Författare Ämne: Star Ocean (SNES)  (läst 2076 gånger)

Utloggad Winhill

• ...Whatever
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Star Ocean (SNES)
« skrivet: 13 sep, 2011, 11:57:10 11:57 »
Måste verkligen rekommendera action RPG:t Star Ocean. Det är det största spelet någonsin på SNES, tillochmed större än 48Mbit spelet Tales of Phantasia. Det släpptes aldrig i USA eller Europa, men det har översatts av fans och det finns en engelsk patch tillgänglig. Jag kör det på mitt riktiga snes genom 128Mbit versionen av Game Doctor SF7 ;D Självklart går det även att spela genom emulator, fast då rekommenderar jag att man spelar med en riktig snes kontroll! http://www.splay.nu/index.php?topic=482.msg92492#msg92492

Riktigt fin grafik också, kanske det grafiskt snyggaste rollspelet på snes. Star Ocean påminner en del om Mana-serien. Dock är Star Ocean ett science fiction RPG, vilket inte är så vanligt för snes.

Anledningen till att Star Ocean är så stort för ett snes spel är förutom den fina grafiken att det har voice acting. Det har tillochmed med röstsekvenser än vad Tales of Phantasia har.

Maskiner som Game Doctor SF7 och Super Wildcard låter dig spela de översatta versionerna av exempelvis Seiken Densetsu III, Final Fantasy V, Tales of Phantasia, och Star Ocean genom att ladda in dem via vanliga 3.5" disketter! De kan även användas för att göra backup av sparfiler på vanliga kassettspel och sedan spara dessa på disketter. Självklart kan man även kopiera hela spel från vanliga snes kassetter till diskett. Om spelet är för stort för en diskett splittas det automatiskt över flera.

Boss battle. Även om Star Ocean är ett Action RPG är det turn based battles, men mer som i mana-serien där karaktärerna springer runt på skärmen. Vissa karaktärer är bra på fysiska attacker medan andra har magier. Totalt finns det åtta spelbara karaktärer varav två är frivilliga.

Slutsats:
Helt klart ett underbart spel. Det är inte perfekt och det finns några rollspel på snes som är aningen bättre. Men Star Ocean kommer verkligen inte göra dig besviken och har du redan spelt igenom de mer kända titlarna som Final Fantasy VI, Secret of Mana och Chrono Trigger och letar efter något nytt behöver du inte leta längre!
Why do people depend on each other? In the end, you're on your own.

Utloggad Elektronisk Gubbe

• Capitalism, ho!
  • Antal inlägg: 671
    • Visa profil
SV: Star Ocean (SNES)
« Svar #1 skrivet: 13 sep, 2011, 13:27:48 13:27 »
Det ska jag titta på när jag får tid över.

Utloggad Voxbrallan

• Spelsmakare extraordinär
  • Antal inlägg: 3097
  • Lv: 450
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 13 sep, 2011, 18:25:31 18:25 »
Eftersom det är gjort av Tales of Phantasia-folket, och dom har liftat både grafik och skillsystemet från det så kan det kännas lite konstigt till en början. Att man kan missa karaktärer (är det ens möjligt att få alla?) kan ge ångest också.

Annars är det ett riktigt bra spel vill jag minnas. Var aldrig lika eld och lågor över det som ToP, men när jag långt senare spelade igenom 2:an satt jag mest och inbillade mig hur mycket bättre första var. Det känns som ett sånt där "måste spela" spel något sätt, iaf om man är intresserad av JRPGn.
...nästa inlägg blir bättre!

Utloggad Winhill

• ...Whatever
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 13 sep, 2011, 23:09:07 23:09 »
Eftersom det är gjort av Tales of Phantasia-folket, och dom har liftat både grafik och skillsystemet från det så kan det kännas lite konstigt till en början. Att man kan missa karaktärer (är det ens möjligt att få alla?) kan ge ångest också.

Annars är det ett riktigt bra spel vill jag minnas. Var aldrig lika eld och lågor över det som ToP, men när jag långt senare spelade igenom 2:an satt jag mest och inbillade mig hur mycket bättre första var. Det känns som ett sånt där "måste spela" spel något sätt, iaf om man är intresserad av JRPGn.

Visst, Tri Ace som de heter formades ju av utvecklare som hoppat av Namco och precis färdigställt Tales of Phantasia. Likt ToP använder även Star Ocean "flexible voice driver" som komprimerar ljudet och har mycket voice acting. Storleksmässigt när det är okomprimerat (utan extrachippet i kasetten) så ligger det på 96Mbit (12MB) vilket är dubbelt mot ToP som ligger på 48Mbit (6MB). Andra relativt stora spel som CT och Terranigma ligger på 32Mbit (4MB) så det är ju helt klart det största av alla snes spel någonsin vilket märks. Som jämförelse kan nämnas att det storleksmässigt är nästan hälften så stort som Ocarina of Time, vilket får ses som oerhört stort för ett 16-bit spel! Det är hela 12 gånger större än ALTTP.

Här är introt där voice acting används flitigt. Får säga att det är förhållandevis bra gjort med tanke på att de hade bristande utrymme pga kastterna så de fick skära lite på kvaliten. Final Fantasy kom inte med voice acting förrän i 10:an trots att 7-9 hade cd skivor som rymmer hela 650MB styck!
Star Ocean SNES Intro

Som en liten spoiler kan jag säga att jag gillar vad som händer när man tror att spelet är slut och creditsen ska börja rulla :p Jag har svårt att jämföra det med ToP då jag inte hunnit spela så mycket av det spelet ännu, men jag gillar det.
« Senast ändrad: 13 sep, 2011, 23:30:16 23:30 av Winhill »
Why do people depend on each other? In the end, you're on your own.