Författare Ämne: Retroköprådstråden  (läst 2638 gånger)

Utloggad TehShien

• Antal inlägg: 310
  • Björnvarning
    • Visa profil
    • Flying-Full-Force
Retroköprådstråden
« skrivet: 03 okt, 2011, 23:23:22 23:23 »
...Är det onödigt att skapa en ny tråd här när det redan finns en köprådstråd?

Nåja, jag sitter här och funderar skarpt på att införskaffa en till konsol. Listan på vilka jag vill ha kan göras hur lång som helst men jag har nu kortat ner den till 3 alternativ.

Mega Drive*, Super Famicom och PC Engine**.

* I fallet MD så är jag ute efter en Model 1 (eftersom jag redan har en Model 2 - PAL) och jag diggar det renare ljudet samt utseendet. Känns dock som man även borde plocka upp en Mega CD men de verkar vara lite dyra, samt stora och klumpiga.

** En DUO R eller RX verkar vara det man ska ha om det ska hålla. Men aj aj för priserna.
------------------------

Just nu lutar det åt en SFC men jag kan inte låta bli att snegla på MDn eller tänka på PCEn.  :S
« Senast ändrad: 03 okt, 2011, 23:25:01 23:25 av TehShien »
CHECKPOINT!

Utloggad Voxbrallan

• Spelsmakare extraordinär
  • Antal inlägg: 3097
  • Lv: 450
    • Visa profil
SV: Retroköprådstråden
« Svar #1 skrivet: 03 okt, 2011, 23:29:35 23:29 »
PCE är hardcore, så satsa på den :)
...nästa inlägg blir bättre!

Utloggad Niggaz

• Text-Tv
  • Antal inlägg: 5745
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 04 okt, 2011, 04:09:56 04:09 »
Super Famicom är det självklara valet.
Signaturen visas längst ned i alla dina inlägg och dina privata meddelanden.
BBC-koder och smileys får användas (om du vill).

Utloggad Winhill

• ...Whatever
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 04 okt, 2011, 11:40:12 11:40 »
Varför SFC när man relativt enkelt kan göra ett PAL eller NTSC SNES regionsfritt? Rekommenderar inte SFC, sladdarna till handkontrollerna är typ hälften så långa och så måste du bygga om strömadaptern. Skall du ha det och spela på rekommenderar jag ett regionsfritt PAL SNES, dock är det ju en annan sak om du tänkt införskaffa det som en samlargrej.
« Senast ändrad: 04 okt, 2011, 11:41:48 11:41 av Winhill »
Why do people depend on each other? In the end, you're on your own.

Utloggad TehShien

• Björnvarning
    • Visa profil
    • Flying-Full-Force
« Svar #4 skrivet: 04 okt, 2011, 12:14:15 12:14 »
Varför SFC när man relativt enkelt kan göra ett PAL eller NTSC SNES regionsfritt? Rekommenderar inte SFC, sladdarna till handkontrollerna är typ hälften så långa och så måste du bygga om strömadaptern. Skall du ha det och spela på rekommenderar jag ett regionsfritt PAL SNES.

Tjaa, jag kan inte göra sådant själv. Skruva och plocka är en sak men löda avstår jag helst från. Ström är inget problem, har en japansk powerstrip samt step-down-transformator, så det bör funka.
Annars har jag inget emot en moddad PAL SNES, jag samlar inte så seriöst att grejerna behöver vara mint eller orörda. Men som sagt, det är inget kan känner att jag kan göra själv och priset för en moddad konsol brukar oftast överstiga det för en import. Men helt klart värt att hålla ögonen  uppe för.

Har också sett guiderna i Övrigt-delen, men blir lite fundersam när man läser det här...
Citera
Genom att inaktivera Lockout Chipet och skära upp kassettporten kan du spela cirka 50% av de amerikanska & japanska spelen

Hur är det med de resterande 50%?:s

Tack för alla svar hittills.

CHECKPOINT!

Utloggad Winhill

• ...Whatever
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 04 okt, 2011, 18:42:29 18:42 »
Jo, mattiasf92 blev ju aldrig helt klar med guiden innan han avregistrerade sig... Men genom att inaktivera lockout chipet startar 99% av alla spel upp, oavsett region. Men på cirka 50% av spelen, däribland Secret of Mana och Donkey Kong Country kommer en skärm där det står "this game is not designed for your version of super famicom or super nes" och spelet vägrar gå vidare. Då behöver man även montera en 50/60 Hz switch för att det skall funka. 50% av alla PAL (50Hz) spel vägrar starta i NTSC (60Hz) och tvärtom. Eftersom spelen endast gör detta "test" i början kan man starta ett PAL spel i 50Hz och sedan flippa över till 60 när spelet är igång. Det är goast att spela i 60Hz då man slipper de svarta horisontella linjerna från PAL spelen samt kan spela i rätt hastighet.

Några av de spel som går att spela enbart genom att inaktivera lockout chipet:
*Chrono Trigger
*A Link to The Past
*Final Fantasy IV
*Final Fantasy V
*Final Fantasy VI
*Super Mario RPG
*Secret of Evermore

Några spel som även kräver en 50/60Hz switch
*Secret of Mana
*Illusion of Gaia
*Terranigma
*Super Mario All Stars
*Donkey Kong Country 1-3

De flesta av Squares spel startar faktiskt enbart genom att inaktivera lockout chipet. Men tro mig, du kommer vilja ha en 50/60Hz switch. Mycket roligare att kunna köra alla spel, japanska, amerikanska och europeiska på samma konsol utan klumpiga adapters och med rätt hastighet och i full skärm. PAL går nästan 20% långsammare än NTSC...
« Senast ändrad: 04 okt, 2011, 18:59:17 18:59 av Winhill »

Utloggad TehShien

• Björnvarning
    • Visa profil
    • Flying-Full-Force
« Svar #6 skrivet: 04 okt, 2011, 19:00:04 19:00 »
Läste upp lite, verkar som om några har lyckats modda så att de kan spela alla spel, men sen är det ju mindre troligt att de moddade system som säljs har just den typen av mod. Får se i alla fall, står fortfarande och svajar lite.
CHECKPOINT!

Utloggad Winhill

• ...Whatever
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 04 okt, 2011, 19:02:12 19:02 »
Läste upp lite, verkar som om några har lyckats modda så att de kan spela alla spel, men sen är det ju mindre troligt att de moddade system som säljs har just den typen av mod. Får se i alla fall, står fortfarande och svajar lite.

Med ett inaktiverat lockout chip och en 50/60Hz switch kan du spela alla spel. Åtminstone 99%. Jag har aldrig stött på ett man inte kan spela, men vissa versioner av Mario RPG vägrar starta överhuvudtaget på PAL.

Men eftersom det är förhållandevis svårt att montera en switch jämfört med att bara inaktivera lockout chippet väljer många att endast inaktivera chippet. Då kan man bara spela drygt 50%. Guiden till hur du monterar en 50/60Hz switch blev aldrig klar, men det finns andra på nätet.

Utloggad TehShien

• Björnvarning
    • Visa profil
    • Flying-Full-Force
« Svar #8 skrivet: 10 okt, 2011, 01:06:18 01:06 »
Vet att vi pratade väldigt mycket SNES/SFC här men av nån anledning fick det bli en PC Engine Duo-R istället. :s
CHECKPOINT!

Utloggad Hartner_X

• Administratör
  • Antal inlägg: 5378
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 10 okt, 2011, 15:14:34 15:14 »
Har en Wonderswan Color (+ Final Fantasy) om nån är intresserad :P
"Building the future and keeping the past alive is one and a same thing"