Författare Ämne: The Legend of Zelda: Skyward Sword  (läst 24609 gånger)

Utloggad Hartner_X

• Administratör
  • Antal inlägg: 5378
    • Visa profil
SV: The Legend of Zelda: Skyward Sword
« Svar #175 skrivet: 06 dec, 2011, 16:24:37 16:24 »
Nintendo har retardat sig igen och kan såklart inte fixa det..
"Building the future and keeping the past alive is one and a same thing"

Utloggad JediMB

• モーレツ宇宙海賊
  • Moderator
  • Antal inlägg: 4643
    • Visa profil
    • JediMB.net
« Svar #176 skrivet: 06 dec, 2011, 16:33:59 16:33 »
Inte precis en bugg som den genomsnittlige spelaren någonsin kommer att stöta på, eller skulle vara helt lätt att upptäcka under testningen.

Utloggad Hartner_X

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #177 skrivet: 06 dec, 2011, 16:43:42 16:43 »
Nä, men sådana missar får inte göras när det inte går att patcha till det. Det finns nog många som pratar med samma NPC flera gånger inkl. jag.

Utloggad Niggaz

• Text-Tv
  • Antal inlägg: 5738
    • Visa profil
« Svar #178 skrivet: 06 dec, 2011, 16:55:24 16:55 »
Jag tycker mest att det är udda att det (enligt GameFAQs) är så vanligt att inte göra det i samma ordning som från början, dvs Faron > Eldin > Lanayru.

Speciellt med tanke på att man bara har träffat en drake vid det tillfället och som man vet är (i) Faron. :3 (Spoilermärkt för säkerhets skull).
Signaturen visas längst ned i alla dina inlägg och dina privata meddelanden.
BBC-koder och smileys får användas (om du vill).

Utloggad Winhill

• ...Whatever
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
« Svar #179 skrivet: 07 dec, 2011, 20:20:36 20:20 »
Kan nämna att jag är något besviken på Skyward Swords korta längd och låga svårighetsnivå. Ett exempel är att man börjar med sex hjärtan i stället för tre = mindre hjärtdelar att hitta. Dessutom krävs här endast fyra pieces för ett hjärta, TP krävde fem. Sedan får man alldeles för mycket tips och hjälp av FI och Dowsing. Dessutom är bugsen alldeles för enkla att hitta, i TP letade jag i flera veckor innan jag hittade alla. Systemet med kuberna som öppnar kistor är förvisso bra, men tycker det skall finnas fler vanliga kistor också... Det enda jag finner svårare än på TP är bossarna, vilket är riktigt nice.

Visst finns det mycket nya saker som är positivt, inte minst storyn, soundtracket och en del av vapnen samt att man kan uppgradera items. Dock hade TP en Ball n chain, bättre clawshots, svårare och fler dungeons osv. Så hade jag blivit konfronterad med frågan: "Vilket Zelda spel på Wii gillar du bäst?" hade jag alla gånger svarat TP.  ;)

SS är helt enkelt för kort och för enkelt för min smak. I övrigt ett riktigt fantastiskt spel och jag tvekar givetvis inte att kalla det för the game of the year, tätt följt av Skyrim...  :P
« Senast ändrad: 07 dec, 2011, 20:29:39 20:29 av Winhill »
Why do people depend on each other? In the end, you're on your own.

Utloggad Hartner_X

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #180 skrivet: 07 dec, 2011, 20:41:09 20:41 »
Har inte kört igenom det ännu, bara kört 15h hittills. Men får nog hålla med om mycket du säger.

Min nya Nunchuk har börjat glappa!!!!!!!!111 >:(>:(>:( Men man får skylla sig själv när man försöker spara in på skitgrejer :( Får hoppas brorsan hittar sin så man kan låna den.

Utloggad Niggaz

• Text-Tv
    • Visa profil
« Svar #181 skrivet: 07 dec, 2011, 21:35:40 21:35 »
Kan nämna att jag är något besviken på Skyward Swords korta längd och låga svårighetsnivå
Är du seriös? Du hade väl gjort halva spelet eller något på 50 timmar när jag klarade hela skiten på 40 timmar. Längden är inte kortare än tidigare spel.

Jag tycker heller inte att det var speciellt mycket lättare än innan även om det inte är det svåraste jag har spelat.

