel i Sverige. Jag tycker att speljournalistiken i både USA och England är rätt långt efter oss i många avseenden, trots att den är mycket större och har mer resurser. Jag drar mig för att sälla mig till den. Det får vara de engelskspråkiga skribenternas ansvar att göra någonting liknande på sina hemmaplaner om de känner för det. Killscreen försökte ju ett tag men fallerade ganska fort när det blev viktigare för dem att tjäna pengar och locka till sig fler läsare än att göra en bra tidning.
« Senast ändrad: 05 sep, 2013, 23:21:18 23:21 av CJ »

Utloggad Niggaz

• Text-Tv
  • Antal inlägg: 5739
    • Visa profil
« Svar #98 skrivet: 04 dec, 2014, 08:06:28 08:06 »
Hur går det med Fienden? Hemsidan fungerar inte och jag hittar inget om att den skulle vara nedlagd.
Signaturen visas längst ned i alla dina inlägg och dina privata meddelanden.
BBC-koder och smileys får användas (om du vill).