Författare Ämne: Retrosamlingstråden  (läst 20479 gånger)

Utloggad Winhill

• ...Whatever
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Retrosamlingstråden
« skrivet: 07 okt, 2011, 23:59:03 23:59 »
Tänkte skapa en tråd där vi postar bilder och information om våra spelsamlingar. Jag börjar.

Winhills retrosamling #UPPDATERAD#

Började intressera mig för retro spel 2003 då jag för första gången fick syn på ett SNES. Sedan dess har samlingen växt år efter år och här kommer ett urval från den.

Bang & Olufsen Beovision MX6000 ger riktigt fin bild och har inbyggd stereoförstärkare och uttag för två extrena högtalare. Den ställer även ljus och färgstyrkan efter hur ljust det är i rummet!

Nes spelen

Snes spelen

Snes RPG :D

Final Fantasy VI är enligt mig det bästa 2D RPG:t någonsin!

Chrono Trigger

Secret of Mana

Terranigma i scn version  :P

Tre av de bästa Zelda spelen någonsin.

De tre Final Fantasy spelen på PS1. De två första och då framförallt VIII visade en mycket tekniskt avancerad värld, medan IX tog serien tillbaka till sina rötter med drakar och demoner.

Sjuan kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta.

Efter sex Megaman spel på Nes släpptes Megaman X på Super Nintendo, med riktigt fin grafik och stereoljud.

Den amerikanska SNES JR släpptes som en billigare version till de 32-bitars konsolerna som började komma ut. Den blev dock kortlivad och är idag relativt ovanlig.

Nessie har fått en blå led  ;)

Nintendo 64 spelen

Tillbehören

Game Genie till SNES

Här kommer några extra godbitar!

Diskettenheter som Game Doctor SF7 låter dig göra backup av dina snes roms till 3.5" disketter. Man kan sedan spela dessa från disketterna. Man kan även lägga sparfilerna på disketter och fortsätta spela där man var på exempelvis en emulator eller tvärtom!

Tales of Phantasia via GD SF7. Kan tillägga att jag alltid strävar efter att få tag i originalen, men på spel som aldrig släpptes utanför Japan är översatta versioner en nödvändighet.

Final Fantasy V med den engelska översättningen.

5 players på Super Bomberman 5 är en riktig upplevelse!

Det är nice att SNES kan hantera hela sex kontroller via multitap! Dock finns det inget spel som har stöd för fler än fem kontroller.

Multitap och 5 kontroller inkopplade.

Super Flash Cart

Ett programmerbart flashkort vid namn Super Flash Cart 64Mb. På den kan man enkelt lägga in nästan vilket snes spel som helst, via datorn (dock ej spel som Star Ocean och Mario Kart som använder specialchip). Sedan kan man sätta kortet i en vanlig snes kasett, europeisk eller amerikansk.

Flashkortet kan lagra flera spel åt gången, så länge de inte är större än 64Mbit (8 megabyte) tillsammans. Dock kan det endast lagras sparfiler åt ett spel. Jag rekommenderar inte att ha flera spel på kortet samtidigt för då får man även upp en ful meny om vilket spel man ska välja osv i stället för att spelet startar upp direkt. Eftersom den är på 64Mbit (8 megabyte) så kan den lagra 48Mbit spelet Tales of Phantasia eller 32Mbit spelet Seiken Densetsu III (Secret of Mana 2).

Super Flash Cart funkar på alla SNES konsoller oavsett region utan att behöva göra konsollen regionsfri eller använda klumpiga adapters!

Den engelska översättningen av Seiken Densetsu III fungerar fint!

Secret of Mana är mig veterligen det enda rollspelet till SNES som stödjer fler än två spelare.

Ett PAL snes som jag gjort regionsfritt.

Med inaktiverat lockout chip och 50/60Hz switch kan jag spela alla importspel.
« Senast ändrad: 06 mar, 2012, 17:47:33 17:47 av JediMB »
Why do people depend on each other? In the end, you're on your own.

Utloggad Gäst

• Rookie
  • Antal inlägg: 8706
  • +6183
    • Visa profil
SV: Retrosamlinstråden
« Svar #1 skrivet: 08 okt, 2011, 00:09:47 00:09 »
Oj, oj, oj! Det var ju en fin liten samling.

Utloggad Rubberchicken

• Skogsturk
  • Antal inlägg: 14168
  • 5192 inlägg på Superplay.se
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 08 okt, 2011, 00:19:32 00:19 »
Jävlar, inte illa. Inte illa alls! Kan du förklara varför du stoppade in en blå LED-lampa i NES, och varför tv:n tycks ha en konstig blå färgskala?