Ett exempel är att man börjar med sex hjärtan i stället för tre = mindre hjärtdelar att hitta.
Det gör inte spelet lättare, tvärtom. Är du ens medveten om hur mycket liv man förlorar på vissa fiender/bossar? Dessutom så kör de inte med att man kan förlora bara ett halvt hjärta som innan.

Och så måste jag påpeka att det är färre hjärtbitar, inte mindre. :P

Dessutom krävs här endast fyra pieces för ett hjärta, TP krävde fem.
Whatever, det är inget annat spel som har kört med det systemet. Och TP hade mer plats för hjärtbitar. :P

Sedan får man alldeles för mycket tips och hjälp av FI och Dowsing.
Fi kan jag hålla med om, det är verkligen löjligt hur uppenbara saker hon är tvungen att berätta. Men det är ingen som tvingar dig att använda Dowsing.

Dessutom är bugsen alldeles för enkla att hitta, i TP letade jag i flera veckor innan jag hittade alla.
Det är en väldigt konstig jämförelse. I TP så finns det bara två av varje sort och det är något extra att samla. I SS så är det för det första mer riktiga insekter och man måste ha massvis för att uppgradera potions. >_>

Det enda jag finner svårare än på TP är bossarna, vilket är riktigt nice.
Det här är iaf inget som går att förneka. ^^

Dock hade TP en Ball n chain, bättre clawshots, svårare och fler dungeons
TP har väl bara två dungeons mer än SS? Och tänk då på att man på sätt och vis är i en dungeon så fort man landar på marken i SS.

Fast jag håller nog med om att TP hade svårare tempel.

Så hade jag blivit konfronterad med frågan: "Vilket Zelda spel på Wii gillar du bäst?" hade jag alla gånger svarat TP.  ;)
Jag hade svarat "Det finns bara ett Wii-Zelda", för TP är ett GC-spel för mig. :D

Utloggad Winhill

• ...Whatever
    • Visa profil
« Svar #182 skrivet: 08 dec, 2011, 18:01:07 18:01 »
Kan nämna att jag nu klarat SS och totalt har jag lagt ca 56 timmar. Men jag har inte fastnat en enda gång, utan snarare använt tiden till att drälla omkring och prata med folk, leta efter treasures osv. Jag hade när jag klarade det alla 20 hjärtan osv.

Det stämmer att TP "bara" hade två dungeons mer än SS, men jag håller inte med Niggaz om att SS inte är kortare än tidigare spel. Detta ser man både på svårighetsgraden, antalet dungeons samt hur mycket sidequests och hjärtdelar som finns. Men med det inte sagt att det är det kortaste spelet i serien...
« Senast ändrad: 08 dec, 2011, 18:07:46 18:07 av Winhill »

Utloggad JediMB

• モーレツ宇宙海賊
  • Moderator
    • Visa profil
    • JediMB.net
« Svar #183 skrivet: 09 dec, 2011, 18:00:40 18:00 »
Kan nämna att jag är något besviken på Skyward Swords korta längd och låga svårighetsnivå
Är du seriös? Du hade väl gjort halva spelet eller något på 50 timmar när jag klarade hela skiten på 40 timmar. Längden är inte kortare än tidigare spel.

Jag tycker heller inte att det var speciellt mycket lättare än innan även om det inte är det svåraste jag har spelat.

Klarade precis spelet själv, och klockade in på ungefär 60 timmar. :)

All utrustning uppgraderad, alla insektstyper och skatter plockade i stora antal. Det enda jag saknade var väl sista belöningen från Skyloft-demonen.

Spelet kändes definitivt mer utmanande än Twilight Princess, och med tanke på hur mycket yngre jag var när jag klarade OoT och ALttP så känns det som att det var en bra bit svårare än de spelen också.

Ett exempel är att man börjar med sex hjärtan i stället för tre = mindre hjärtdelar att hitta.
Det gör inte spelet lättare, tvärtom. Är du ens medveten om hur mycket liv man förlorar på vissa fiender/bossar? Dessutom så kör de inte med att man kan förlora bara ett halvt hjärta som innan.

Är rätt säker på att man förlorar halva hjärtan av t.ex. elektriskt försvar hos Lanayru-fiender.

Men jag håller med om att man annars lättare tar skada, och därmed behöver mer hjärtan. I och med Shield Bash-systemet och den nya svärdhanteringen så har spelet lurigare attacker (och kontringar) som lätt rakar av hjärtan här och där.

