Författare Ämne: Retrosamlingstråden  (läst 20297 gånger)

Utloggad TehShien

• Antal inlägg: 310
  • Björnvarning
    • Visa profil
    • Flying-Full-Force
SV: Retrosamlinstråden
« Svar #25 skrivet: 18 okt, 2011, 19:17:52 19:17 »
Vad finns det för nå schyssta lir till den då?
Lite av varje. RPGs, Shmups, plattform, äventyr. De goda grejorna kostar dock, som vanligt : >

@Winhill
Ja, CRT är ju bäst för retro, förstås, men de är tunga och tar mycket plats. Har en Sony Widescreen 32'' CRT jag inte vet om jag borde försöka göra mig av med och istället införskaffa en vettig, mindre 4:3 CRT tv. Men jag kan knappt rubba åbäket själv, hur vi fick upp det till mitt rum är fortfarande en gåta.

Hur är det med ljuspistoler och platta bildrör, föresten? Har nästan för mig att det kunde bli knas...?

CHECKPOINT!

Utloggad Winhill

• ...Whatever
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 18 okt, 2011, 20:44:03 20:44 »
Hur är det med ljuspistoler och platta bildrör, föresten? Har nästan för mig att det kunde bli knas...?

Platta glas på CRT skärmar menar du väl? Har för mig att ljuspistoler fungerar på dessa också. Har tyvärr ingen att prova på för tillfället.

Edit
Jag rekommenderar absolut 4:3 för retro, då spelen är uppbyggda för det. Men har du en widescreen på 32 som har bra med scart utgångar och som stödjer RGB scart och du anser kvaliten vara ok kan du ju köra på den, förutsatt att du inte hittar någon mindre av bra märke till bra pris. Personligen gillar jag Bang Olufsen pga deras fina design och bild & ljudkvalitet men det där är ju en smaksak.

Denna kör jag, kom över den till ett bra pris begagnad:
http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=641
« Senast ändrad: 18 okt, 2011, 22:08:11 22:08 av Winhill »
Why do people depend on each other? In the end, you're on your own.

Utloggad Rubberchicken

• Skogsturk
  • Antal inlägg: 14163
  • 5192 inlägg på Superplay.se
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: 18 okt, 2011, 22:14:00 22:14 »
Är ni säkra angående det där med ljusspel till icke-CRT?

Om jag minns rätt så var funktionaliteten kring hur NES-Zappern fungerade väldigt simpel, och borde inte ha något med en skärm att göra, så länge som det är ljus som är starkt nog.

Utloggad TehShien

• Björnvarning
    • Visa profil
    • Flying-Full-Force
« Svar #28 skrivet: 18 okt, 2011, 22:23:46 22:23 »
Har för mig att det hade att göra med hur bilden målades upp på TVn, men nu vågar jag inte yttra mig mer utan att kolla upp först :p
CHECKPOINT!

Utloggad Rubberchicken

• Skogsturk
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: 18 okt, 2011, 22:28:08 22:28 »
Om det är som med nes så blir skärmen svart men vit på målet, och det vita ljuset reflekteras förhoppningsvis in i pistolen och registreras som en träff. Kanske inte funkar så bra på LCD och så. :P

Utloggad Hartner_X

• Administratör
  • Antal inlägg: 5378
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: 18 okt, 2011, 22:42:13 22:42 »
Vanliga CRT tv apparater ger i regel bra mycket bättre bild på retro konsoler. Detta eftersom de är bättre på att visa de analoga signaler som exempelvis ett snes eller n64 skickar ut.

Nja, det håller jag nog inte med om. Anledningen till att bilden blir sämre är ju bl.a. att "platt-tv"-teknologin endast visar optimal bild vid sin native-upplösning (vanligtvis 1366x768 och 1920x1080 för TV) (SD NTSC 640 × 480 PAL 720/704x576) och alla andra upplösningar skalas upp/ner för att passa vilket alltid brukar leda till att bilden blir oskarp eller "kladdig".

NES Zapper + LCD TV = Fail

:P
« Senast ändrad: 18 okt, 2011, 22:44:11 22:44 av Hartner_X »
"Building the future and keeping the past alive is one and a same thing"

Utloggad Rubberchicken

• Skogsturk
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: 18 okt, 2011, 23:02:38 23:02 »
Vill gärna fatta varför. :)

Utloggad Hartner_X

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: 18 okt, 2011, 23:05:36 23:05 »
Vill gärna fatta varför. :)

"The trick to this method lies in the nature of the cathode ray tube inside the video monitor (CRTs were the only affordable TV monitors in the late 1980s and early 1990s, when this method was popularized). The screen is drawn by a scanning electron beam that travels across the screen starting at the top until it hits the end, and then moves down to update the next line. This is done repeatedly until the entire screen is drawn, and appears instantaneous to the human eye as it is done very quickly.

When the player pulls the trigger, the computer (often assisted by the display circuitry) times how long it takes the electron beam to excite the phosphor at the location at which the gun is pointed. The light gun sends a signal after sensing the sudden small change in brightness of a point on the screen when the electron gun refreshes that spot. The computer then calculates the targeted position based on the monitor's horizontal refresh rate (the fixed amount of time it takes the beam to get from the left to right side of the screen).

