Författare Ämne: SPLAY.nu stängs i höst!  (läst 286 gånger)

Utloggad Hartner_X

• Administratör
  • Antal inlägg: 5382
    • Visa profil
SPLAY.nu stängs i höst!
« skrivet: 25 jul, 2018, 21:29:02 21:29 »
SPLAY.nu läggs ner i höst efter nästan 9 år i drift.
Med alla dessa nya datadirektiv hit och dit, div. andra anledningar kommer jag inte förnya SPLAY.nu i höst.

Om någon är sugen att ta över kommer jag såklart hjälpa så gott jag kan för att underlätta.
"Building the future and keeping the past alive is one and a same thing"

Utloggad Graveworm

• Britt-Marie
  • Antal inlägg: 9582
    • Visa profil
    • Bloggen
SV: SPLAY.nu stängs i höst!
« Svar #1 skrivet: 26 jul, 2018, 21:52:44 21:52 »
Tråkigt, men det är nog på tiden. Det skrivs ändå aldrig här längre ändå. :(

Utloggad Niggaz

• Text-Tv
  • Antal inlägg: 5752
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 27 jul, 2018, 06:03:44 06:03 »
Min tanke också. Nostalgiskt lagd som man är så är det väldigt trist, men aktiviteten är på sin all-time low just nu. It has been a good run. :)
Signaturen visas längst ned i alla dina inlägg och dina privata meddelanden.
BBC-koder och smileys får användas (om du vill).

Utloggad Milu

• Antal inlägg: 7458
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 27 jul, 2018, 07:46:31 07:46 »
Tack för allt jobb Hartner!

Utloggad Salsane

• I answer to Doc
  • Antal inlägg: 4760
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 27 jul, 2018, 10:14:04 10:14 »
We had a good run! Tack för allt folk!
They drank coffee and talked about the theory that whales were once sea creatures and they evolved into wolf-like creatures that ran on land, but they didn’t like it so they evolved back into sea creatures and eventually became huge fucking whales.

Utloggad Rubberchicken

• Skogsturk
  • Antal inlägg: 14168
  • 5192 inlägg på Superplay.se
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 27 jul, 2018, 13:56:19 13:56 »
Jävligt trist men förståeligt, hoppas skiten hamnar på Web Archive eller något precis som Super Play gjorde. :D

Tack för allt jobb och jävligt kul att Super Play på sätt och vis varade i typ ett decennium till. Good times, tack för allt. :)

Utloggad emmaonfire

• Enchantment Boo Boo
  • Antal inlägg: 2342
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 27 jul, 2018, 18:38:54 18:38 »
inte skrivit på ett tag, men trist o se! kul ändå att vi alla kunde fortsätta efter super play las ner :) heja hartner!

Utloggad greger

• Moderator
  • Antal inlägg: 5804
    • Visa profil
    • deviantART
« Svar #7 skrivet: 28 jul, 2018, 10:55:14 10:55 »
Ja, jävligt trist men full förståeligt.
Grymt att du har hållt igång det så här länge!

Utloggad Graveworm

• Britt-Marie
  • Antal inlägg: 9582
    • Visa profil
    • Bloggen
« Svar #8 skrivet: 29 jul, 2018, 13:28:29 13:28 »
Ja, verkligen! Tack för allt jobb, Hartner!

Och tack för alla skratt, diskussioner, konstigheter och "lagom" mängd alkoholförtäring vid våra förträffliga träffar! <3

Jag hoppas vi kan hålla lite kontakt kvar på FB, iaf! Jag skulle gärna vilja hänga med er i framtiden. Kanske inte träffar, men kan dra upp till Stockholm och hänga någon dag. :)

Utloggad Schism

• Antal inlägg: 29
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 02 aug, 2018, 01:37:42 01:37 »
Nu har jag förvisso inte riktigt varit en del av gemenskapen här (jag stack till ungdomar.se i ungefär samma veva som den röda versionen avvecklades) - mina försök att inlemma mig har varit ytterst tafatta - sedan de första veckorna eller något, men det känns förstås sorgligt ändå att en era går i graven. Det var på superplay.se jag startade min internetkarriär och de flesta av er har i någon omfattning spelat en betydelsefull roll i mitt liv.

För den som vill fortsätta hänga på forum och kanske återanknyta med ett gäng celebra nick från förr (DJRidoo/Agitopop, Sheik, genn, poka64, m.fl.) kan jag rekommendera nyaplaying.proboards.com.

Med tanke på hur dött forumet (splay) har varit de gånger jag kikat in* känns det kanske som att det är på tiden nu.

* Fick inte ens någon reaktion på min drag queen-bild liksom. Då är det illa.