Dessutom krävs här endast fyra pieces för ett hjärta, TP krävde fem.
Whatever, det är inget annat spel som har kört med det systemet. Och TP hade mer plats för hjärtbitar. :P

Jo, precis, fyra bitar är en återgång till det klassiska systemet, som ärligt talat känns mer belönande. Samlandet av hjärtbitar blir mycket segare om man behöver fem bitar.

Sedan får man alldeles för mycket tips och hjälp av FI och Dowsing.
Fi kan jag hålla med om, det är verkligen löjligt hur uppenbara saker hon är tvungen att berätta. Men det är ingen som tvingar dig att använda Dowsing.

Yeah, delarna där hon tvunget ska förklara exakt vad man ska göra i ett rum direkt när man kommer in i det är frustrerande.

Ungefär lika frustrerande som att spelet inte kommer ihåg vilka skatter och insekter man har plockat upp när man laddar sin sparning. Det blev lite Star Fox Adventures över spelet där.

Dessutom är bugsen alldeles för enkla att hitta, i TP letade jag i flera veckor innan jag hittade alla.
Det är en väldigt konstig jämförelse. I TP så finns det bara två av varje sort och det är något extra att samla. I SS så är det för det första mer riktiga insekter och man måste ha massvis för att uppgradera potions. >_>

Yeah, insekter (liksom skatter) i Skyward Sword fyller faktiskt en praktisk funktion, så det är inte helt vettigt att jämföra det med saker som samlas bara för samlandets skull.

Vill man tvunget jämföra dem så kan man ju istället se det som en utmaning att samla 99 av allt.

Det enda jag finner svårare än på TP är bossarna, vilket är riktigt nice.
Det här är iaf inget som går att förneka. ^^

Pusslena tyckte jag var lite lurigare i SS också.

I alla fall när Fi inte går och berättar exakt vad man ska göra. :P

Dock hade TP en Ball n chain, bättre clawshots, svårare och fler dungeons
TP har väl bara två dungeons mer än SS? Och tänk då på att man på sätt och vis är i en dungeon så fort man landar på marken i SS.

Fast jag håller nog med om att TP hade svårare tempel.

Yeah, alla 3 områden på marken består i princip av 3-4 dungeons, egentligen.

Plus Silent Realms, och två dungeons i Skyloft.

Och det var väldigt god variation på dem.

Så hade jag blivit konfronterad med frågan: "Vilket Zelda spel på Wii gillar du bäst?" hade jag alla gånger svarat TP.  ;)
Jag hade svarat "Det finns bara ett Wii-Zelda", för TP är ett GC-spel för mig. :D

Jag svarar att det finns två, och jag föredrar Skyward Sword.

Dels för den stora variationen, utmaningen och att spelet känns väldigt fräscht... och dels för hur handlingen knyts in i seriens kontinuitet på ett väldigt häftigt sätt. :)

Utloggad Niggaz

• Text-Tv
    • Visa profil
« Svar #184 skrivet: 09 dec, 2011, 18:21:51 18:21 »
Klarade precis spelet själv, och klockade in på ungefär 60 timmar. :)
Det är så länge jag har spelat nu totalt och ska precis till att göra den tredje Silent Realm på Hero Mode. :P

Utloggad Niggaz

• Text-Tv
    • Visa profil
« Svar #185 skrivet: 12 dec, 2011, 19:14:12 19:14 »
Hero Mode avklarad, fyra minuter snabbare och jag hade spelat exakt 70 timmar.

Måste också påpeka att Groose säger ju direkt att han kan skjuta en till skogen, ser liksom inte varför man skulle göra något annat då om man inte redan har spelat igenom en gång och vill testa att göra saker annorlunda eller sekvensbryta. Då får man skylla sig själv om spelet glitchar. :P

Utloggad Jemura

• Skadat gods
  • Antal inlägg: 706
  • Glenn Klännings Dansorkester
    • Visa profil
    • Jemuras deviantArt
« Svar #186 skrivet: 14 dec, 2011, 06:39:12 06:39 »
Får man nunchuk med?
Via Andriasang: Club Nintendo Japan släpper en så kallad guld nunchuk för de som registerar sin japanska SS version. Du får se om den dyker upp på Ebay kanske.
Thank god you have been indoctrinated

Utloggad Ziqo

• Inaktiv
  • Antal inlägg: 982
    • Visa profil
« Svar #187 skrivet: 14 dec, 2011, 14:21:51 14:21 »
Lite sent, la 50 spänn på en sprejburk och målade min gamla... ; )

Utloggad Jemura

• Skadat gods
    • Visa profil
    • Jemuras deviantArt
« Svar #188 skrivet: 22 dec, 2011, 16:53:19 16:53 »
Nu finns Zelda SS savefile update channel att ladda ner från Wii Shop Channels programvarusektion. För dig som haft oturen att träffa på den otäcka buggen.

