Författare Ämne: SPLAY Game of The Year Awards 2013  (läst 2454 gånger)

Utloggad Gäst

• Rookie
  • Antal inlägg: 8706
  • +6183
    • Visa profil
SPLAY Game of The Year Awards 2013
« skrivet: 14 dec, 2013, 13:46:48 13:46 »
SPLAY Game of The Year Awards 2013

Nu när 2013 lider mot sitt slut är det dags att utse era personliga favoriter från detta år. Välj helt enkelt de fem bästa spelen från året och rangordna dem enligt ert eget tycke. Om någon önskar göra en utförligare lista, t.ex. efter genrer, plattform etc. så är detta givetvis fritt fram, men enbart topp fem gör det lite svårare att välja. Det gör att man verkligen måste tänka efter lite.

Vilka är era favoritspel från 2013?

Utloggad oddy

• Antal inlägg: 3854
    • Visa profil
SV: SPLAY Game of The Year Awards 2013
« Svar #1 skrivet: 14 dec, 2013, 14:17:49 14:17 »
Har inte spelat så många spel ifrån 2013. Vet inte ens om jag kan lista 5 stycken xp. Men mitt favoritspel från 2013 är Phoenix Wright Ace Attorney Dual Destinies. Mycket för att jag väntat så länge på att få sätta tänderna i ett nytt Ace Attorney spel.

Utloggad Gäst

• Rookie
  • +6183
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 14 dec, 2013, 14:30:18 14:30 »
5. The Last of Us

Jag trodde faktiskt inte att detta skulle hamna på min topp fem. Jag hade väldigt blandade känslor kring The Last of Us när jag spelade genom det. Det var väldigt välgjort och spännande, men bitvis otroligt segt och långtråkigt. Många gånger satt jag bara och längtade efter att spelet skulle ta slut. Den sista fjärdefelen av spelet lyckades dock få igång spelet igen och rädda det. Var inte frälst när jag hade spelat färdigt, men när man i efterhand har reflekterat kring det har det lyckats växa ganska mycket. Därför hamnar det å plats nummer fem.

4. GTA V

Vad kan man säga? GTA är GTA. Har spelat i stort sett varenda spel sedan det första. Ett par felsteg har gjorts under årens gång, men Grand Theft Auto V levererar till fullo. Det finns otroligt mycket att göra och även små sidoaktiviteter är väldigt genomtänkta. GTA Online är roligt att hoppa in i då och då, även om enspelarläget är den bättre delen av de två. Var självklart innan det ens hade släppts att det skulle hamna på bland mina personliga favoriter detta år. Frågan var bara vilken plats. Plats nummer fyra är svaret.

3. Tomb Raider

Jag spelade de tre första Tomb Raider ganska mycket och gillade dem på den tiden. Sedan föll de lite i glömska för min del. Gjorde ett försök att återta serien med Tomb Raider Underworld, men då det mer eller mindre sög stenhårt lade jag ner mitt intresse för serien. Var inte speciellt intresserad av Tomb Raider 2013, utan lade märke det ganska nära release.

Det var en himla tur att jag gjorde det. Väldigt få frustrationsmoment och allmänt skitkul att spela. Handlingen och dess karaktärer var väl inte mycket att hänga i granen, men när man har ett så bra spel så struntar man i det. Det är bra underhållning, helt enkelt.

2. Super Mario 3D World

Nintendo lyckas alltid bädda in någon sorts magi i deras spel. Även om man har jätteroligt med andra spel, så infinner sig den där rena spelglädjen endast med spel från Nintendo. Kontrollerna är tajta, banorna är kreativa och alla kostymer är skitroliga. Man tror inte att en sån enkel sak som en kattkostym skall göra så stora förändringar, men det blir verkligen något helt annat. Har tyvärr inte testat att spela fyra stycken, men med tre så blir det otroligt roligt kaos i spelet. Att man slipper använda WiiMote och Nunchuck är också ett ENORMT plus.

1. Metro: Last Light

Detta ska bara spelas på ett sätt... Ranger Hardcore. Att famla runt i mörkret omringad av dödsfällor. Total avsaknad av UI. Inte den minsta hint om någon. Du vet inte hur mycket liv du har, hur många filter till din gasmask du har kvar. Det enda sättet att bestämma mängden ammunition du besitter är att kolla magasinet. Att torka av gasmasken för hand, att interagera med omgivningen utan något som poppar upp och säger "press E to use".

Det finns inget som slår att försöka navigera sig genom en apokalyptisk värld utan någon hjälp. Ofta befann jag mig i till synes hopplösa situationer där jag hade slut på filter, kanske fem kulor till min pistol och tre monster att döda, samtidigt som jag höll på att kvävas till döds av den giftiga luften. Det är då man verkligen känner sig utsatt och det är en grym känsla som gör att man lever sig in i världen.