Utloggad Winhill

• ...Whatever
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 08 okt, 2011, 00:25:15 00:25 »
Jävlar, inte illa. Inte illa alls! Kan du förklara varför du stoppade in en blå LED-lampa i NES, och varför tv:n tycks ha en konstig blå färgskala?

Jo, jag bytte led på nessie för att markera att jag gjort henne regionsfri.

Sedan så har tvn inte konstiga färger, utan det är bilden är helt enkelt tagen på 00:11 av introt:  ;D

Legend of Zelda (NES) Intro

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
  • Antal inlägg: 6903
  • 4703 + 479 inlägg på superplay.se
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 08 okt, 2011, 01:49:53 01:49 »
Oj herrejävlar vad nice samling!

Jag avskyr generellt sett J-rpg:er, men FFVI har så tilltalande estetik att jag blir nyfiken var gång det tas upp.

Utloggad TehShien

• Antal inlägg: 310
  • Björnvarning
    • Visa profil
    • Flying-Full-Force
« Svar #5 skrivet: 08 okt, 2011, 09:49:32 09:49 »
Finfin samling : D De där kasetthållarna du har i hyllan ser väldigt intresanta ut.
Kul även att du har musen till SNES :D Men...ingen SEGA kärlek?

Till sist undrar jag vad det är för slimmade maskiner som står till höger om TV:n? (PS1:an känner jag ju igen, förstås). Ser lite lattjo ut.
CHECKPOINT!

Utloggad Charlieton

• Philosopher in training
  • Deculture
  • Antal inlägg: 3469
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 08 okt, 2011, 10:09:34 10:09 »
Schyssta grejer! Önskar jag hade det ordnat så att alla min spelsaker var lika lättillgängliga. Nu är de spridda utigenom huset, separerade mellan lådor och vindar.

Här är ett par gamla bilder som ger lite överblick i alla fall:

Lådor, och så jag hade TV+konsoller förut

N64-spelsamlingen. Lådorna som saknas på bilden låg någon annanstans. Spelkassetterna som saknas blev stulna :'( , men jag har återinskaffat Lylat Wars åtminstone.

Ska ta bilder på nuvarande uppsättning snarligen.

Nya bilder:

GBA är trots allt också retro sedan ett par år! Link's Awakening kom med på ett hörn, eftersom lådan råkade vara framme. FFT-kasetten är försvunnen. :(

GBs, GBAs och GB-spel.

DC-spel och kontroller

SNES- och NES-spel

Och därmed var det allt retro (såvida inte GC räknas dit också).
« Senast ändrad: 08 okt, 2011, 12:39:35 12:39 av Charlieton »
Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig, men det gör jag; tror jag.

GUESS WHAT!? FETCH QUEST!!!

Utloggad TehShien

• Björnvarning
    • Visa profil
    • Flying-Full-Force
« Svar #7 skrivet: 08 okt, 2011, 10:31:38 10:31 »
+1 för Dreamcast <3.

Kanske får försöka ta några bilder sen...
CHECKPOINT!

Utloggad Charlieton

• Deculture
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 08 okt, 2011, 10:52:51 10:52 »
+1 för Dreamcast <3.

Min blygsamma samling DC-spel kommer upp snart nu! :)
« Senast ändrad: 08 okt, 2011, 11:59:07 11:59 av Charlieton »
Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig, men det gör jag; tror jag.

Utloggad Winhill

• ...Whatever
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 08 okt, 2011, 11:59:21 11:59 »
Finfin samling : D De där kasetthållarna du har i hyllan ser väldigt intresanta ut.
Kul även att du har musen till SNES :D Men...ingen SEGA kärlek?

Till sist undrar jag vad det är för slimmade maskiner som står till höger om TV:n? (PS1:an känner jag ju igen, förstås). Ser lite lattjo ut.

Vad gäller sega har jag inte intresserat mig så jättemycket för dem, men har funderat på att skaffa mig Genesis. Maskinen till höger om TVN är min Bang & Olufsen cd spelare och den under är stereon som är kopplad till tvn. Riktigt nice ljud.

Utloggad TehShien

• Björnvarning
    • Visa profil
    • Flying-Full-Force
« Svar #10 skrivet: 08 okt, 2011, 12:11:08 12:11 »
+1 för Dreamcast <3.

