Författare Ämne: Blog 'em up - nu i bokform  (läst 977 gånger)

Utloggad CJ

• Antal inlägg: 163
    • Visa profil
Blog 'em up - nu i bokform
« skrivet: 26 okt, 2016, 08:30:26 08:30 »
Hej!

Jag ber om ursäkt på förhand ifall ni tycker att det här klassas som reklam, men jag tänkte att det kanske kunde intressera ett par forumiter:

Som några av er vet driver jag Blog 'em up tillsammans med Michael Gill och Jimmy Håkansson. Bloggen har tyvärr varit rätt sorgligt uppdaterad ett tag nu eftersom vi har tvingats priotitera andra saker, men vi tyckte det var synd och skam att bara låta den tyna bort medan vi bestämmer oss för vad som händer härnäst. Därför har vi samlat några av texterna i en liten bok som vi ägnat det senaste halvåret eller så åt att formge. Den ser ut så här:

Boken är 312 sidor lång och innehåller uppdaterade artiklar som till största delen har publicerats på Blog 'em up tidigare. Det finns både en inbunden variant och ett mjukband. Det är ett nonprofitprojekt; vi tjänar alltså ingenting själva på det här, vilket gjorde att jag kände att det kanske ändå är acceptabelt att göra lite smygreklam för.

Det finns mer information på den här länken där boken samtidigt går att beställa: http://www.blogemup.se/?p=17651
Plug it, play it, burn it, rip it, drag and drop it, zip - unzip it, surf it, scroll it, pause it, click it. Blog it up.

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
  • Antal inlägg: 6903
  • 4703 + 479 inlägg på superplay.se
    • Visa profil
SV: Blog 'em up - nu i bokform
« Svar #1 skrivet: 26 okt, 2016, 12:54:14 12:54 »
oj, ser ju urläcker ut!

givet köp, när pengarna kommer in. blog em up är (var?) bäst! :)

Utloggad Hartner_X

• Administratör
  • Antal inlägg: 5382
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 27 okt, 2016, 07:18:38 07:18 »
Helt okej och beställd :)
"Building the future and keeping the past alive is one and a same thing"

Utloggad CJ

• Visa profil
« Svar #3 skrivet: 27 okt, 2016, 13:33:38 13:33 »
Helt okej och beställd :)

<3

oj, ser ju urläcker ut!

Haha. Tack. Jag är också väldigt nöjd med omslaget, särskilt med tanke på att jag har så ruskigt lite skills när det kommer till att designa saker. Det är insidan jag är mest stolt över dock. Jag var väldigt angelägen om att boksidorna inte skulle se amatörmässiga ut så jag fick lära mig hur typsättning fungerar först. Det tog sin lilla tid.
Plug it, play it, burn it, rip it, drag and drop it, zip - unzip it, surf it, scroll it, pause it, click it. Blog it up.

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 27 okt, 2016, 14:47:48 14:47 »
Haha. Tack. Jag är också väldigt nöjd med omslaget, särskilt med tanke på att jag har så ruskigt lite skills när det kommer till att designa saker. Det är insidan jag är mest stolt över dock. Jag var väldigt angelägen om att boksidorna inte skulle se amatörmässiga ut så jag fick lära mig hur typsättning fungerar först. Det tog sin lilla tid.

ja, det är ju en hel vetenskap det där. tacka vet jag templates i LaTeX :3

nu är min beställning också skickad!

Utloggad CJ

• Visa profil
« Svar #5 skrivet: 27 okt, 2016, 16:11:21 16:11 »
Jag övervägde också att använda LaTeX till en början. I slutändan bestämde jag mig för InDesign dock. Jag tror att jag måste köpt ett halvt dussin gamla böcker om typografi det senaste året. Nu är problemet istället att alla pingvinpocketar jag har i bokhyllan provocerar mig med sina smala marginaler och sin usla leading, haha.

Utloggad Stereo

• Kelet
  • Deculture
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 10 dec, 2016, 17:48:44 17:48 »
hämtade ut boken idag, satan vad tjusig!

Utloggad Hartner_X

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 10 dec, 2016, 20:42:06 20:42 »
Då kanske min också dyker upp snart :)

Utloggad CJ

• Visa profil
« Svar #8 skrivet: 26 jan, 2017, 17:51:05 17:51 »
hämtade ut boken idag, satan vad tjusig!

Sen med att svara pga har varit datorlös sedan strax innan jul, men: tack! Kul att du gillade. Det är första gången jag designat någonting fysiskt från grunden men jag gav det ett försök. Det finns ett par saker som irriterar mig så här i efterhand (jag skulle skippat kapitelheaders helt och hållet, exempelvis), men jag tyckte också att det blev rätt okej i slutändan.

Utloggad Hartner_X

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 27 jan, 2017, 09:59:20 09:59 »
Hämtade ut min igår, ser riktigt bra ut  :)