Godspeed!
« Senast ändrad: 02 aug, 2018, 02:48:12 02:48 av Schism »

Utloggad Schism

• Visa profil
« Svar #10 skrivet: 02 aug, 2018, 02:10:07 02:10 »
Minnen jag tar med mig:

- Forumlivshänget med Kjellson, Niggaz och Strafer där runt 03-05
- De många bataljerna med nodiesop, Sanitarium och WGTB samt den efterföljande försoningen
- frequency_bengt och hans vidgande av mina musikaliska vyer
- jotta. han följde med till gameplayer och sedermera UM. den enda superplayare jag fått kontakt med irl (förutom när Strafer kom sig för att bjuda mig på Metallica i Globen). vi ölar då och då. Eller ja, qa2pir också, men han hade jag ingen kontakt med på forumet
- r.i.p. råttis1
- Årets medlem 2005. Det är äckligt att skryta men med tanke på hur dåligt självförtroende jag hade då betydde utnämningen mycket
- Hestpappa förstås
- t3h 0ld/Ufosxm (som tydligen gått och blivit jotobkändis)
- Debaser, min favorit
- Lizzarder och hans arbete med forumserien
« Senast ändrad: 02 aug, 2018, 02:50:14 02:50 av Schism »

Utloggad Niggaz

• Text-Tv
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 02 aug, 2018, 07:09:47 07:09 »
På tal om dött så verkar spelforum vara i princip lika utdöda som fysiska spelbutiker. Jag kommer knappt ihåg Gameplayer eller Playing (vad exakt var det?) och nu verkar ju Loading vara dött också. Känns märkligt när tidningen fortfarande existerar. Eller? Så jäkla trist. Ungdomar.se hängde jag också på under en period men fastnade dock inte permanent.

Det är kul att se gamla forumnick, jag kommer knappt ihåg några namn alls även om det klarnar vid omnämnande.

- Forumlivshänget med Kjellson, Niggaz och Strafer där runt 03-05
Det var tider det. Minns det dock inte med klarrosa glasögon iom att jag mådde skit under den perioden. Men det var kul hur vi tog över forumliv-tråden från de som regerade där innan.

- r.i.p. råttis1
Awe, det hade jag glömt bort. Tråkigt.

Utloggad Schism

• Visa profil
« Svar #12 skrivet: 02 aug, 2018, 08:33:04 08:33 »
Playing föddes ur Gon och Loading ur Playing (som dock levde vidare i form av en fristad för dem som ansåg att Loading var för osofistikerat).

Bra av Hartner att förvarna i god tid iaf. På Playing fick vi reda på det tre timmar innan varpå ramaskri självklart utbröt.

Hoppas du mår bättre nu, Niggaz!

Utloggad Niggaz

• Text-Tv
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 03 aug, 2018, 06:17:51 06:17 »
Gon, ytterligare något jag helt hade glömt bort. Jag misstänkte att Loading kom från Playing men trodde att jag bara blandade ihop det med att Reset blev till Level. Det var lite kaotiskt där ett tag.

Och att kalla Loading för osofistikerat var milt sagt.

Hoppas du mår bättre nu, Niggaz!
Bättre än någonsin, vilket har fått mig att inse hur jäkla dåligt jag verkligen mådde förr även under de bästa stunderna.

Utloggad Strafer

• Antal inlägg: 33
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 03 aug, 2018, 13:22:30 13:22 »
Men vad är det jag hör, vad tragiskt. :(

Förlåt att jag inte varit mer aktiv.

Utloggad Schism

• Visa profil
« Svar #15 skrivet: 03 aug, 2018, 18:59:43 18:59 »
Kollat runt lite, och ja, det är bara att konstatera att spelforum är en död kulturhttring:

Gon - försvann och blev Playing
Playing - Hölls vid liv av en tapper skara urmedlemmar fram till maj i år. Redaktionen försvann långt tidigare
Loading - Var fram till nedläggningen i år Sveriges populäraste tv-spelssajt. Besöksaktiviteten dalade dock de sista åren
Superplay.se - Stod sig väl fram till den minst sagt misslyckade ombyggnationen som initierade en massflykt till Playing
Gameplayer - Lyckades inte riktigt slå igenom och lades ned runt 2009
Level1 - Finns inte kvar
Gamereactor - Finns kvar men forumet är dött
Skillpoint - Ett dödfött projekt med bl.a. Oskar Skog (har jag för mig). Redaktionen är kvar men forumsidan leder till ett felmeddelande

Medlemsstartade sajter:

Splay - Ja, snart i graven
Nya Playing - Upprättades i maj och är ganska aktivt, men det kan vara svårt att komma in i gemenskapen (sarkastisk atmosfär) och det är få som faktiskt bryr sig om spel

Utloggad Niggaz

• Text-Tv
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 04 aug, 2018, 08:56:32 08:56 »
Fast nu så glömmer du det viktigaste av allt, det kortlivade forumet skapat av KimmoA. :D Jag kan inte för mitt liv minnas vad det hette dock.