Min blygsamma samling DC-spel kommer upp snart nu! :)

Blygsamma? Den må vara liten men jag ser typ bara kvalitétsspel där. Du har t.o.m. dyra importer som jag bara har brända :s
CHECKPOINT!

Utloggad Charlieton

• Deculture
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 08 okt, 2011, 12:33:50 12:33 »
Den är blygsam med hänsyn till omfång :-[

KOF'sarna har jag köpt från Genki, och övriga import-spel relativt billigt från folk på STGfan. God omsättning på shmups där (som oftast är import), av naturliga skäl.

SNES- och NES-samlingar på väg upp.

Utloggad Winhill

• ...Whatever
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 08 okt, 2011, 12:55:50 12:55 »
Den är blygsam med hänsyn till omfång :-[

KOF'sarna har jag köpt från Genki, och övriga import-spel relativt billigt från folk på STGfan. God omsättning på shmups där (som oftast är import), av naturliga skäl.

SNES- och NES-samlingar på väg upp.

Nice samling, trevligt med så mycket kompletta spel. Riktigt fin N64 samling!

Har uppdaterat min samling nu ^^
« Senast ändrad: 08 okt, 2011, 13:41:55 13:41 av Winhill »

Utloggad TehShien

• Björnvarning
    • Visa profil
    • Flying-Full-Force
« Svar #13 skrivet: 08 okt, 2011, 14:04:24 14:04 »
Era uppdaterade poster är härliga :s

Citat från: Winhill
En programmerbar flashkasett vid namn Super Flash Cart 64MBit. På den kan man enkelt lägga in nästan vilket snes spel som helst, via datorn, även Tales of Phantasia (dock ej spel som Star Ocean och Mario Kart som använder specialchipp). Sedan kan man sätta kortet i en vanlig snes kasett, europeisk eller amerikansk och printa en etikett.

Såg den på eBay när jag snokade runt lite, verkar ju vara hur najs som helst.  :3

Min samling är mycket mer...modest men förhoppningsvis kommer det ta sig. I mitt försvar så blev jag "retrosserad" relativt nyligen och riktig fast inkomst fick jag först detta året.  :-[

Setup

DC:n är tyvärr i behov av reparation. Kontrollportarna är borkade, eller tja, de glappar iaf. Letar lite efter en billig DC att ta delar ifrån :s
Skohängaren är väldigt praktisk att ha överblivna kontroller, sladdar etc i. Ser inte så fint ut men då stänger man bara dörren (:
LD-spelaren står fortfarande lite provisoriskt i vägen för allting annat, måste flytta...nån gång.

Spelen

Saturn-spelen är nog de mest intressanta fast lite ont om de riktigt häftiga titlarna. :-[ Men jag är säker på att fler intressanta titlar kommer införskaffas.
Dreamcast och Megadrive är rätt sparsmakade. De flesta av DC-spelen är inköpta för fullpris när systemet var nytt. :s Måste skaffa mer nu.
Jag har även fler PS1-spel än så men det är dessa som jag finner intressanta nog att visa upp... %)

Det finns utrymme att växa i, med andra ord.
« Senast ändrad: 08 okt, 2011, 14:29:22 14:29 av TehShien »
CHECKPOINT!

Utloggad Winhill

• ...Whatever
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 08 okt, 2011, 14:31:46 14:31 »
Ser riktigt bra ut! Mycket sega konsoler.
« Senast ändrad: 08 okt, 2011, 14:37:47 14:37 av Winhill »

Utloggad Charlieton

• Deculture
  • Lv. 218
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: 08 okt, 2011, 14:56:27 14:56 »
Schysst med Saturn!

Mina retrospel var ju visserligen inte retro när jag först fick/införskaffade dem. De senaste åren har det bara kommit enskilda tillägg till de redan etablerade NES-, SNES- och GB-samlingarna. Det är endast DC och c:o som var ett medvetet retro-köp!

Utloggad Rubberchicken

• Skogsturk
  • Antal inlägg: 14168
  • 5192 inlägg på Superplay.se
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 08 okt, 2011, 22:21:03 22:21 »
Winhill, haha det var faktiskt det jag trodde, typ att det mörknade (eller ljusnade i början) men tänkte att det vore osannolikt. Se där.

Charlie: I'd kill for those SNES-games.

Utloggad Winhill

• ...Whatever
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 08 okt, 2011, 23:33:14 23:33 »
Jag avskyr generellt sett J-rpg:er, men FFVI har så tilltalande estetik att jag blir nyfiken var gång det tas upp.