Either the computer provides a time base for the horizontal refresh rate through the controller's connector (as in the Super Scope), or the gun reads the composite video signal through a T-connector on the A/V cable (as in the GunCon 2). Once the computer knows where the gun is pointed, it can tell through collision detection if it coincides with the target or not."

"Display timing is useless with plasma, LCD, and DLP, which refresh all pixels at the same time."

Källa

2 sekunders sökande :P

Utloggad Rubberchicken

• Skogsturk
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: 18 okt, 2011, 23:09:17 23:09 »
Haha ja, tanken var inte att du skulle leta upp det snarare än att om någon kunde slänga upp en snabb förklaring om de visste, men tack! :P

Utloggad Hartner_X

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: 18 okt, 2011, 23:13:14 23:13 »
Haha ja, tanken var inte att du skulle leta upp det snarare än att om någon kunde slänga upp en snabb förklaring om de visste, men tack! :P

Det är möjligt, men nu vet du ;)

Utloggad Winhill

• ...Whatever
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: 19 okt, 2011, 12:18:15 12:18 »
Vanliga CRT tv apparater ger i regel bra mycket bättre bild på retro konsoler. Detta eftersom de är bättre på att visa de analoga signaler som exempelvis ett snes eller n64 skickar ut.

Nja, det håller jag nog inte med om. Anledningen till att bilden blir sämre är ju bl.a. att "platt-tv"-teknologin endast visar optimal bild vid sin native-upplösning (vanligtvis 1366x768 och 1920x1080 för TV) (SD NTSC 640 × 480 PAL 720/704x576) och alla andra upplösningar skalas upp/ner för att passa vilket alltid brukar leda till att bilden blir oskarp eller "kladdig".

NES Zapper + LCD TV = Fail
:P

Citerar nintendo.se:

"Det ska dock sägas att skillnaden mellan Wii RGB-SCART och Wii Komponentabel inte alls är lika stor på en CRT-tv som den är på en LCD- eller plasma-tv. Detta beror på att LCD och plasma kräver mycket renare signaler för att visa en bra bild än vad CRT gör, och små störningar som knappt syns på CRT-tv blir extremt tydliga på en LCD- eller plasma-tv."

Med andra ord kräver LCD mycket renare signaler för att visa bra bild. Det du skriver om upplösningen är förvisso också rätt och bidrar även det till att försämra bilden.
« Senast ändrad: 19 okt, 2011, 12:25:22 12:25 av Winhill »
Why do people depend on each other? In the end, you're on your own.

Utloggad TehShien

• Björnvarning
    • Visa profil
    • Flying-Full-Force
« Svar #36 skrivet: 17 nov, 2011, 19:39:16 19:39 »
Mer spel <3
CHECKPOINT!

Utloggad greger

• Moderator
  • Antal inlägg: 5797
    • Visa profil
    • deviantART
SV: Retrosamlingstråden
« Svar #37 skrivet: 18 mar, 2015, 13:53:02 13:53 »
MEGABUMP!

Gravis ville se min NES-samling så jag tog några snabba pics:

Utloggad Graveworm

• Britt-Marie
  • Antal inlägg: 9573
    • Visa profil
    • Bloggen
« Svar #38 skrivet: 18 mar, 2015, 14:48:10 14:48 »
Aaaah! Grym samling och smak, fan! :D Like, like, like!!! Gigantisk bonus på Shatter Hand in box. Grymt!

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
  • Antal inlägg: 6903
  • 4703 + 479 inlägg på superplay.se
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: 20 mar, 2015, 19:16:56 19:16 »
cleant, greger!

Utloggad greger

• Moderator
  • Antal inlägg: 5797
    • Visa profil
    • deviantART
« Svar #40 skrivet: 23 mar, 2015, 20:14:04 20:14 »
Tackar tackar grabs :) Det jobbiga med Shatter Hand är att den är oöppnad och jag vill fan inte öppna den så jag har aldrig spelat det. Det verkar dock jävligt kul. Måste ta och fixa ett spel-ex snart.

Utloggad Graveworm

• Britt-Marie
  • Antal inlägg: 9573
    • Visa profil
    • Bloggen
« Svar #41 skrivet: 23 mar, 2015, 20:25:15 20:25 »
Tackar tackar grabs :) Det jobbiga med Shatter Hand är att den är oöppnad och jag vill fan inte öppna den så jag har aldrig spelat det. Det verkar dock jävligt kul. Måste ta och fixa ett spel-ex snart.

Oh snap, even better! Hört att det ska vara ett galet kul spel i alla fall.

Utloggad JediMB

• モーレツ宇宙海賊
  • Moderator
  • Antal inlägg: 4643
    • Visa profil
    • JediMB.net
« Svar #42 skrivet: 22 dec, 2015, 13:53:29 13:53 »

*hoppar in supersent*

Tycker själv det skulle vara kul att ha en kopia av den japanska versionen, Tokkyū Shirei Solbrain. (Men jo, det är ett kul spel oavsett version.)