Aldrig kände jag att spelet blev tråkigt eller att jag bara ville bli klar. Det fanns alltid något som gjorde att jag ville fortsätta. Ibland var det karaktärerna och ibland viljan att insupa atmosfären.

Hur som helst är Metro: Last Light utan tvekan det bästa spelet år 2013.

Utloggad Gäst

• Rookie
  • +6183
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 14 dec, 2013, 14:31:34 14:31 »
Har inte spelat så många spel ifrån 2013. Vet inte ens om jag kan lista 5 stycken xp. Men mitt favoritspel från 2013 är Phoenix Wright Ace Attorney Dual Destinies. Mycket för att jag väntat så länge på att få sätta tänderna i ett nytt Ace Attorney spel.
Jag spelade majoriteten av det första (?) till iOS och jag gillade det. Vet inte om jag är tillräckligt fast för att spendera 300-400 kronor, men bra skit är det.

Utloggad Graveworm

• Britt-Marie
  • Antal inlägg: 9589
    • Visa profil
    • Bloggen
« Svar #4 skrivet: 14 dec, 2013, 20:12:39 20:12 »
1. The Last of Us
2. Beyond: Two Souls
3. Bioshock Infinite
4. DMC: Devil May Cry
5. Remember Me

1. The Last of Us är överlägset det bästa spelet jag spelat i år. Relationen mellan Joel och Ellie känns så levande och så mänsklig att det inte går att göra annat än att älska det. Visst kan jag hålla med om att det var lite väl många skjutmoment i spelet, jag hade nog föredragit att smyga runt mer. Utöver det är det ett fantastiskt spel.

2. Helt makalöst bra spel i mina ögon. Snäppet vassare än Heavy Rain och lyckas verkligen med att förmedla en hel drös känslor. Varierat, kul, snyggt, imponerande. Lätt ett av de bästa spelen 2013.

3.Bioshock Infinite var ett väldigt förvirrande spel första genomspelningen (åtminstone för mig), så efter slutet satt jag mest förbryllad och förstod inte mycket. Efter att ha läst en del online och spelat om det igen på 1999 mode så förstod jag så mycket mer och blev totalt kär i världen. Även i Bioshock är relationen mellan karaktärerna väldigt härlig och jag älskade att Elizabeth faktiskt kunde hjälpa en genom att kasta över ammo osv. Jag hade gärna sett fler läskiga ställen att springa runt på.

4. Ett spel som blev hatat av många, men blev älskat av mig. Snyggt spel, bra soundtrack, bra kontroll och jävligt kul att spela. Visst är det mycket enklare än tidigare DMC-spel, men det förhindrar inte mig från att ha väldigt roligt när jag spelar detta.

5. Jag trodde inte alls det här spelet skulle få en plats i min top 5-lista över de bästa spelen i år, men efter jag klarat ut det så känns det ändå som ett väldigt stabilt spel. Fantastisk stad, älskade den verkligen. Bland mina favoritstäder i ett spel någonsin tror jag! Jag tycker spelet är skitsnyggt. Det som hade kunnat vara bättre är att ha fler combos att välja på, till slut tröttnar man på de 4 man har tillgång till. Gillade att man var tvungen att faktiskt tajma in slagen för att få en combo, det kändes bra när man lyckades! Musiken var väldigt annorlunda och på oväntade ställen väldigt tyst (vilket inte är något negativt) och jag gillade det. De karaktärer man möter genom spelet gillade jag faktiskt, de hade alla en säregen charm. Storyn var intressant och jag gillade verkligen slutet!
« Senast ändrad: 31 dec, 2013, 00:22:18 00:22 av Graveworm »

Utloggad Niggaz

• Text-Tv
  • Antal inlägg: 5754
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 15 dec, 2013, 17:46:10 17:46 »
Jag tror inte att jag har spelat något spel från 2013 förutom Pokémon Y och Animal Crossing: New Leaf, men det torde vara bra kandidater.
Signaturen visas längst ned i alla dina inlägg och dina privata meddelanden.
BBC-koder och smileys får användas (om du vill).

Utloggad Salsane

• I answer to Doc
  • Antal inlägg: 4760
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 19 dec, 2013, 20:37:35 20:37 »
Utan inbördes ordning;
The wolf among us
Bioshock
Pokemon y
Släpptes FTL i år? Isåfall ska det med!
They drank coffee and talked about the theory that whales were once sea creatures and they evolved into wolf-like creatures that ran on land, but they didn’t like it so they evolved back into sea creatures and eventually became huge fucking whales.