Hur kan man hata JRPG:s? Testa FFVI eller Terranigma och du kommer garanterat ändra uppfattning!

Edit:
Om du hatar JRPG:s så älskar du förmodligen spel som Final Fantasy Mystic Quest och Secret of Evermore?
« Senast ändrad: 08 okt, 2011, 23:39:32 23:39 av Winhill »

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
  • Antal inlägg: 6903
  • 4703 + 479 inlägg på superplay.se
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 08 okt, 2011, 23:44:00 23:44 »
Final Fantasy Mystic Quest och Secret of Evermore?

va e de

Utloggad Elektronisk Gubbe

• Capitalism, ho!
  • Antal inlägg: 671
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 13 okt, 2011, 11:10:28 11:10 »
Jag är imponerad, Winhill. I jämförelse är mina SNES-spel inget att skryta om direkt, haha.

Utloggad Winhill

• ...Whatever
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 13 okt, 2011, 15:48:32 15:48 »
Jag är imponerad, Winhill. I jämförelse är mina SNES-spel inget att skryta om direkt, haha.

Kanske inte, men vore kul att se dom ändå ;)
« Senast ändrad: 13 okt, 2011, 16:03:35 16:03 av Winhill »

Utloggad Winhill

• ...Whatever
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 18 okt, 2011, 00:05:55 00:05 »
Införskaffade en sån här några dagar sedan och har sedan dess suttit som klistrad framför mitt super nes:

Super Scope 6 SNES commercial (US)

Jag är djupt fascinerad över hur väl man kan sikta med scope. Man kan följa med siktet på skärmen precis som på en wii remote! Dock fungerar den endast på crt skärmar, ej LCD, Plasma eller LED.
« Senast ändrad: 18 okt, 2011, 00:09:26 00:09 av Winhill »

Utloggad TehShien

• Björnvarning
    • Visa profil
    • Flying-Full-Force
« Svar #22 skrivet: 18 okt, 2011, 06:59:46 06:59 »
Ja, synd det där. Att ljuspistoler och dylikt inte funkar på LCD : <
Annars skulle jag ha mer än en.

I övrigt så kom min PC Engine Duo-R <3
CHECKPOINT!

Utloggad greger

• Moderator
  • Antal inlägg: 5804
    • Visa profil
    • deviantART
« Svar #23 skrivet: 18 okt, 2011, 11:27:13 11:27 »
Vad finns det för nå schyssta lir till den då?

Utloggad Winhill

• ...Whatever
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 18 okt, 2011, 11:53:19 11:53 »
Ja, synd det där. Att ljuspistoler och dylikt inte funkar på LCD : <
Annars skulle jag ha mer än en.

Vanliga CRT tv apparater ger i regel bra mycket bättre bild på retro konsoler. Detta eftersom de är bättre på att visa de analoga signaler som exempelvis ett snes eller n64 skickar ut. Det är bara om du kör HDMI eller VGA som bilden blir bättre på en LCD och då retro konsoler inte har de utgångarna finns det ingen som helst anledning att köra dessa på en LCD! Dessutom fungerar ju inte ljuspistolerna, vilket suger.

Lite off topic, men:
För att bilden skall bli riktigt bra på dina retro konsoler, exempelvis snes bör man skaffa en RGB scart kabel. Till n64 finns s-video kablar och till nes kompositkablar. Dessa ger renare färger och klarare bild. Som tidigare nämnt bör man ha en vanlig CRT (tjock) tv med rgb scart ingångar. Dessutom bör tvn inte vara widescreen, utan 4:3 och helst inte större än 28". Många som inte är så pålästa tror att ju större tv, desto bättre, vilket är fel så länge du inte alltid spelar material med hd-kvalitet. Mindre tv-apparater ger i regel bättre bild och kör du ex snes på en 42" LCD blir det jättepixlat och utsträckt (jag har provat på flertalet märken)... Själv kör jag en 28" Bang & Olufsen tv (ej widescreen) som ger kanonbild på alla mina konsoler. Vad gäller nyare konsoler kan jag konstatera att Bilden blir ungefär lika bra på wii med RGB scart till min tv som den blir på motsvarande LCD tv med komponent kabel, då wii inte stödjer HD. På konsoler som stödjer HD är det givetvis LCD eller LED som gäller för bästa bild.
« Senast ändrad: 18 okt, 2011, 12:13:32 12:13 av Winhill »