Gameplayer - Lyckades inte riktigt slå igenom och lades ned runt 2009
Det är så pass länge sedan alltså? Jag hängde där rätt mycket under en period, tror det var efter att det röda forumet hade lagts ned.

och det är få som faktiskt bryr sig om spel
Det här verkar vara ett vanligt problem på spelforum, det går åt mycket energi till allt annat än spel.

Utloggad Schism

• Visa profil
« Svar #17 skrivet: 04 aug, 2018, 09:37:27 09:37 »
Nja, jag funderade faktiskt på det forumet också men tänkte att det i princip bara var han och hans bundsförvant/fanboy (vem det nu var? Tulkas?) som hängde där. Sen, ja, kom jag inte på namnet heller. Playgamers eller liknande.

Ja, tror det var då (ang. GP). Edit: kanske var runt 2012-2013 bara att aktivitetsdroppet skedde långt tidigare). Hängde också där mycket efter superplay. De har iofs en chattgrupp nu, de trognaste medlemmarna, men jag gillar inte riktigt den typen av kommunikation och kände att jag ändå inte har så mycket gemensamt med dem längre. De flesta av dem jag kom närmast (Kål, Piccolo, fredde_difare) är inte med där.

Just det, KidCactus skapade wearegamers när GP försvann. Det var ungefär som Splay.
« Senast ändrad: 04 aug, 2018, 10:47:04 10:47 av Schism »

Utloggad Schism

• Visa profil
« Svar #18 skrivet: 04 aug, 2018, 09:40:39 09:40 »
Apropå KimmoA så förde ju han ett storskaligt krig mot 4chan för ett antal år sen. Han gjorde sig ett namn utomlands också mao.

https://encyclopediadramatica.rs/Kimmo_Johan_Alm

Utloggad Strafer

• Antal inlägg: 33
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 04 aug, 2018, 11:24:49 11:24 »
Ja vad hände med WeAreGamers? Sidan verkar vara uppe men alla forum kategorier är borta.

Utloggad Niggaz

• Text-Tv
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 05 aug, 2018, 06:49:22 06:49 »
Nja, jag funderade faktiskt på det forumet också men tänkte att det i princip bara var han och hans bundsförvant/fanboy (vem det nu var? Tulkas?) som hängde där.
Jag tror att det var han, hans huvudmoderator och kanske en till? Plus mig, for the lulz. Jag minns inte alls vad som hände med forumet men har för mig att KimmoA var märkligt aktiv trots att ingen annan brydde sig.

De har iofs en chattgrupp nu, de trognaste medlemmarna, men jag gillar inte riktigt den typen av kommunikation
Inte jag heller. Även om jag använde MSN Messenger mycket när det begav sig så blir jag skitstressad bara jag tänker på det.

Utloggad greger

• Moderator
  • Antal inlägg: 5804
    • Visa profil
    • deviantART
« Svar #21 skrivet: 05 aug, 2018, 18:18:31 18:18 »
Jag har gjort en Discord-server om folk fortfarande vill hålla kontakten efter att forumet går i graven :)

https://discord.gg/K7KAgNy

Utloggad Schism

• Visa profil
« Svar #22 skrivet: 07 aug, 2018, 23:37:06 23:37 »
Ja vad hände med WeAreGamers? Sidan verkar vara uppe men alla forum kategorier är borta.

Vet inte varför Kid la ner sajten men de har en chattgrupp nu istället.

Utloggad Hartner_X

• Administratör
  • Antal inlägg: 5382
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 08 aug, 2018, 20:36:08 20:36 »
Jag måste ju självklart ge ett stort tack till greger för hans fantastiska jobb med sidans design, utan honom hade nog SPLAY.nu sett ganska grått och tråkigt ut!

Bra initiativ med en Discord-server, det är nog det som gäller framöver för mindre grupper. Stora spelforum från våran tid börjar kännas som urtidsdinosaurier, mycket har hänt sedan SPLAY.nu öppnade dörrarna 15 november 2009 :)

Tyvärr är det ett mörker att hålla dessa forumplattformar uppdaterade och säkra så fort man börjar använda något annat än engelska och börjar lägga till div. moddar (som ju oftast överges eller uppdateras sällan.
"Building the future and keeping the past alive is one and a same thing"