Utloggad JediMB

• モーレツ宇宙海賊
  • Moderator
    • Visa profil
    • JediMB.net
« Svar #189 skrivet: 22 dec, 2011, 21:54:47 21:54 »
When there's a will, there's a way. :)

Utloggad Hartner_X

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #190 skrivet: 22 dec, 2011, 23:11:15 23:11 »
Fixar de inte ett ordentligt patch-system till WiiU så kan de dra åt helvete! Vi vet ju att den inte kommer ha det då Nintendo på något sätt lever kvar i kassett-eran, så bara att förbereda sig!

Utloggad Niggaz

• Text-Tv
    • Visa profil
« Svar #191 skrivet: 23 dec, 2011, 00:43:38 00:43 »
^Eh, både Wii och Gamecube kör med skivor?

Utloggad Gäst

• Rookie
  • Antal inlägg: 8706
  • +6183
    • Visa profil
« Svar #192 skrivet: 23 dec, 2011, 01:55:20 01:55 »
Han syftar väl på att det är krångligt att få ut patchar till Wii-spel, trots att det borde vara busenkelt om Nintendo inte hade varit så inkompetenta när det gäller internetrelaterade saker, alltså så som det var under kassett-eran. Då var det ju skicket vid release som gällde. Om det var något allvarligt fel med spelet, så var det väl synd för kunden antar jag. Nintendo verkar leva kvar med det tänket. Zelda-lösningen var dock ganska påhittig. :)

Utloggad JediMB

• モーレツ宇宙海賊
  • Moderator
    • Visa profil
    • JediMB.net
« Svar #193 skrivet: 23 dec, 2011, 03:33:44 03:33 »
Det enklaste patch-systemet för en konsol tordes väl vara att alla spel accepterar "override"-mappar på konsolens inbyggda lagringsutrymme.

Har ingen aning om hur det faktiskt fungerar på PS3 och 360, men det är liksom det första som ploppar in i huvudet. Får se hur Nintendo sköter sig med Wii U.

Utloggad Rubberchicken

• Skogsturk
  • Antal inlägg: 14148
  • 5192 inlägg på Superplay.se
    • Visa profil
« Svar #194 skrivet: 23 dec, 2011, 21:43:13 21:43 »
Fyfan vad drygt det är att leta efter cpkuddarna i skogen precis i början.

Undrar också vad man skulle göra med kattfan i början av spelet, sprang runt med skiten för att jag trodde att man skulle mata skiten, men nepp, hittade inget. :P

Utloggad Elektronisk Gubbe

• Capitalism, ho!
  • Antal inlägg: 671
    • Visa profil
« Svar #195 skrivet: 30 dec, 2011, 13:06:47 13:06 »
Groose är så söt.

Utloggad Jemura

• Skadat gods
    • Visa profil
    • Jemuras deviantArt
« Svar #196 skrivet: 30 dec, 2011, 22:37:53 22:37 »
Får ni ett litet flin när personer som heter Kukiel dyker upp i storyn eller är ni...

Utloggad Winhill

• ...Whatever
    • Visa profil
« Svar #197 skrivet: 31 dec, 2011, 12:44:23 12:44 »
Får ni ett litet flin när personer som heter Kukiel dyker upp i storyn eller är ni...

Jo, men det är ju rätt vanligt att det dyker upp namn som låter låter lite halvskumma på svenska i japanska spel. Ta bara Squall´s limit break i Final Fantasy VIII som heter Renzokuken. Eller varför inte dödgrävaren Dampe från kyrkogården i Ocarina of Time.

Det finns även en karaktär vid namn Error i Zelda II - The Adventure of Link. :P
« Senast ändrad: 31 dec, 2011, 12:50:28 12:50 av Winhill »